Pumpaři začali míchat líh do benzinu
Chybí prováděcí předpisy, přesto začínají přední distributoři paliv hned od
počátku ledna míchat líh do benzinu. Už od těchto dnů tak mohou řidiči tankovat
u čerpaček - aniž by to sami tušili - benzin s podílem až pěti procent biolihu.
Zavádění ekologických příměsí tak v Česku vstupuje do druhé etapy přesto, že
parlament dosud neschválil účetní nebo daňové předpisy, které by bránily daňovým
únikům.
Chybí prováděcí předpisy, přesto začínají přední distributoři paliv hned od počátku ledna míchat líh do benzinu. Už od těchto dnů tak mohou řidiči tankovat u čerpaček - aniž by to sami tušili - benzin s podílem až pěti procent biolihu. Zavádění ekologických příměsí tak v Česku vstupuje do druhé etapy přesto, že parlament dosud neschválil účetní nebo daňové předpisy, které by bránily daňovým únikům.
Naftu "ředěnou" metylesterem řepkového oleje tankují řidiči už od loňského září. Zákon o ochraně ovzduší nařizuje to samé v případě benzinu a lihu od včerejška. Všichni, kdo uvádějí paliva na trh, tedy především firmy, jako je Česká rafinérská nebo státem kontrolovaný distributor Čepro, musejí tuto povinnost plnit i přesto, že související a potřebnou novelu zákona o spotřebních daních by měli poslanci schvalovat zřejmě až v polovině ledna. Jenže pak je ještě na řadě Senát a podpis prezidenta.
Hrozí daňové úniky
V ideálním případě tak budou všechny zákonné podmínky a pravidla kompletní v únoru, možná březnu. Poslanec a předseda sněmovního zemědělského výboru Jiří Papež nevylučuje hrozbu finančních ztrát či podvodů kvůli rozdílnému daňovému zatížení technologicky jinak velmi podobného potravinářského lihu a lihu jako biosložky do benzinu. "Škoda, že se to nestihlo dřív, ale propad snad nezpůsobí žádné problémy," doufá přesto Papež.
Petrolejáři už tak klidní nejsou, ale míchat začnou. "Povinnost míchal biolíh do benzinu od prvního ledna nikdo nezrušil. Jediné plus v tomhle zmatku je, že povinná kvóta objemu dodaného lihu je rozložena do celého roku. Bude se tedy začínat asi jen s menším množstvím," říká Ivan Ottis, v jedné osobě šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, rafinerie Paramo a člen představenstva holdingu Unipetrol.
"Míchat začneme hned od počátku roku. Stát si bude muset daňové úniky nějak ohlídat. Z naší strany ale nic nehrozí - jsme prakticky denně pod dohledem celní správy," připomíná Pavel Švarc, generální ředitel společnosti Čepro. Ta spravuje státní zásoby pohonných hmot a sama také paliva nakupuje a dál prodává obchodníkům a pumpařům.
Čepro a Česká rafinérská, ovládaná Unipetrolem, Shellem a Agipem, jsou u nás největšími dodavateli benzinu, kterého se ročně v Česku spotřebuje 2,8 miliardy litrů, a nafty s roční republikovou spotřebou 4,9 miliardy litrů. Dvě procenta z toho musejí za rok nahradit ekologickou příměsí - lihem a metylesterem.
Benzin s příměsí podraží
Množství příměsi lze sice vykázat až v celkovém ročním objemu a ne vždy tedy dovezou cisterny k pumpám namíchané palivo, ale Česká obchodní inspekce kontroluje, aby ve směsi nikdy nebylo více než pět procent ekologické složky. Vyšší podíl už totiž může ohrozit některé motory. "Z technologicky i legislativně bezpečnostního hlediska je tedy výhodnější přimíchávat rovnoměrně. Vyhneme se tak riziku, že bychom ve zbytku roku nestihli dodat na trh požadované množství," připomíná důvody brzkého začátku míchání biosložky ředitel obchodní jednotky Unipetrol Rafinerie ve společnosti Unipetrol RPA Stanislav Bruna.
Líh je dražší než benzin, a protože stát zavádění biosložky nijak nedotuje, vyjde litr směsi dráž než v případě "čistého" paliva. Odhaduje se, že celý proces tedy u čerpaček zdraží nejprodávanější benzin natural 95 zhruba o 40 haléřů. Podobně tomu bylo od loňského září i v případě nafty.
Míchání nařizuje směrnice Evropské unie, která se tak snaží postupnou náhradou fosilních paliv omezit závislost na dovozu ropy a snížit emise z dopravy. Podle odborníků ale může v tomto ohledu pomoci až výrazně vyšší podíl biosložek. A nejlépe ze surovin, které nejsou součástí potravinového řetězce.
Naftu "ředěnou" metylesterem řepkového oleje tankují řidiči už od loňského září. Zákon o ochraně ovzduší nařizuje to samé v případě benzinu a lihu od včerejška. Všichni, kdo uvádějí paliva na trh, tedy především firmy, jako je Česká rafinérská nebo státem kontrolovaný distributor Čepro, musejí tuto povinnost plnit i přesto, že související a potřebnou novelu zákona o spotřebních daních by měli poslanci schvalovat zřejmě až v polovině ledna. Jenže pak je ještě na řadě Senát a podpis prezidenta.
Hrozí daňové úniky
V ideálním případě tak budou všechny zákonné podmínky a pravidla kompletní v únoru, možná březnu. Poslanec a předseda sněmovního zemědělského výboru Jiří Papež nevylučuje hrozbu finančních ztrát či podvodů kvůli rozdílnému daňovému zatížení technologicky jinak velmi podobného potravinářského lihu a lihu jako biosložky do benzinu. "Škoda, že se to nestihlo dřív, ale propad snad nezpůsobí žádné problémy," doufá přesto Papež.
Petrolejáři už tak klidní nejsou, ale míchat začnou. "Povinnost míchal biolíh do benzinu od prvního ledna nikdo nezrušil. Jediné plus v tomhle zmatku je, že povinná kvóta objemu dodaného lihu je rozložena do celého roku. Bude se tedy začínat asi jen s menším množstvím," říká Ivan Ottis, v jedné osobě šéf České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu, rafinerie Paramo a člen představenstva holdingu Unipetrol.
"Míchat začneme hned od počátku roku. Stát si bude muset daňové úniky nějak ohlídat. Z naší strany ale nic nehrozí - jsme prakticky denně pod dohledem celní správy," připomíná Pavel Švarc, generální ředitel společnosti Čepro. Ta spravuje státní zásoby pohonných hmot a sama také paliva nakupuje a dál prodává obchodníkům a pumpařům.
Čepro a Česká rafinérská, ovládaná Unipetrolem, Shellem a Agipem, jsou u nás největšími dodavateli benzinu, kterého se ročně v Česku spotřebuje 2,8 miliardy litrů, a nafty s roční republikovou spotřebou 4,9 miliardy litrů. Dvě procenta z toho musejí za rok nahradit ekologickou příměsí - lihem a metylesterem.
Benzin s příměsí podraží
Množství příměsi lze sice vykázat až v celkovém ročním objemu a ne vždy tedy dovezou cisterny k pumpám namíchané palivo, ale Česká obchodní inspekce kontroluje, aby ve směsi nikdy nebylo více než pět procent ekologické složky. Vyšší podíl už totiž může ohrozit některé motory. "Z technologicky i legislativně bezpečnostního hlediska je tedy výhodnější přimíchávat rovnoměrně. Vyhneme se tak riziku, že bychom ve zbytku roku nestihli dodat na trh požadované množství," připomíná důvody brzkého začátku míchání biosložky ředitel obchodní jednotky Unipetrol Rafinerie ve společnosti Unipetrol RPA Stanislav Bruna.
Líh je dražší než benzin, a protože stát zavádění biosložky nijak nedotuje, vyjde litr směsi dráž než v případě "čistého" paliva. Odhaduje se, že celý proces tedy u čerpaček zdraží nejprodávanější benzin natural 95 zhruba o 40 haléřů. Podobně tomu bylo od loňského září i v případě nafty.
Míchání nařizuje směrnice Evropské unie, která se tak snaží postupnou náhradou fosilních paliv omezit závislost na dovozu ropy a snížit emise z dopravy. Podle odborníků ale může v tomto ohledu pomoci až výrazně vyšší podíl biosložek. A nejlépe ze surovin, které nejsou součástí potravinového řetězce.
Zdroj:Podniky a trhy
Sdílet článek na sociálních sítích