Ekologie výrobců elektroniky pod dohledem
Krotit ekologickou aroganci velkých výrobců spotřební elektroniky není vůbec jednoduché. Předpisy a normy mnohdy fungují jen naoko, a tak nejlepší zbraní jsou různé nátlakové skupiny. Nejznámější a nejspíše také nejúspěšnější je ekologické hnutí Greenpeace. V srpnu 2006 tato organizace přišla s kampaní Průvodce Greenpeace zelenější elektronikou a od té doby každé tří měsíce zveřejňuje svůj žebříček ekologické zodpovědnosti jednotlivých firem. Do tohoto ratingu patří největší světoví výrobci počítačových sestav, mobilních telefonů, fotoaparátů a videokamer. Nově se zde objevily světové jedničky ve výrobě televizí a herních konzolí.
Před několika dny hnutí Greenpeace uveřejnilo již šesté vydání svého ratingu ekologičnosti jednotlivých výrobců spotřební elektroniky. Nejhůře v tomto žebříčku dopadli světoví giganti Microsoft, Nintendo, Philips a Sharp, nejlépe pak výrobci mobilních telefonů Samsung a Sony Ericsson. Největší výrobce mobilních telefonů Nokia, někdejší král žebříčku, zaznamenal značný propad, naopak švédsko-japonský koncern svou pozici udržel a dostal se tak do čela.
Tento ekologický tachometr měří zodpovědnost firem vyrábějících elektroniku vůči životnímu prostředí
Nejlepších výsledků dosáhl jihokorejský koncern Samsung, který si polepšil o šest příček. Na bodové škále 0 až 10 se 7,7 body obsadil druhé místo. Nejhoršího umístění dosáhl výrobce herních konzolí Nintendo, podle „zelených“ kritérií si s 0 body vysloužil poslední místo. To se za rok a půl existence tohoto žebříčku žádné jiné společnosti nepovedlo. Bídné výsledky výrobců herních konzolí a televizí jsou především důsledkem špatné ekologické politiky a přístupu k ochraně životního prostředí.
Nokia si pohoršila
Velkým překvapením jsou značné změny v čele žebříčku. Po osmi měsících na prvním místě se finská Nokia propadla, a to rovnou na devátou příčku. První tří místa obsadily společnosti Sony Ericsson, Samsung a Sony. Kromě Nokie si značně pohoršila i americká Motorola, která klesla z deváté na čtrnáctou příčku. Obě společnosti ekologické hnutí bodově potrestalo za porušení pravidel při zpětném odběru použitých telefonů. Nokia, Sony Ericsson a Motorola na svých internetových stránkách uvádějí, že v některých zemích nabízejí program zpětného odběru zboží.
Při testování deklarovaného programu se ukázalo, že nefunguje příliš dobře. Zástupci Nokie v Thajsku, Argentině, Rusku, Indii a na Filipínách buď nebyli o programu vůbec informování, nebo poskytli značně zkreslené údaje. Zaměstnanci Motoroly zase nebyli schopni správně nasměrovat zákazníky ke sběrným bodům. Zástupci Greenpeace ve svém průvodci varují, že by jednotlivé společnosti své sliby a tvrzení měly dodržovat, jinak na své prohřešky budou neustále upozorňovány.
V některých zemích se na ekologické zpracování elektroodpadů příliš nehledí
Ve své kampani Greenpeace hodnotí výrobce spotřební elektroniky z hlediska různých environmentálních kritérií. Důraz je kladen především na aktivity spojené s životním prostředím, spotřebiteli a zaměstnanci. Zásadním požadavkem hnutí je postupné zavedení výroby bez použití nebezpečných chemických látek či alespoň maximální omezení jejích používání. Cílem je celkové odstranění PVC obsahující ftaláty a bromované zpomalovače hoření, sloučenin těžkých kovů a chemikálií u všech výrobků. Podle Greenpeace tyto nebezpečné látky ohrožují zdraví nejen zaměstnanců v průběhu výroby, ale i spotřebitelů a osob, které je recyklují. Dalším důležitým bodem v kampani Toxic Tech je odpovědnost výrobců za zpětný odběr a následnou recyklaci starých spotřebičů. Ekologické hnutí chce firmy donutit, aby se používaní toxických látek zcela zřekly, což umožní snadnější recyklaci.
Jablíčko stále zelenější
Paradoxní je, že impulsem ke vzniku této spotřebitelské kampaně byla americká společnost Apple, která pro mnohé spotřebitele je symbolem nejvyšší kvality. Žebříček ovšem ukázal, že v oblasti ochrany životního prostředí má Jobsův gigant co napravovat. Od prosince minulého roku až do letošního března byl Apple nejhorší firmou v celém žebříčku, což pro image značky jistě není dobrou reklamou. A tak se generální ředitel Steve Jobs rozhodl kompletně změnit dosavadní politiku společnosti. V květnu 2007 veřejně oznámil, že od roku 2008 ve svých výrobcích přestane používat nejhorší chemické látky, bromované zpomalovače hoření a PVC. Podle dalších výsledků šlo o moudré rozhodnutí, Apple si totiž polepšil o několik příček. Greenpeace ovšem požaduje víc, zástupci amerického koncernu to zatím odmítají. A tak američtí spotřebitelé své výrobky mohou s čistým svědomím vracet k recyklaci, jinde ve světě se výrobky Apple mohou snadno stát elektronickým odpadem, který může skončit někde na smetišti v Asii. I přes tuto vadu na kráse si ekologické hnutí spotřebitelskou kampaň Green My Apple zatím pochvalují.
Takové displeje mají na svých iPhonech ekologičtí aktivisté z Greenpeace
Výrobci osobních počítačů, LCD panelů, kamer a digitálních fotoaparátů uvedli, že již vyrábějí přístroje nebo jejich komponenty bez PVC a bromovaných zpomalovačů hoření. Žebříčku dominují firmy, které již delší dobu usilují o snížení používaní nebezpečných příměsí. Některé dokonce mají všechny své produkty bez jakýchkoli nebezpečných chemikálií. Aspiranti na titul nejzelenějšího výrobce elektroniky se musejí vyvarovat nejen nebezpečných látek, ale i zařídit bezproblémový zpětný odběr starých výrobků a zabezpečit jejich řádnou recyklaci. Úspěch v průvodci je silnou marketingovou zbraní a výrobci spotřební elektroniky si tento fakt dobře uvědomují. Na „zelené“ vlně se dnes chce svézt každý, u výrobců elektroniky to platí dvojnásob.