Hluk snižuje soustředěnost dětí
Učení je pro každé malé dítě obtížný proces. Podle učitelů ještě jejich schopnost koncentrace ve třídě snižuje hluk. Jenže podle švédských odborníků to neplatí všeobecně.
U jedinců s poruchou pozornosti a hyperaktivitou může být rámus naopak velmi prospěšný a zlepšovat jejich studijní výkony. Takových žáků přitom v posledních letech stále přibývá.
Běžně lze děti trpící syndromem ADHD (porucha pozornosti a hyperaktivita) řídit těžce, protože se velmi snadno rozptylují. Ale podle nové studie odborníků ze Stockholmské univerzity (Stockholms universitet) pomáhá hluk takto postiženým žákům soustředit se na učivo.
To samé ovšem platí také pro děti, které mají ve škole horší studijní výsledky, ačkoli netrpí poruchou ADHD. U žáků s výborným prospěchem je naopak hluk škodlivý a zhoršuje jejich schopnost soustředit se.
„Ten objev je skutečně překvapivý, protože předchozí studie ukazovaly, že děti s ADHD jsou jednoduše rozrušeny v rozptylujícím prostředí,“ uvedl Goran Soderlund ze Stockholmu pro britský list Daily Mail.
Dětem z ADHD při testech pomáhal hluk podobný zvuku, který vydává rozhlasový přijímač při ladění stanic.