zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Hypermarkety nabídnou "férové" zboží

21.05.2007
Obecné
Hypermarkety nabídnou  férové  zboží
Velké obchodní řetězce se rozhodly, že začnou prodávat "Fair Trade" zboží - tedy potraviny a další výrobky, které zaručují důstojné podmínky a zisky jeho výrobců v rozvojových zemích.

Hypermarkety, jako je Tesco nebo Hypernova, patřící maloobchodní skupině Ahold, tak reagují na rostoucí zájem zákazníků o "férové" výrobky. Fair Trade zboží proto plánují zařadit do svých regálů ještě během letoška.

Pod značkou Fair Trade se prodávají vedle potravin i textilní nebo kožené výrobky, mýdla, keramika či hračky. Většinou stojí jen o něco málo více než běžná produkce. Zákazník má ale garanci, že v ceně neplatí marže překupníků, že výrobek nevznikl například otrockou prací dětí a zisk z prodeje pokrývá náklady na ekologickou a sociálně šetrnou výrobu.

"Začneme s nabídkou čokolád, kávy, čaje, kakaa," říká mluvčí Tesca Jana Matoušková. Firma nasadí nabídku zboží "spravedlivého obchodu" do většiny hypermarketů.

Tesco i Ahold budou zboží se značkou Fair Trade nabízet nejen kvůli rostoucímu zájmu Čechů, ale i po zkušenostech jejich mateřských firem v Anglii a Nizozemsku.

"Je to reakce na současný trend," říká Matoušková.

"Na naší zákaznické lince se v poslední době objevují stále častěji požadavky na toto zboží," dodává mluvčí Aholdu Libor Kytýr.

"Právě po čokoládě a kávě se značkou Fair Trade je u nás zatím největší poptávka," přidává se Jiří Sládek, spolumajitel největší tuzemské distribuční společnosti Fair Trade zboží, znojemského Centra férového obchodu. U nás zatím kvůli malému trhu nefungují přímí importéři, Sládkova firma nakupuje většinu sortimentu od druhého spoluvlastníka - rakouské Eine Welt Handel.

Fair Trade potraviny a další výrobky jsou v Česku k dostání zatím v šesti menších specializovaných prodejnách a jako doplněk u mnoha obchodů, zaměřených nejen na biopotraviny.

Podle informací Společnosti pro Fair Trade a rozvojové vzdělávání dosáhl celosvětově prodej výrobků s ochrannou známkou Fair Trade v roce 2005 sumy 1,1 miliardy eur. Po Evropě už prodává Fair Trade zboží na 55 tisíc supermarketů. "U nás zatím velké řetězce toto zboží ignorovaly," říká Pavel Chmelař, který má ve Společnosti pro Fair Trade na starosti finance a zahraniční spolupráci.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí