zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Přísná reklama

19.10.2007
Obecné
Přísná reklama
V NORSKU ZAČÍNÁ PLATIT ZÁKON, který zpřísňuje používání označení automobilů v reklamách za ekologické. Úřady a ekologové tak chtějí zabránit klamání spotřebitelů, neboť každé auto životní prostředí poškozuje. Důvodem opatření je, že se v posledním roce objevilo velké množství reklam, které se snaží nalákat zákazníky tvrzením, že nabízené typy aut neznečišťují prostředí. Například Toyota označuje svůj Prius za nejšetrnější auto na světě, své dieselové motory za nejčistší na světě; Suzuki zase označuje svůj model za ekologického vítěze mezi auty.
Tyto slogany ale pobuřují norské ekology, kteří označují reklamy za zavádějící a poukazují na fakt, že auta v každém případě přírodu znečišťují, a proto je nesprávné je propagovat jako výhodná a šetrná k životnímu prostředí.

Podle ochranářů navíc není tento druh reklamy náhodný. Agentury se snaží apelovat na svědomí v době, kdy svět žije debatou o globálním oteplování a dalších ekologických rizicích. Zneužívání obav lidí z globálních hrozeb se proto rozhodl zabránit norský Úřad pro spotřebitelské záležitosti, informovala Česká televize. V prodeji aut se nyní nesmějí používat obecná označení aut jako zelené, čisté, přírodní nebo přátelské k životnímu prostředí.
Místo vágních označení má prodejce uvést konkrétní údaj o spotřebě a exhalacích. Pokud chce výrobce vyzdvihnout přívětivost vozu k životnímu prostředí, musí doložit, že automobil se v dané kategorii pohybuje mezi třetinou nejlepších aut na trhu.

Zatímco Norsko, které není členem Evropské unie, zpřísňuje označování aut v reklamách za ekologické, Evropská komise dělá ústupky ve svých ambiciózních plánech na snížení automobilových emisí. Podrobuje se tak tlaku ze strany německých automobilek, uvedl internetový server deníku Telegraph.
Komise v únoru navrhla omezit v rámci boje s globálním oteplováním emise u nových osobních aut na 130 gramů oxidu uhličitého na kilometr do roku 2012. Nové návrhy však počítají s řadou kategorií, které umožní větší emise u velkých automobilů.
Italské a francouzské automobilky vyrábějí řadu modelů, které by neměly se splněním limitu problémy. Některé modely německých automobilek by však nedokázaly tohoto cíle dosáhnout ani s novou hybridní technologií.
Zdroj: EKONOM

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí