zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kolem světa na solárních křídlech

20.06.2007
Energie
Kolem světa na solárních křídlech

Bertrand Piccard, známý švýcarský balonový letec, se rozhodl znovu obletět svět. Ovšem nikoli v balonu, nýbrž ve čtyřmotorovém letounu Solar Impulse, poháněném výhradně sluneční energií.
Hlavním cílem není pouze vytvořit světový rekord, ale také upozornit na obnovitelné zdroje energie. Solar Impulse je letadlo vybavené solárními články na křídlech a má předvést, jak vzrušující může být ochrana životního prostředí.


Konečnou verzi letounu tvoří jedno křídlo, jehož celou plochu pokrývají solární panely, které budou napájet čtyři vrtulové motory a baterie. Hlavní materiál představují uhlíková vlákna a celková hmotnost by neměla překročit dvě tuny. Křídlo bude mít rozpětí jako Airbus A380, tedy cca 80 metrů, a pod ním bude zavěšena pilotní kabina s ocasem.


Klíčovou roli při konstrukci letadla hrají baterie, neboť letadlo na solární pohon se pochopitelně nemůže v noci či při letu pod mrakem spolehnout na svůj hlavní zdroj energie, slunce. Motory musejí v takovém případě získat energii odjinud - tedy z baterií. Ty musejí mít dostatečnou kapacitu, aby na ně letadlo dokázalo letět celou noc. Energie získaná ze slunečních paprsků je tedy rozdělována mezi motory a baterie, které se přes den budou nabíjet. To je také důvod, proč se průměrná letová rychlost bude pohybovat jen kolem 70 km/h a proč má motor výkon pouhých 12 koňských sil, což zhruba odpovídá výkonu motoru letadla, v němž bratři Wrightové v roce 1903 podnikli historicky první motorový let. Pro Piccardův pětatřicetičlenný technický tým je udržení letadla ve vzduchu i v noci největším oříškem, což vyplývá i z faktu, že dosavadní solární letouny létají pouze mezi desátou hodinou dopoledne a třetí hodinou odpoledne.


Let Solar Impulsu kolem světa je naplánován na rok 2011. Jednomístný letoun budou střídavě pilotovat Bertrand Piccard, Brian Jones a André Borschberg ze Švýcarska. Poletí ve výšce 10 až 11 km, tedy nad vrstvou oblačnosti, aby zajistili dlouhodobé osvětlení slunečních článků. Let bude rozdělen na pět etap, z nichž každá potrvá tři až pět dnů. Cesta je naplánována tak, aby probíhala za výhodných převládajících větrů a ideálního slunečního osvětlení, tedy od západu na východ a v oblasti zeměpisných šířek 10° až 30° severně od rovníku. Během svého rekordního letu v roce 2011 plánuje Piccard mezipřistání na všech kontinentech, kde hodlá propagovat ekologické technologie. První prototyp letadla chce Piccard otestovat už v roce 2010 - bez paliva jej hodlá udržet ve vzduchu celých šestatřicet hodin a přeletět s ním Atlantik. Teprve tehdy, pokud vše dopadne dobře, zasedne do kabiny Solar Impulsu za účelem cesty kolem světa.


Náklady na celý projekt činí celkem téměř dvě miliardy korun a nebylo by jej možné realizovat bez podpory sponzorů. Vývoj "slunečního" letounu podporuje také Evropská kosmická agentura ESA v rámci svého programu Technology Transfer Programme.


Pro Piccarda to není první husarský kousek, který chce realizovat. Již v roce 1999 dokázal společně s Angličanem Brianem Jonesem obletět bez zastávky zeměkouli v horkovzdušném baloně Breitling Orbiter. Zdolal v té době rekordní vzdálenost 40 810 kilometrů (tento rekord však později překonal let Steva Fossetta, jenž byl dlouhý 43 450 kilometrů).

Foto popis: Poletí i v noci. Při nočním letu dodají solárnímu letadlu energii baterie, jež se budou přes den dobíjet.
Foto Autor - Foto esa.int

O autorovi: PETR MÁRA, Autor je šéfredaktorem serveru www.MujMac.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí