AP: Výroba filmů je neekologická, ale Hollywood chce zezelenat
Los Angeles 3. října (ČTK/AP) - Hollywoodská továrna na sny se v poslední době
snaží ukázat v ekologicky příznivějším světle - na předávání nejrůznějších cen
se chodí po zelených kobercích a herci při natáčení konzumují biopotraviny
[https://www.kamsnim.cz/categories/food]. Není to celé ale jenom komedie? Mohou
veřejná prohlášení nebo zprávy o celebritách, které jezdí hybridními auty,
zakrýt nahou skutečnost, že při natáčení filmů a televizních show se spotřebuje
obrovské množství energie nutné na provoz sofistikované techniky a že plýtvání
je "na place" na denním pořádku? píše agentura AP.
Hollywoodské produkční společnosti například musejí intenzivně klimatizovat svá
špičkově vybavená zvuková studia, protože jinak by se technika přehřívala,
obzvlášť pod technologicky zastaralými svítidly. V obrovských dílnách mizí tuny
dřeva, oceli a barev, aby vznikly kulisy, které jsou hned po skončení krátkého
natáčení v podstatě k ničemu.
Plýtvání energií ale pokračuje i na opačném konci řetězce. Multiplexy spotřebují
spoustu elektřiny, i když by mohly ušetřit, pokud by z provozu vyřadily staré
stroje na pražení popkornu nebo předpotopní promítačky.
Studie, kterou před dvěma lety zveřejnila Kalifornská univerzita v Los Angeles,
právě z výše uvedených důvodů došla k závěru, že filmový průmysl je v jižní
Kalifornii druhým největším znečišťovatelem, hned za ropnými společnostmi.
Situace se ale začíná pomalu měnit. Kvůli tlaku veřejného mínění, ale i z čistě
ekonomických důvodů, se některá studia začínají chovat "alternativně".
Společnost Fox například při natáčení televizní série 24 hodin začala jako
palivo pro generátory používat bionaftu, jinde se šetří například používáním
automobilů na hybridní pohon.
Některé kroky studií mohou mít vcelku rychlý a hmatatelný efekt - úsporné
osvětlovací systémy nebo klimatizace ušetří peníze hned. Jiné projekty,
například instalace solárních panelů, se ale nejspíš začnou vyplácet až za
desítky let.
Důležité je ale i to, co je vidět. Společnost Fox například chtěla, aby tradiční
červený koberec při udílení televizních cen Emmy nahradil zelený. Pořadatel show
sice řekl ne, ale podařilo se prosadit alespoň to, že letošní koberec byl
vyroben z recyklovaných PET lahví a po skončení akce se o něj podělily místní
školy.
Pohodlným, nicméně kontroverzním řešením, jak být přátelský k životnímu
prostředí a zároveň se nemuset omezovat, je nákup emisních povolenek. Ve zkratce
funguje tak, že producenti si jednoduše koupí jakési "odpustky" a každý svůj
počin vykoupí například darem na ekologické kampaně. Odpustky platili například
tvůrci známého filmu Ala Gorea Nepříjemná pravda, který pojednává o globálním
oteplování. Studio Universal, které stojí za filmem Božský Evan, zase darovalo
finance na zasazení 2000 stromů.
Tuhle praxi ale mnozí kritizují - podle nich totiž vede k tomu, že producenti
černé svědomí vykupují peněžními dary, místo aby se snažili šetřit energií přímo
při výrobě.
Emisní povolenky použilo například i studio Warner Brothers při natáčení snímku
Syriana, na snižování emisí ale společnost klade důraz i jinde. Například
recykluje kulisy nebo tiskne scénáře oboustranně. Výpravu použitou v Dannyho
parťácích pak nabídly středním školám a ty si ji rozebraly.
"Musíte začít měřit svou uhlíkovou stopu a pak ji zmenšovat, ať už používáním
alternativních paliv nebo snižováním energetického zatížení. Je jednoduché
vypsat šek, zaplatit tisíce dolarů a říct: já jsem ekologický," říká Shelley
Billicková, která ekologické aktivity ve Warner Bros koordinuje.
Někteří kolegové ale míří ještě dál. Například společnost News Corp. má pocit,
že nejlepším způsobem, jak pomoci životnímu prostředí, by bylo ovlivnit v tomto
směru diváky. Přece jen: podle vlastních odhadů sama News Corp. vypustí do
ovzduší přes 640.000 tun oxidu uhličitého. Lidé, kteří se dívají na její pořady
nebo čtou její noviny, ale vypustí sedm miliard tun CO2. A to je podle zástupců
této společnosti potenciál, který by stálo za to využít.
Los Angeles 3. října (ČTK/AP) - Hollywoodská továrna na sny se v poslední době snaží ukázat v ekologicky příznivějším světle - na předávání nejrůznějších cen se chodí po zelených kobercích a herci při natáčení konzumují biopotraviny. Není to celé ale jenom komedie? Mohou veřejná prohlášení nebo zprávy o celebritách, které jezdí hybridními auty, zakrýt nahou skutečnost, že při natáčení filmů a televizních show se spotřebuje obrovské množství energie nutné na provoz sofistikované techniky a že plýtvání je "na place" na denním pořádku? píše agentura AP.
Hollywoodské produkční společnosti například musejí intenzivně klimatizovat svá špičkově vybavená zvuková studia, protože jinak by se technika přehřívala, obzvlášť pod technologicky zastaralými svítidly. V obrovských dílnách mizí tuny dřeva, oceli a barev, aby vznikly kulisy, které jsou hned po skončení krátkého natáčení v podstatě k ničemu.
Plýtvání energií ale pokračuje i na opačném konci řetězce. Multiplexy spotřebují spoustu elektřiny, i když by mohly ušetřit, pokud by z provozu vyřadily staré stroje na pražení popkornu nebo předpotopní promítačky.
Studie, kterou před dvěma lety zveřejnila Kalifornská univerzita v Los Angeles, právě z výše uvedených důvodů došla k závěru, že filmový průmysl je v jižní Kalifornii druhým největším znečišťovatelem, hned za ropnými společnostmi.
Situace se ale začíná pomalu měnit. Kvůli tlaku veřejného mínění, ale i z čistě ekonomických důvodů, se některá studia začínají chovat "alternativně". Společnost Fox například při natáčení televizní série 24 hodin začala jako palivo pro generátory používat bionaftu, jinde se šetří například používáním automobilů na hybridní pohon.
Některé kroky studií mohou mít vcelku rychlý a hmatatelný efekt - úsporné osvětlovací systémy nebo klimatizace ušetří peníze hned. Jiné projekty, například instalace solárních panelů, se ale nejspíš začnou vyplácet až za desítky let.
Důležité je ale i to, co je vidět. Společnost Fox například chtěla, aby tradiční červený koberec při udílení televizních cen Emmy nahradil zelený. Pořadatel show sice řekl ne, ale podařilo se prosadit alespoň to, že letošní koberec byl vyroben z recyklovaných PET lahví a po skončení akce se o něj podělily místní školy.
Pohodlným, nicméně kontroverzním řešením, jak být přátelský k životnímu prostředí a zároveň se nemuset omezovat, je nákup emisních povolenek. Ve zkratce funguje tak, že producenti si jednoduše koupí jakési "odpustky" a každý svůj počin vykoupí například darem na ekologické kampaně. Odpustky platili například tvůrci známého filmu Ala Gorea Nepříjemná pravda, který pojednává o globálním oteplování. Studio Universal, které stojí za filmem Božský Evan, zase darovalo finance na zasazení 2000 stromů.
Tuhle praxi ale mnozí kritizují - podle nich totiž vede k tomu, že producenti černé svědomí vykupují peněžními dary, místo aby se snažili šetřit energií přímo při výrobě.
Emisní povolenky použilo například i studio Warner Brothers při natáčení snímku Syriana, na snižování emisí ale společnost klade důraz i jinde. Například recykluje kulisy nebo tiskne scénáře oboustranně. Výpravu použitou v Dannyho parťácích pak nabídly středním školám a ty si ji rozebraly.
"Musíte začít měřit svou uhlíkovou stopu a pak ji zmenšovat, ať už používáním alternativních paliv nebo snižováním energetického zatížení. Je jednoduché vypsat šek, zaplatit tisíce dolarů a říct: já jsem ekologický," říká Shelley Billicková, která ekologické aktivity ve Warner Bros koordinuje.
Někteří kolegové ale míří ještě dál. Například společnost News Corp. má pocit, že nejlepším způsobem, jak pomoci životnímu prostředí, by bylo ovlivnit v tomto směru diváky. Přece jen: podle vlastních odhadů sama News Corp. vypustí do ovzduší přes 640.000 tun oxidu uhličitého. Lidé, kteří se dívají na její pořady nebo čtou její noviny, ale vypustí sedm miliard tun CO2. A to je podle zástupců této společnosti potenciál, který by stálo za to využít.
Hollywoodské produkční společnosti například musejí intenzivně klimatizovat svá špičkově vybavená zvuková studia, protože jinak by se technika přehřívala, obzvlášť pod technologicky zastaralými svítidly. V obrovských dílnách mizí tuny dřeva, oceli a barev, aby vznikly kulisy, které jsou hned po skončení krátkého natáčení v podstatě k ničemu.
Plýtvání energií ale pokračuje i na opačném konci řetězce. Multiplexy spotřebují spoustu elektřiny, i když by mohly ušetřit, pokud by z provozu vyřadily staré stroje na pražení popkornu nebo předpotopní promítačky.
Studie, kterou před dvěma lety zveřejnila Kalifornská univerzita v Los Angeles, právě z výše uvedených důvodů došla k závěru, že filmový průmysl je v jižní Kalifornii druhým největším znečišťovatelem, hned za ropnými společnostmi.
Situace se ale začíná pomalu měnit. Kvůli tlaku veřejného mínění, ale i z čistě ekonomických důvodů, se některá studia začínají chovat "alternativně". Společnost Fox například při natáčení televizní série 24 hodin začala jako palivo pro generátory používat bionaftu, jinde se šetří například používáním automobilů na hybridní pohon.
Některé kroky studií mohou mít vcelku rychlý a hmatatelný efekt - úsporné osvětlovací systémy nebo klimatizace ušetří peníze hned. Jiné projekty, například instalace solárních panelů, se ale nejspíš začnou vyplácet až za desítky let.
Důležité je ale i to, co je vidět. Společnost Fox například chtěla, aby tradiční červený koberec při udílení televizních cen Emmy nahradil zelený. Pořadatel show sice řekl ne, ale podařilo se prosadit alespoň to, že letošní koberec byl vyroben z recyklovaných PET lahví a po skončení akce se o něj podělily místní školy.
Pohodlným, nicméně kontroverzním řešením, jak být přátelský k životnímu prostředí a zároveň se nemuset omezovat, je nákup emisních povolenek. Ve zkratce funguje tak, že producenti si jednoduše koupí jakési "odpustky" a každý svůj počin vykoupí například darem na ekologické kampaně. Odpustky platili například tvůrci známého filmu Ala Gorea Nepříjemná pravda, který pojednává o globálním oteplování. Studio Universal, které stojí za filmem Božský Evan, zase darovalo finance na zasazení 2000 stromů.
Tuhle praxi ale mnozí kritizují - podle nich totiž vede k tomu, že producenti černé svědomí vykupují peněžními dary, místo aby se snažili šetřit energií přímo při výrobě.
Emisní povolenky použilo například i studio Warner Brothers při natáčení snímku Syriana, na snižování emisí ale společnost klade důraz i jinde. Například recykluje kulisy nebo tiskne scénáře oboustranně. Výpravu použitou v Dannyho parťácích pak nabídly středním školám a ty si ji rozebraly.
"Musíte začít měřit svou uhlíkovou stopu a pak ji zmenšovat, ať už používáním alternativních paliv nebo snižováním energetického zatížení. Je jednoduché vypsat šek, zaplatit tisíce dolarů a říct: já jsem ekologický," říká Shelley Billicková, která ekologické aktivity ve Warner Bros koordinuje.
Někteří kolegové ale míří ještě dál. Například společnost News Corp. má pocit, že nejlepším způsobem, jak pomoci životnímu prostředí, by bylo ovlivnit v tomto směru diváky. Přece jen: podle vlastních odhadů sama News Corp. vypustí do ovzduší přes 640.000 tun oxidu uhličitého. Lidé, kteří se dívají na její pořady nebo čtou její noviny, ale vypustí sedm miliard tun CO2. A to je podle zástupců této společnosti potenciál, který by stálo za to využít.
Sdílet článek na sociálních sítích