zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

GM si v Číně oblékne zelený kabát

05.11.2007
Obecné
GM si v Číně oblékne zelený kabát
Americká automobilka General Motors (GM) má zálusk na získání většího podílu na trhu v Číně. A šéf koncernu Rick Wagoner toho chce dosáhnout důrazem na ekologii.

Tento týden GM oznámila, že v Šanghaji v rámci stavby svého obřího campusu v hodnotě 250 milionů dolarů vybuduje i výzkumnou laboratoř. Ta se má soustředit na vývoj automobilů jezdících na alternativní pohon, jako jsou vozy s hybridním nebo čistě elektrickým motorem či auta jezdící na bioetanol nebo na vodík.

Podle deníku Wall Street Journal automobilka nezveřejnila, jaká částka z uvedené čtvrt miliardy dolarů půjde na výstavbu samotné výzkumné laboratoře. Z této sumy bude totiž postavena i centrála automobilky pro Čínu a pro celý asijsko-tichomořský region.

Vážnost úmyslu automobilky zaměřit se na ekologii potvrzuje i skutečnost, že GM zároveň společně se svým partnerem, čínskou firmou Sganghai Automotive Industry Corporation (SAIC), vypsala grant ve výši pěti milionů dolarů právě na výzkum a vývoj "čistých" zdrojů energie. Získala jej na pět let jedna z nejšpičkovějších výzkumných institucí v Číně - Tsingua University.

Čína mění svět

"Doba pro řešení ekologických výzev není zítra, ale dnes," uvedl Wagoner při své návštěvě Číny tento týden. Dodal, že Čína nabízí automobilkám příležitost ovlivnit budoucnost automobilového průmyslu. I díky tomu, že na těchto změnách je zainteresována i čínská vláda, která ve většině čínských automobilek vlastní podíly. "Pokud je někde místo, kde je šance přemýšlet o změnách, tak je to právě tady," řekl Wagoner.

Ekologické snahy totiž čínská vláda podporuje. Vloni vzrostl prodej aut v zemi o 25 procent, letos za prvních devět měsíců o dalších 25 procent na 4,58 milionu vozů. Již vloni Čína předstihla v prodeji aut Japonsko a stala se po USA světovou dvojkou. A lze říci, že se tento trh stále ještě teprve "rozjíždí". Není proto divu, že i čínská vláda se začíná obávat případného vlivu aut na životní prostředí v zemi.

"Pokud se v Číně začnou opravdu prosazovat alternativní pohony, během pěti nebo šesti let by zde z celkového počtu prodaných vozů mohla tato ekologická auta tvořit polovinu. Nyní je to méně než 10 procent," dodal Wagoner.

Hybridy zatím pro bohaté

Své ekologické plány automobilka General Motors potvrdí již příští rok, kdy by se v Číně měl začít prodávat její hybrid s benzino-elektrickým motorem. Detaily koncern zatím nechce upřesnit, potvrdil však, že tento automobil bude patřit k těm dražším a nebude tedy určen milionům zákazníků z čínské střední vrstvy, která si nyní kupuje své první vozy.

GM se jinak v Číně daří i s klasickými auty. Patří jí deset procent trhu a letos plánuje prodat o 20 procent vozů více než vloni, tedy zhruba kolem jednoho milionu osobních automobilů.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí