Bursík odmítl D3 přes Posázaví
PRAHA - Zásadní zlom nastal v trasování některých sporných dopravních staveb. Vláda schválila jejich opětovné přezkoumání a zhodnocení z ekonomických a ekologických důvodů.
Například varianta dálnice D3 do jižních Čech přes Dolní Posázaví, kterou Ředitelství silnic a dálnic prosazuje přes tvrdé protesty obcí i ekologů, dostane brzy vážnou konkurenci. Ministr životního prostředí Martin Bursík totiž prosadil do harmonogramu výstavby silnic a dálnic variantní posouzení tří dopravních staveb, mezi nimiž je i tato dálnice. Dalšími jsou R55 na hranice s Rakouskem a severozápadní segment okruhu R1 přes Suchdol.
„Spojení Prahy a jihu Čech potřebujeme, ale my máme vážný problém s tím koncem, který protíná Dolní Posázaví. To je oblast, která je přírodně i rekreačně nesmírně cenná,“ řekl Bursík na tiskové konferenci vlády.
„Museli jsme vzít v úvahu opakované připomínky zelených a zařadit do harmonogramu na nějaké změny,“ vysvětlil premiér Mirek Topolánek.
Zasedání vlády předcházela ranní schůzka ministra dopravy Aleše Řebíčka a ministra životního prostředí Martina Bursíka, kteří se dohodli, že nechají některé trasy variantně posoudit.
V případě trasy do jižních Čech jde o zásadní zvrat. Až doposud se Ředitelství silnic a dálnic jakékoliv alternativní trase bránilo. Na sklonku minulého roku schválilo zastupitelstvo Středočeského kraje Vyšší územní plán i s diskutabilní trasou. Zdálo se, že už nic nemůže stavbu D3 zastavit.
„Pořád jsme doufali, že se podaří prosadit zkapacitnění staré benešovské a dokončení R4 do Písku, čímž by se dopravní problém jihočeského regionu vyřešil, ale cítili jsme stále větší tlak neslyšet na tyto argumenty,“ řekl Otakar Šmíd z občanského sdružení Krajina 2000.
Nyní je debata o silničním spojení Prahy a Českých Budějovic vrácen do bodu nula s vidinou skutečného posouzení ekonomických a envirnomentálních hledisek.