zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

GE zdvojnásobil "zelené" tržby

28.05.2007
Obecné
GE zdvojnásobil  zelené  tržby
"Zelená" ve světě letí stále víc. Coca-cola začala vyrábět menší "ekologické" lahve, firma Procter & Gamble zase "přírodě méně škodící" prací prášky. Koncern General Electric (GE), šestá největší společnost na světě, pak ohlásil tento týden zdvojnásobení svých tržeb z "ekologických" výrobků za poslední dva roky.

Firemní lobbisté

V roce 2004 utržila firma GE za turbíny do větrných elektráren, soupravy na čištění vody a další "zelené" věci 6 miliard dolarů. Minulý rok to už bylo 12 miliard dolarů. Přitom celkově se za tu dobu tržby GE zvýšily "jen" o 20 procent.

Šéf GE Jeffrey Immelt teď slibuje, že do roku 2010 zvýší prodej ekologických výrobků na 20 miliard dolarů. Jde o součást programu "Ecoimagination", který firma ohlásila v roce 2005. V jeho rámci se teď například GE chystá veletrhu v Los Angeles představit hybridní diesel-elektrické lokomotivy. Tyto stroje šetří palivo tím, že při brzdění akumulují část energie a poté ji opět používají. Chce tak zmírnit kritiku ekologů, že brání zavedení regulace emisí právě z lokomotiv. Do dalšího výzkumu "čistých" technologií chce GE investovat 900 milionů dolarů ze svého celkového rozpočtu na výzkum a vývoj, který dosahuje 3,7 miliardy. Snižuje i svoji produkci skleníkových plynů - v roce 2006 o 4 procenta.

GE se tak stal jedničkou mezi "ekologickými" firmami ve Spojených státech. Jenže ozývá se i kritika: GE spolu s dalšími firmami lobbuje za přísnější legislativu ochraňující životní prostředí ve Spojených státech. Oficiálním důvodem je, že firmy chtějí mít předem jistotu, jak budou nové zákony požadující čistší prostředí vypadat, než aby se potom dočkaly překvapení.

Ve skutečnosti se samozřejmě snaží tvorbu zákonů ovlivnit. "Mnohé z programu Ecoimagination je založeno na plánu, že přesvědčí vládu, aby změnila svá nařízení a zákony. Takže lidé si koupí technologie a produkty, které by jinak nebyly výhodné," říká Myron Ebell z washingtonského liberálního think-tanku Competetive Enterprise Institute.

Vymývání mozků

Značka "ekologické" sice táhne, ale lidé jsou za "zelené" výrobky ochotni připlatit jen pár centů, upozorňuje americký časopis zabývající se reklamou Advertising Age. Proto se teď firmy soustřeďují buď na výrobky, které lidé kvůli zákonům prostě musí kupovat (třeba katalyzátory snižující objem výfukových plynů) nebo raději zdůrazňují úspory dosažené za pomoci "ekologických" výrobků. Například společnost Phillips upozorňuje, že její "ekologické" žárovky vydrží svítit déle. Stejně tak se chlubí výdrží svých baterií i firma Rayovac.

K budování zelené image je navíc potřeba přistupovat opatrně. Například ropná firma BP v roce 2000 odstartovala kampaň "Beyond Petroleum" (víc než ropa): Oznámila, že je největším výrobcem solární energie. Firemní materiály tiskla ve světle zelené. A její šéf lord Browne tvrdil, že budoucnost je v obnovitelných zdrojích.

Jenže kampaň nyní fakticky ztroskotala. Ukázalo se, že obnovitelné zdroje netvoří ani procento tržeb BP. Ekologové navíc obvinili BP ze snahy se pouze "zeleně nalíčit" a její marketing označili jako "greenwashing", zelené vymývání mozků. Lidé si nyní BP spíše než s ekologií spojují s protrženým ropovodem na Aljašce a s výbuchem rafinérie v Texasu.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
E-expert, spol. s r.o.
26
10. 2017
26-27.10.2017 - Konference
Hotel SOREA MÁJ, Liptovský Ján, Slovensko
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí