Žaloby na ekology nemají šanci, chyba je v zákonech
Ministerstvo dopravy zvažuje podání žalob na ekologická sdružení o náhrady
ekonomických škod vzniklých zpožďováním výstavby dálnic. V pozornosti je dnes
především dálnice přes České středohoří. Připomínám, že přes tři roky trvalo,
než Kužvartovo ministerstvo životního prostředí vydalo nezbytnou výjimku ze
zákona. Z pohledu legislativy bylo však předem jasné, že s velkou chutí bude
napadeno aktivisty a stavba bude opět zastavena.
Uvádím to proto, že jde o ukázku fungování našich špatných zákonů. Ekologické
zákony předkládá do vlády příslušné ministerstvo. Přestože řada paragrafů
odporovala zdravému rozumu a byla resortně připomínkována, ve vládě byla
schválena.
Premiér jakékoli vlády nechtěl jít do rozporů v zájmu přednostního udržení
křehké koalice. Mohu jmenovat řadu poslanců, se kterými jsem připravoval
novelizace. Žádné neprošly z důvodu naprostého nezájmu zákonodárců o
problematiku. Příčinou byla i stranická disciplína prosazená opět z důvodu
zamezení zbytečných rozporů. Vždyť šlo o "bezvýznamné záležitosti".
Opakuji, že činnost těchto iniciativ hraničících s ekoterorismem jim zcela
umožňují zákony. Statisticky lze odhadnout, že většina podaných soudních žalob a
mnoha obstrukcí na vypracovávání dalších a dalších zbytečných posudků investory
byla málo významná z pohledu ochrany přírody.
Většinou přírodu poškodily a navíc zvýšily zdravotní rizika občanů. Pouze šlo o
pochybnou ideologii stavby donekonečna prodlužovat.
Uvedená taktika je jedním z hlavních důvodů, proč náklady na stavby našich
dálnic jsou mnohem dražší než zahraniční. Na rozvoj dálnic se může do roku 2013
čerpat kolem šesti miliard eur z Evropské unie, uvažuje se i o půjčkách z
Evropské investiční banky a o přesunu mnoha miliard z fondu dopravy. Pokud se
ale aspoň částečně neupraví zákony, pochybuji, že budou všechny použity.
Případná žaloba na ekologická sdružení nemá nyní naději na úspěch. Pomůže pouze
zviditelnit naše samozvané ochránce přírody.
Účinná žaloba by musela být rozšířena i na státní orgány včetně zákonodárců,
kteří uvedený stav umožnili. Reálně může však být účinným podnětem k nápravě
neúnosného stavu, který jde i nad rámec směrnic požadovaných Unií.
Ministerstvo dopravy zvažuje podání žalob na ekologická sdružení o náhrady ekonomických škod vzniklých zpožďováním výstavby dálnic. V pozornosti je dnes především dálnice přes České středohoří. Připomínám, že přes tři roky trvalo, než Kužvartovo ministerstvo životního prostředí vydalo nezbytnou výjimku ze zákona. Z pohledu legislativy bylo však předem jasné, že s velkou chutí bude napadeno aktivisty a stavba bude opět zastavena.
Uvádím to proto, že jde o ukázku fungování našich špatných zákonů. Ekologické zákony předkládá do vlády příslušné ministerstvo. Přestože řada paragrafů odporovala zdravému rozumu a byla resortně připomínkována, ve vládě byla schválena.
Premiér jakékoli vlády nechtěl jít do rozporů v zájmu přednostního udržení křehké koalice. Mohu jmenovat řadu poslanců, se kterými jsem připravoval novelizace. Žádné neprošly z důvodu naprostého nezájmu zákonodárců o problematiku. Příčinou byla i stranická disciplína prosazená opět z důvodu zamezení zbytečných rozporů. Vždyť šlo o "bezvýznamné záležitosti".
Opakuji, že činnost těchto iniciativ hraničících s ekoterorismem jim zcela umožňují zákony. Statisticky lze odhadnout, že většina podaných soudních žalob a mnoha obstrukcí na vypracovávání dalších a dalších zbytečných posudků investory byla málo významná z pohledu ochrany přírody.
Většinou přírodu poškodily a navíc zvýšily zdravotní rizika občanů. Pouze šlo o pochybnou ideologii stavby donekonečna prodlužovat.
Uvedená taktika je jedním z hlavních důvodů, proč náklady na stavby našich dálnic jsou mnohem dražší než zahraniční. Na rozvoj dálnic se může do roku 2013 čerpat kolem šesti miliard eur z Evropské unie, uvažuje se i o půjčkách z Evropské investiční banky a o přesunu mnoha miliard z fondu dopravy. Pokud se ale aspoň částečně neupraví zákony, pochybuji, že budou všechny použity.
Případná žaloba na ekologická sdružení nemá nyní naději na úspěch. Pomůže pouze zviditelnit naše samozvané ochránce přírody.
Účinná žaloba by musela být rozšířena i na státní orgány včetně zákonodárců, kteří uvedený stav umožnili. Reálně může však být účinným podnětem k nápravě neúnosného stavu, který jde i nad rámec směrnic požadovaných Unií.
O autorovi: Jiří Hanzlíček (Autor je ekologický expert)
Uvádím to proto, že jde o ukázku fungování našich špatných zákonů. Ekologické zákony předkládá do vlády příslušné ministerstvo. Přestože řada paragrafů odporovala zdravému rozumu a byla resortně připomínkována, ve vládě byla schválena.
Premiér jakékoli vlády nechtěl jít do rozporů v zájmu přednostního udržení křehké koalice. Mohu jmenovat řadu poslanců, se kterými jsem připravoval novelizace. Žádné neprošly z důvodu naprostého nezájmu zákonodárců o problematiku. Příčinou byla i stranická disciplína prosazená opět z důvodu zamezení zbytečných rozporů. Vždyť šlo o "bezvýznamné záležitosti".
Opakuji, že činnost těchto iniciativ hraničících s ekoterorismem jim zcela umožňují zákony. Statisticky lze odhadnout, že většina podaných soudních žalob a mnoha obstrukcí na vypracovávání dalších a dalších zbytečných posudků investory byla málo významná z pohledu ochrany přírody.
Většinou přírodu poškodily a navíc zvýšily zdravotní rizika občanů. Pouze šlo o pochybnou ideologii stavby donekonečna prodlužovat.
Uvedená taktika je jedním z hlavních důvodů, proč náklady na stavby našich dálnic jsou mnohem dražší než zahraniční. Na rozvoj dálnic se může do roku 2013 čerpat kolem šesti miliard eur z Evropské unie, uvažuje se i o půjčkách z Evropské investiční banky a o přesunu mnoha miliard z fondu dopravy. Pokud se ale aspoň částečně neupraví zákony, pochybuji, že budou všechny použity.
Případná žaloba na ekologická sdružení nemá nyní naději na úspěch. Pomůže pouze zviditelnit naše samozvané ochránce přírody.
Účinná žaloba by musela být rozšířena i na státní orgány včetně zákonodárců, kteří uvedený stav umožnili. Reálně může však být účinným podnětem k nápravě neúnosného stavu, který jde i nad rámec směrnic požadovaných Unií.
O autorovi: Jiří Hanzlíček (Autor je ekologický expert)
Zdroj:Právo
Sdílet článek na sociálních sítích