Čtvrtek, 18. dubna 2024

Mazut z tankeru zničil pláže

Mazut z tankeru zničil pláže
Ruské úřady včera zahájily v oblasti Kerčského průlivu mezi Černým a Azovským mořem rozsáhlou záchrannou operaci. Akce měla dva hlavní cíle: najít několik pohřešovaných námořníků a pokusit se omezit dopady ekologické havárie. K té došlo v neděli poté, co prudká bouře rozlomila menší tanker s nákladem mazutu.

Kromě tankeru Volganěfť - 139 se v důsledku silného větru a vlnobití v neděli potopily ještě nejméně čtyři další nákladní lodě. Tři z nich vezly síru a jedna železný šrot. Mluvčí ruského ministerstva pro mimořádné události Viktor Beltsov řekl, že šest dalších lodí vyvrhlo moře na souš.

Smrt ve vlnách

Podle ruských médií se pohřešovalo nejméně osm námořníků. Pátrání po třech z nich skončilo tragicky.

"Hlídka objevila tři lidi v záchranných vestách vyplavené na břeh," citovala agentura Interfax mluvčího Beltsova. "Operace se účastní tři vrtulníky a 11 záchranných lodí," upřesnil mluvčí.

V nemocnicích skončily desítky členů posádek havarovaných lodí.

Počasí se oproti noci na neděli zlepšilo a moře se zklidnilo. Zeslábl také vítr, který v neděli dosahoval 32 metrů za sekundu. V průběhu včerejška ale správa přístavu Novorossijsk nařídila tankerům přerušit překládku nákladu, protože se blížila další bouře.

Ekologická katastrofa

Podle oficiálních údajů vyteklo z rozlomeného tankeru do moře nejméně 1300 tun mazutu.

Ve vodách skončilo také přibližně 6 800 tun síry. Zástupce ředitele ruské vládní agentury pro životní prostředí Oleg Mitvol to označil za "ekologickou katastrofu, která bude mít nedozírné následky".

Přestože měl podle některých odhadů mazut kvůli chladnému počasí začít klesat ke dnu, mazlavá hmota dorazila k pobřeží. Na plážích mezi přístavy Kavkaz a Novorossijsk slepila směs mazutu a mořských řas křídla stovkám ptáků, kteří se stávali snadnou kořistí toulavých psů.

"Nespolehlivá doprava"

Vážné znepokojení nad rozsahem katastrofy vyjádřila ruská pobočka organizace Greenpeace.

"Těžké prvky, které jsou obsaženy v mazutu, se usadí na mořském dně a způsobí to, že do Azovského moře budou pronikat uhlovodíky," řekl Vladimir Chuprov z Greenpeace. "To povede k nedostatku kyslíku ve vodě a vážně tím utrpí unikátní fauna."

Podle Chuprova, kterého citovala agentura RIA Novosti, nehoda tankeru ukázala, že přeprava paliv po moři je nespolehlivá. "Bylo by lepší se zcela vzdát (námořní) přepravy všech druhů paliva, protože pro ni nemáme bezpečné technické prostředky," řekl Chuprov.
Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů