Spotřeba paliva a emise CO2: kdo je v Evropě k přírodě nejšetrnější?
Nejnovější statistika produkce CO2, která se stává alfou a omegou budoucnosti většiny automobilek na evropském trhu ukazuje, že rozdíly mezi výrobci rostou. Zatímco japonským, italským a francouzským producentům se v průměru daří emise CO2 (a tedy průměrnou spotřebu paliva jejich flotily) snižovat, u německých výrobců naopak došlo k mírnému nárůstu. A to i přesto, že doba, kdy mají být definitivně stanoveny přísné evropské normy, se nezadržitelně blíží.
Tvrdě proti automobilkám
Data pro výzkum zpracovala Evropská federace pro dopravu a životní prostředí fungující v rámci Evropské unie. Netřeba dodávat, že následná zjištění budou sloužit jako munice proti automobilové lobby, která se v Bruselu snaží dohodnout určitou pružnost chystaného omezení emisí CO2, a to například v závislosti na hmotnosti vozu. Evropská unie naopak není spokojena s pomalým růstem hospodárnosti vozů.
Účel výzkumu potvrzují i slova šéfa federace Jose Dingse: „Evropa potřebuje standardy pro emise CO2, které budou znamenat efektivní využívání paliva a ne standardy, které budou brát takové chování výrobců jako něco navíc.“ S kritikou přístupu automobilek zašel ještě dál: „Představení jednoho nebo dvou „eko“ modelů nestačí, abychom dostatečně bojovali proti klimatickým změnám, zvyšujícím se cenám ropy a narůstající závislosti Evropy na dovozu této suroviny.“ Jeden „eko“ model průměr nezmění zejména v situaci, kdy jeho objem prodeje představuje zanedbatelný zlomek v odbytu značky nebo výrobce.
Pohoršili si Němci
Za loňský rok se dařilo snižovat spotřebu, a tedy i emise CO2, především japonským výrobcům aut. Toyotě klesly v její flotile emise CO2 v průměru o 5 %, což je nejvíce ze všech konkurentů.
Na opačném konci stojí DaimlerChrysler (v roce 2006 fungoval jako německo-americký koncern – dnes již jen jako Daimler), u jehož vozů naopak objem vypuštěného oxidu uhličitého vzrostl o 2,8 %. Také u Volkswagenu nebudou z výsledků nikterak nadšení, neboť koncernové vozy v průměru vypustily o 0,9 % více CO2 v roce 2006 než rok předtím. Vinu nese zvyšující se hmotnost flotily německých producentů (viz tabulka), respektive například vyšší zájem zákazníků o velké vozy třídy SUV.
Nutno podotknout, že studie sleduje čísla z roku 2006 a od té doby se filosofie evropských, a zejména německých, automobilek do značné míry posunula směrem k „zeleným“ modelům. Ovšem na další průzkum, která toto směřování potvrdí či vyvrátí, si budeme muset ještě počkat.
Z každého trendu však existuje výjimka. A tak jako Suzuki vybočuje z výborných japonských výsledků tím, že flotila tohoto producenta produkuje meziročně o 1 % více C02, tak například německé BMW vybočuje z trendu tím, že se mu podařilo snížit emise CO2 za stejné období o 2,5 %.
Průměrné množství emisí CO2 u jednotlivých výrobců | ||||||
. | Průměrné emise CO2 [g/km] | Průměrná hmotnost vozů [kg] | ||||
Výrobce | 2005 | 2006 | změna [%] | 2005 | 2006 | změna [%] |
Toyota | 161 | 153 | -5,00% | n/a | n/a | - |
Honda | 160 | 154 | -3,80% | n/a | n/a | - |
PSA Peugeot Citroen | 146 | 142 | -2,70% | 1291 | 1282 | -0,70% |
BMW | 188 | 184 | -2,50% | 1540 | 1537 | -0,20% |
Mazda | 177 | 173 | -2,00% | n/a | n/a | - |
Nissan | 171 | 168 | -1,60% | n/a | n/a | - |
Hyundai | 168 | 167 | -0,80% | n/a | n/a | - |
Renault | 148 | 147 | -0,80% | 1294 | 1294 | 0,10% |
Fiat | 145 | 144 | -0,50% | 1150 | 1190 | 3,50% |
Ford | 163 | 162 | -0,50% | 1378 | 1393 | 1,10% |
General Motors | 157 | 157 | -0,30% | 1309 | 1336 | 2,10% |
Volkswagen Group | 165 | 166 | 0,90% | 1444 | 1460 | 1% |
Suzuki | 164 | 166 | 1,80% | n/a | n/a | - |
DaimlerChrysler | 182 | 188 | 2,80% | 1499 | 1561 | 4,10% |
Průměrné množství emisí CO2 u skupin výrobců dle původu | ||||||
němečtí výrobci aut souhrnně | 172 | 173 | 0,60% | 1471 | 1492 | 1,40% |
francouzští výrobci aut souhrnně | 147 | 144 | -1,90% | 1292 | 1287 | -0,40% |
francouzští a italští výrobci aut souhrnně | 147 | 144 | -1,60% | 1261 | 1262 | 0,10% |
japonští výrobci aut souhrnně | 166 | 161 | -2,80% | n/a | n/a | - |
Mezi výrobci vedou Peugeot a Citroen
Dle údajů EU má průměrně nejnižší emise CO2 v celé své flotile Peugeot a Citroen – 142 g/km. Dvojkou je pak italský Fiat se 144 g/km. Na třetím místě je opět francouzská automobilka – tentokrát Renault s průměrem 147 g/km. Na dalších příčkách jsou pak výrobci japonské provenience, počínaje Toyotou.
Pořadí výrobců a automobilových koncernů za rok 2006 | ||
Pořadí | Výrobce | Průměrné emise CO2 [g/km] |
1. | PSA Peugeot Citroen | 142 |
2. | Fiat | 144 |
3. | Renault | 147 |
4. | Toyota | 153 |
5. | Honda | 154 |
6. | General Motors | 157 |
7. | Ford | 162 |
8. | Suzuki | 166 |
9. | Volkswagen | 166 |
10. | Hyundai | 167 |
11. | Nissan | 168 |
12. | Mazda | 173 |
13. | BMW | 184 |
14. | DaimlerChrysler | 188 |