Pátek, 29. března 2024

Kraj rozzlobil ochránce přírody

Kraj rozzlobil ochránce přírody
Nepochopitelné a proti logice. Tak hodnotí Správa Chráněné krajinné oblasti (CHKO) Žďárské vrchy návrh sítě páteřních komunikací schválený už loni v květnu krajským zastupitelstvem. Proč nepochopitelné a proti logice? Především proto, že jedna z dotčených silnic protíná CHKO a s její správou to vůbec nikdo nekonzultoval.

Páteřní síť silnic v kraji Vysočina počítá podle záměru i s rozšířením a úpravou současné silnice II/353. Ta vede ze Žďáru nad Sázavou přes řadu obcí směrem na Sněžné a dále až do Poličky. Zařazení silnice do páteřní sítě předpokládá i její rekonstrukci, což znamená i podstatné rozšíření vozovky a také zásah do okolního terénu. Jenomže tato silnice vede přímo centrální částí CHKO Žďárské vrchy. A její správu se neobtěžoval nikdo z úředníků kraje Vysočina při zpracování záměru páteřní sítě silnic o návrhu vůbec informovat. „O existenci záměru zřízení páteřní sítě jsme se dozvěděli vlastně náhodou. Vedle několika dotazů i díky petici obyvatel Sněženska, kteří požadují vyjmutí dotčené silnice z páteřní sítě kraje. Jenomže nás nikdo se žádostí o projednání neoslovil. A přitom se to chráněné krajinné oblasti bytostně týká,“ zlobí se šéf žďárské správy CHKO Stanislav Vaněk.

Diskusi s ochránci ukládá zákon

Chráněná krajinná oblast byla zřízena před sedmatřiceti lety. Správa CHKO dohlíží na velkoplošné zvláště chráněné území, které je chráněno právě pro svoje kvality vyšší a důkladnější ochranou než ostatní území.

Proto by veškeré záměry, které do tohoto území zasahují, měly být s ochránci přírody projednávány. To ukládá i zákon o ochraně přírody a krajiny.

Podle něj musí být jakýkoli záměr nebo koncepce zasahující do území CHKO konzultovány s orgánem ochrany přírody. V tomto případě právě správou chráněné krajinné oblasti. To kvůli možnému střetu s evropsky významnými lokalitami, nebo ptačími oblastmi, což je nadnárodní složka ochrany.

A právě zařazení silnice, procházející přímo středem CHKO, se evropsky významných lokalit s největší pravděpodobností dotkne. Znamená totiž rozšíření vozovky, s nímž souvisí i zásah do okolí.

„Diskuse ihned v počátku tvoření záměru by předešla řadě nedorozumění. V každém případě dochází k zásadním střetům s ochranou přírody, se zónami, krajinným rázem a podobně. Silnice navíc protíná i vesnickou památkovou rezervaci Krátká,“ uvedl Vaněk.

Že se krajští úředníci na ochránce přírody vůbec neobrátili, je podle pracovníků správy Žďárských vrchů velmi neobvyklé. Mohlo se tak totiž předejít možná zbytečnému vypracování další odborné studie, která může být stejně naprosto neproveditelná. Studie má být vypracována ještě letos. Stanoví silnice vhodné k rozšíření, rychlostní limity a dále pak navrhne úpravu některých úseků. Teprve pak má být vytvořen projekt, k němuž dostanou možnost se vyjádřit obce a další orgány.

Vedení žďárské Správy CHKO Žďárské vrchy se kvůli přístupu krajských úředníků obrátilo přímo na hejtmana kraje Vysočina. V dopise upozorňují na nedodržení základní povinnosti ukládané zákonem o ochraně přírody a krajiny. Poukazují na neobvyklý postup, kdy byl návrh předložen zastupitelům ke schválení, aniž bylo provedeno byť jen základní zjišťování skutečností.

Hejtman Miloš Vystrčil ale stojí za krajskými úředníky. Podle něho je celý projekt teprve na začátku: „Jde pouze o vizi, jak by mohly silnice vypadat. Je to výhled na několik let dopředu. Přijdou další jednání a diskuse o jejich konkrétní podobě. Správa CHKO Žďárské vrchy tedy nemusí mít vůbec obavu z nějakého případného poškození chráněného území.“

Správa CHKO se obává nákladní dopravy

Páteřní silniční síť má tvořit základní komunikační spojení významných center kraje a zároveň zabezpečit spojení mezi okresy a sousedními kraji. Má zabezpečovat dopravní spojení 63 procentům obyvatel kraje.

Doprava by se tak stala kratší a efektivnější. Konkrétně v případě silnice procházející Žďárskými vrchy je další z důvodů zařazení do páteřní sítě silnic lepší zpřístupnění atraktivní oblasti turistům.

S tím souhlasí i samotná správa CHKO. Silnici je podle ekologů nutné zkvalitnit, pokud má sloužit představám kraje i samotné správy CHKO, tedy zlepšení turistického ruchu a rekreace v celém území. Ochránci přírody však mají obavu, že s rozšířením vozovky přibude na trase Žďár nad Sázavou – Polička protínající centrum Žďárských vrchů i nákladní dopravy.

„Za celou dobu trvání chráněné krajinné oblasti si nikdo nedovolil tuto silnici navrhovat tak, aby měla větší význam, než pro rekreaci. Tato cesta, navržená v páteřní síti, by ale zaváděla do jednoho z nejkvalitnějších území z hlediska rekreačního potenciálu a dalšího využívání, dopravu na vyšší úrovni, která sem nepřísluší. To je nákladní doprava, tranzit a podobně,“ konstatoval Vaněk.

http://www.i-vysocina.cz/

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů