zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nejistá perspektiva automobilového trhu, zejména v podnikatelské sféře

24.11.2007
Obecné
Nejistá perspektiva automobilového trhu, zejména v podnikatelské sféře

Zatímco od začátku letošního roku se automobilový trh vyvíjel velmi příznivě a je pravděpodobné, že bude dosaženo nejlepších prodejů za několik posledních let, nelze vyloučit, že daňová reforma jej v příštím roce citelně zasáhne.

ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ S OTAZNÍKY

Zatímco u nás se o ochraně životního prostředí, ve vztahu k automobilům, jen planě, většinou nekompetentně nebo zaujatě a bez jakýchkoli výsledků rozpráví, většina západoevropských zemí již jednoznačně podporuje ekologicky výhodná vozidla. Vedle automobilů s hybridním pohonem, existuje množství vozidel, již výrobci připravovaných na provoz na plyn, či biopaliva. V řadě zemí jsou ekologicky výhodné automobily podporovány nejrůznějšími úlevami (např. daňovými, u nákladních vozidel slevami na mýtném, možnostmi vjezdu do zón v centrech měst apod.). Ze strany české legislativy žádná podpora vozidel ohleduplných k životnímu postřední neexistuje, spíše naopak, podnikatel, který jezdí s osobním nebo lehkým užitkovým automobilem, který splňuje nejpřísnější ekologické normy, platí silniční daň ve stejné výši, jako ten, který má vozidlo bez katalyzátoru nebo dokonce se starým páchnoucím dvoudobým motorem.

NOVÉ MODELY NA STLAČENÝ ZEMNÍ PLYN (CNG)

Zatímco česká legislativa na alternativní paliva prakticky nereaguje, někteří výrobci již nabízejí automobily, využívající technologií, které jsou nejen ohleduplnější k životnímu prostředí, ale také hospodárnější z hlediska provozních nákladů. Jedním z takových je stlačený zemní plyn (CNG - Compressed Natural Gas), který je už dnes a zejména do budoucna by mohl být zajímavou alternativou k nejpoužívanějším pohonným hmotám. Většímu rozšíření u nás zatím brání poměrně řídká síť plnicích stanic na CNG, kterých jsou v České republice jen dvě desítky. Přesto by se už i v ČR mělo začít při praktickém využívání stlačeného zemního plynu v dopravě blýskat na lepší časy, alespoň díky vybudování většího počtu plnicích stanic. Do roku 2020 by jich mělo být u nás cca sto.

Nabídku osobních a lehkých užitkových automobilů využívajících k pohonu jiné palivo než benzin nebo naftu, rozšířila nyní také značka Opel. U dvou svých modelů Combo a Zafira nyní nabízí také variantu s nádržemi na cca 19, resp.21 kg, což je asi 110/120 l zemního plynu a na 14 litrů benzinu. Na tuto náplň ujedou oba modely, vybavené motory 1.6 CNG o výkonu 94 k, zhruba 540 km. Pořizovací cena vozu Opel Combo CNG je od 391 400 Kč a v případě Zafiry od 601 900 Kč. Přitom provozní náklady jsou u verzí s plynovým pohonem téměř poloviční ve srovnání s benzinem a zhruba o 30 % nižší než u naftových motorů.

V nejbližší době by se také měly objevit v Praze první vozy taxi Opel Zafira CNG, stejně jako Opel Combo CNG, ve službách zásilkové služby DHL Expres a energetické společnosti RWE.

Kráceno pro potřeby EnviWeb

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí