zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Rychlovlaky přiblíží Londýn zbytku Evropy

10.11.2007
Obecné
Rychlovlaky přiblíží Londýn zbytku Evropy
Kdykoli jsou Britové dotázáni na jejich železnici, obvykle volí slova vyjadřující veškeré myslitelné selhání. Teď se věci mění, zdá se.

Když britská královna v úterý otevřela za účasti tisícovky hostů právě renovované londýnské nádraží St. Pancras, skvostnou viktoriánskou stavbu, listy psaly o hotové revoluci v železniční dopravě.

Nebyla to zase až taková nadsázka. V místech, kde kdysi putovaly z vlaků do hospod těžké sudy piva, jsou nyní zářivé butiky a francouzská brasserie.

Nebo 93 metrů dlouhý bar s nabídkou 40 značek šampaňského. Interiér se prostě snaží opět navodit svůdně romantickou představu cestování.

"Pokud cestujete vlakem do Paříže, představujete si něco elegantního. Snad jsme se tomu přiblížili," řekl agentuře Reuters architekt Alastair Lanslay, autor renovace.

Začátek nové éry

Přestavba nádražní haly stála celých 800 milionů liber. Náklady na renovaci trati Eurostar šplhaly až k deseti miliardám.

Z opraveného nádraží začnou od příštího týdne svištět rychlovlaky, které dosud v Londýně jezdily jen na nádraží Waterloo. Otevřením rekonstruovaného St. Pancras se dokončil velký projekt, který přiblíží britské tratě zbytku Evropy. "Cesta na kontinent se výrazně zkrátí," napsal list Independent.

Třeba z Bruselu to potrvá do Londýna necelé dvě hodiny. A do Paříže se jízda stáhne o 20 minut, na pouhé dvě hodiny 15 minut. Sever Španělska a Itálie bude dělit od Londýna jen deset hodin, stejně jako i Berlín.

Británie se tak těsněji připojí k evropskému klubu vysokorychlostních železnic, které za pár let čeká liberalizace. Komentátoři si libují, že ekologicky přijatelné dráhy vystupují ze stínu. Letecká doprava má potíže, vlaky se nabízejí jako ekologická alternativa.

"Je to opravdu přitažlivé. Přijedete třeba na pařížské nádraží Gare du Nord a vystoupíte přímo v centru velkoměsta," říká Sue Ockwellová, manažerka z nezávislé asociace britských cestovních kanceláří. "Doprava se tak najednou stává docela přirozenou částí vaší dovolené."

Nádraží St. Pancras je z roku 1866, kdy britské železnice zažívaly zlatou éru. Ve své době byla nádražní hala technickým unikátem. Teď Britové doufají, že nastávají opět příznivé časy.

Pokrok bude patrný při napojení na evropské dráhy. Rychlovlakem do francouzského Lyonu to například potrvá stejně dlouho jako pouť do Cornwallu na jihozápadě Anglie, kam jezdí pomalejší spoj.

Tunely pod Londýnem

"Otevření St. Pancras by ovšem nemělo zastínit, že mnoho britských tratí se stále nalézá v zoufalém stavu," napsal Independent.

Další železniční projekty proto mají v Británii následovat. Premiér Gordon Brown nedávno podepsal projekt v hodnotě 33 miliard eur, který má spojit tratě z východní a západní části Londýna.

Práce na železničním spojení Shenfield - Maidenhead mají začít v roce 2010. Stavbaře čeká v oblasti Velkého Londýna mimo jiné vyhloubení 41 kilometrů tunelů.

V centru Londýna protne trasa stanici Liverpool Street, západněji se počítá s odbočkou na letiště Heathrow. Projekt, o kterém se hovořilo už dvacet let, se tak stává skutečností. "Měl by posílit pozici Londýna jako finančního centra," věří Brown.

Nové investice plánuje i společnost Network Rail, která spravuje železnice. Chce mimo jiné zvýšit kapacitu spojů o 100 000 míst denně.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí