zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zelenější jablko

06.11.2007
Obecné
Zelenější jablko

Firmy "zelenají" nejen z vlastní vůle, ale mnohdy pod tlakem svého okolí. K nejznámějším nátlakovým skupinám, které dokáží úspěšně krotit ekologickou aroganci mnoha firem, patří bezesporu Greenpeace. Jednu z takovýchto úspěšných kampaní popisuje Karel Dolejší.

Terčem spotřebitelské kampaně Greenpeace byla společnost Apple, která sice pro řadu spotřebitelů symbolizuje nejvyšší kvalitu, nicméně z hlediska CSR v oblasti ochrany prostředí až donedávna nepostupovala příliš příkladně.

Průvodce zelenější elektronikou

V srpnu 2006 vydalo Greenpeace prvního průvodce zelenější elektronikou - a od té doby je vždy čtvrtletně publikována jeho nová verze. Průvodce hodnotí výrobce spotřební elektroniky z hlediska chování více či méně ekologicky příznivých aktivit, které se v konečném důsledku dotýkají zaměstnanců, spotřebitelů a životního prostředí.

Dvěma klíčovými požadavky v kampani Toxic Tech jsou zavedení výroby bez použití nebezpečných látek a globální odpovědnost výrobců za zpětný odběr a recyklaci starých výrobků. Je zjevné, že obojí je úzce propojeno, protože produkty obsahující toxické látky lze recyklovat jen velmi obtížně. Škodlivé látky v elektronice - bromované zpomalovače hoření, PVC obsahující ftaláty, sloučeniny těžkých kovů a další chemikálie - ohrožují zdraví zaměstnanců v průběhu výroby, i spotřebitelů během používání. Na konci životního cyklu výrobku pak zpravidla zamořují životní prostředí a škodí osobám, které provádějí demontáž vysloužilé elektroniky.

Toxic Tech zamíchal pořadím

Věci se ovšem v důsledku opakovaného posledního místa Applu na žebříčku "zelených" elektronických společností začaly měnit. Třetího května 2007 CEO Steve Jobs veřejně oznámil, že mění dosavadní politiku. Apple slíbil, že od roku 2008 ve svých výrobcích přestane používat nejhorší chemické látky, bromované zpomalovače hoření (BFRs) a polyvinylchlorid (PVC). Tímto krokem se Apple dostal před Dell a další výrobce počítačů, kteří přijali podobný závazek platný od roku 2009. Není to však vše, oč Greenpeace žádalo.

Zatímco zákazníci ve Spojených státech budou výrobky Apple moci vracet k recyklaci s vědomím, že neskončí na hromadách elektronického odpadu v Asii a Indii, pro ostatní zákazníky slib neplatí. Všude jinde ve světě se tedy výrobky Apple mohou stát elektronickým odpadem. Ostatní výrobci nabízejí zpětný odběr a recyklaci po celém světě. Ani oslavovaný iPhone ještě nedostál svým slibům - v portfoliu Applu tedy dosud chybí "zelený" výrobek. Nicméně dosažené změny jsou přesto pozoruhodné.

Průvodce zelenější elektronikou i spotřebitelská kampaň Green My Apple se tedy ukazují být účinnými nástroji zlepšování CSR elektronických společností. Výrobci nyní usilují o co nejlepší umístění v žebříčku průvodce a snaží se zvýšit svůj kredit mezi zákazníky. Zveřejňují své závazky ohledně odstranění nebezpečných látek a zpětného odběru výrobků či recyklace, což ještě před několika lety zdaleka nebývalo pravidlem.

Karel Dolejší

je tiskový mluvčí organizace Greenpeace.

Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí