zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Ruské letadlo z dob studené války bude šířit signál při přírodních katastrofách

11.11.2007
Havárie
Ruské letadlo z dob studené války bude šířit signál při přírodních katastrofách

Poškození bezdrátových telekomunikačních systémů je při přírodních katastrofách jedním z největších problémů. Mobilní vysílače nemohou být kvůli poničenému terénu nápomocny a základnové stanice jsou v takových situacích většinou zničené. Řešení by mělo poskytnout ruské letadlo, jehož historie sahá hluboko do dob studené války.
Ruský Mjasiščev M-55. Měla to být odpověď na zbrusu nové a moderní americké výzvědné letadlo Lockheed U-2, které dokázalo bez jediného zpozorování prolétnout napříč Sovětským svazem. Měl to být další z vojenských vynálezů v rámci nekonečného předhánění se v dobách studené války.

Výsledek? Čtyři nepříliš povedené prototypy a v té době neuskutečnitelné vize na „dokonalého vzdušného špiona“. Sovětští vynálezci by se asi divili, kam se jejich koncept ubere na počátku dalšího tisíciletí. A divili by se ještě o to více, když by se dozvěděli, že na dokončení M-55 se budou podílet firmy ze Západu.

Špion se vrací! Tentokrát letí pomáhat

Špionážní letadlo, které mělo v šedesátých letech sloužit sovětským výzvědným službám, tentokrát nebude nad krajinou přelétat v rámci válečného konfliktu nebo pro pozorování nepřátelského území. Bude naopak nápomocné, a to zejména při nejrůznějších přírodních katastrofách, kdy nejen lidé, ale i záchranné složky díky poničeným vysílačům ztratí veškerou možnost dálkové komunikace. V postižených oblastech, kde obvykle není možné rychle zavést mobilní jednotky nebo potřebné přístroje napojit na satelitní přenos, bude letadlo šířit signál pro telekomunikace.

Pro plnou funkčnost technologie, na které se podílejí i vědci z USA, je potřebná právě ona velká výška „letícího vysílače“. Bylo totiž vypočítáno, že letadlo ve výšce zhruba dvaceti kilometrů (což právě Mjasiščev-55 dokáže) může rozšířit signál pětkrát více do šířky než to, které letí pouze pět kilometrů nad zemí. Bude-li M-55 skutečně uveden do provozu, jeho provozní náklady nebudou nejnižší – je však jasné, že by jeho služeb bylo využíváno pouze v kritických situacích.

Jak všechny práce na dlouho zapomenutém stroji, který se měl stát pýchou Sovětů v dobách studené války, budou pokračovat a zda bude celý projekt úspěšný, si ale ještě budeme muset počkat

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
19
8. 2017
19-26.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
LTD Polana
26
8. 2017
26.8-2.9.2017 - Seminář, školení
Živá škola Bílé Karpaty
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
INISOFT s.r.o.
13
9. 2017
13.9.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí