zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nejlevněji se dá jezdit na plyn

13.12.2007
Energie
Nejlevněji se dá jezdit na plyn
Českem se prohání téměř tisícovka osobních aut na stlačený zemní plyn.

Městští dopravci si navíc stále víc pořizují i ekologické autobusy. Při rozhodování hraje roli nejen státní dotace, ale i osvobození od spotřební daně.

Jednou z možností, jak snížit náklady na dopravu, je pořízení vozu na stlačený zemní plyn (CNG). Provoz je výrazně levnější a také šetrný k životnímu prostředí. Nejde přitom jen o osobní firemní vozy. Výhody plynu ocení především ti, kteří jezdí na omezeném území a denně najezdí dostatečné množství kilometrů. CNG je tak předurčeno pro využití například v městské hromadné dopravě, svozu odpadků, rozvozu zboží či taxislužbě.
Jako bonus navíc působí daňová úleva. Od začátku letošního roku mohou řidiči tankující CNG těžit z výhod nulové sazby spotřební daně. Ta bude pro toto ekologické palivo v platnosti až do konce roku 2011.
U autobusů dopravci navíc mohou využít dotaci na obnovu vozových parků z ministerstva dopravy a od plynárenských společností. Stát nabízí 800 tisíc korun na pořízení jednoho autobusu a dalších 200 tisíc poskytují plynárenské společnosti.

BRNO SI TO UŽ SPOČÍTALO

"Dopravní podnik města Brna porovnal spotřebu autobusů poháněných zemním plynem a naftou. Celková spočtená úspora nákladů pro jednu brněnskou vozovnu by činila za 12 let až 170 milionů korun," připomíná Jaroslav Tománek z České plynárenské unie. Dopravní podnik města Brna proto plánuje do čtyř let nakoupit až 115 autobusů na stlačený zemní plyn. Ekologicky by tak jezdila třetina všech autobusů MHD v moravské metropoli.
"Skupina RWE je nejaktivnějším hráčem na rozvíjejícím se trhu. Jen do podpory ekologické autobusové dopravy jsme v rámci dotací dosud investovali téměř 19 milionů korun, které byly uvolněny pro 94 autobusů," říká tiskový mluvčí RWE Transgas Martin Chalupský.
Smyslem dotací je pokrýt rozdíl pořizovacích nákladů CNG autobusů, které jsou oproti naftovým verzím zhruba o milion korun vyšší. V provozu ovšem autobusy na zemní plyn ušetří ve srovnání s naftovými tři až čtyři koruny na kilometr, vyznačují se výrazně tišším chodem a navíc nezpůsobují takové exhalace jako vozy na tradiční palivo.

POHON NA PLYN PODPORUJE I STÁT

Dlouhodobě výhodné podnikatelské prostředí, které společně nastavily plynárenské společnosti a česká vláda, vytvářejí pro další rozvoj této ekologické pohonné hmoty vhodné podmínky. Potvrzuje to přibývající množství vozů, které ke svému pohonu stlačený zemní plyn využívají. Zatímco před rokem na tento alternativní pohon po českých silnicích jezdilo přes šest set vozidel, v současné době se jejich počet přehoupl přes devět stovek a míří k tisícovce. Z toho je dvě stě autobusů.
Motoristé mohou momentálně tankovat CNG u 17 plnicích stanic, výstavba dalších se intenzivně připravuje. "Jedná se o technologicky náročná zařízení, jejichž realizace je daleko složitější a nákladnější než u klasických čerpacích stanic. Na začátku příštího roku postavíme tři nové plničky a další plánujeme," vysvětluje Jan Ruml ze společnosti RWE Plynoprojekt.
Výstavbu dalších stanic plánují také soukromí investoři. K rozšíření CNG i na půdu klasických čerpacích stanic by mohla přispět novinka z produkce společnosti Adamov Systems. Ta představila společný výdejní stojan na CNG, benzin a naftu.
Největší čerpací stanici stlačeného zemního plynu v Česku letos v Táboře otevřela dopravní společnost Comett Plus. Autobus zde načerpá plyn za tři až pět minut. Průměrná doba plnění naftových autobusů je přitom do 15 minut. Tábor byl také první tuzemskou stanicí napojenou na internet, což umožňuje dálkovou kontrolu servisním oddělením.
Právě množství "pump" je zatím hlavní brzdou většího rozšíření mezi veřejností. Zatímco autobusům v městské hromadné dopravě jedna plnicí stanice ve městě stačí, ostatní motoristé plánují většinou i delší trasy a potřebují jistotu, že bez problémů natankují i mimo své bydliště.
Například v Německu mají řidiči k dispozici 750 plnicích stanic. Ministerstvo životního prostředí ale očekává, že v příštích letech výrazně poroste počet automobilů i autobusů a také čerpacích stanic. "Do roku 2020 předpokládáme, že by jich mohlo být několik set," věří poradce ministra životního prostředí Aleš Kuták.

VYŠŠÍ INVESTICE, LEVNĚJŠÍ PROVOZ

Cena sériově vyráběného vozu na zemní plyn je oproti klasickému pohonu vyšší zhruba o deset procent. Tato investice se však brzy vrátí díky nižší ceně paliva. Alespoň to tvrdí propočty České plynárenské unie. Náklady na přestavbu osobního automobilu na pohon zemním plynem nepřekročí u typizovaných vozidel 60 tisíc korun a tato investice je návratná po ujetí zhruba 50 tisíc kilometrů.
Do ocelové tlakové nádrže o objemu 70 litrů se vejde až 17 metrů krychlových zemního plynu. Na toto množství je možné ujet až 250 kilometrů. U přestavěných osobních vozů se zážehovým motorem zůstává pohon na benzin zachován.
V Česku už prodávají auta s plynovým pohonem například firmy Opel, Fiat, Citroen a Renault. K výrobě je připravena i domácí mladoboleslavská automobilka. "Nová Škoda Octavia na zemní plyn dokáže ujet na jedno natankování až 450 kilometrů," řekl při prezentaci vozu člen představenstva Škody Martin Jahn.
V Evropě dnes jezdí asi 520 tisíc vozů na CNG a podle odhadů Evropské komise by jich v roce 2020 mělo být zhruba 23,5 milionu, což je desetina počtu aut v Evropě.

JIŘÍ NĚMEČEK

PLNICÍ STANICE V ČESKU
Karlovy Vary
Ústí nad Labem
Liberec
Mladá Boleslav
Praha
Plzeň
Hradec Králové
České Budějovice
Tábor
Jihlava
Znojmo
Brno
Prostějov
Jeseník
Havířov
Ostrava
Frýdek-Místek

CNG V ČESKU
Počet osobních aut: 1000
Počet autobusů: 200
Počet pump: 17
Dojezd na plnou nádrž: až 450 km
Pramen: Česká plynárenská unie

Název zdroje: Profit

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
UŽITEČNÉSEMINÁŘE.CZ
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha,
Konferenční centrum CITY - Pankrác
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí