Čtvrtek, 25. dubna 2024

Je ekologie móda?

Je ekologie móda?

Tak nějak podobně mi to připadá i s elektromobily. Na frankfurtském autosalonu jsem pak zažil na vlastní kůži téměř ekologické šílenství. Většina automobilek se prsila svými ekologicky dokonale pojatými autombily a v tiskových zprávách demonstrovala jejich čistotu i nízkou spotřebu.


Ovšem hned vedle se za větší pozornosti návštěvníků hrdě skvěl koncernový kolega s pořádnou stájí koníků pod kapotou. No a ten to naopak čistotě ovzduší "pořádně nandá".


Je to pro mě nepochopitelný paradox, jak se na jedné straně investuje do ekologického programu a na straně druhé se zvyšují kubatury benzinových i dieselových modelů a vznikají nové a nové sporťáky, u nichž deset litrů paliva sem a deset tam vůbec nic neznamená.

Nemluvě o amerických vozech, jejichž image je založená právě na těch nejsilnějších motorech.


Tak buďme důslední...


...a zakažme motory větší než 2 000ccm!  Chtějí automobilky čistější planetu (předesílám, že nejsem žádný ekologický aktivista, ale odpad třídím), nebo jen reklamu pro své výrobní portfolio?


Proč mají zákonodárci pštrosí hlavu zabořenou do písku a dělají, že nic nevidí (no, oni vlastně sami jezdí v těch nejsilnější limuzínách, a když si pořídí Superba, tak samozřejmě 2,8 V6 - ať to žere).


Proč tedy nedotáhneme do konce návrh zákazu výroby agregátů nad dva litry obsahu, samozřejmě kromě užitkových a jim podobných vozidel? Vždyť nás přeci i slabší motor doveze z bodu A do B. Proč výrazně danově nezvýhodníme nejslabší agregáty? Ovšem nemyslím to tak, naši zákonodárci, že vymyslíte taxy pro modely se silným agregátem, jak by vám bylo podobné. 


Spíš byste mohli vyjít vstříc těm, kteří mají zájem o koupi úsporného vozidla, místo toho, abyste investovali miliardy korun do sice zajímavé, ale šíleně drahé knihovny. Mohli bychom se tak zbavit těch dvacet let starých pekáčů, které bohatě doplňují exhalace, to co - snad jediná rozumná věc v tomhle odvětví - stále přísnější Euro norma ubírá novým vozům. 

On je ale lobbing automobilek tak silný, že tady vlastně jen plácám rukou do vody a hladina bude stejně za chvíli zase rovná, ale zkrátka si to nemohu nechat pro sebe. Já vlastně jen nechápu to, co jsem nastínil už na začátku.


Proč vyvíjíte elektromobily, když v zápětí čile na trh vyrazíte s Passatem V8 či třílitrovou Lagunou. Vyváží těch pár sériově vyráběných elektromobilů tu zkázu, kterou vytvářejí osmi až dvanáctiválce? Jasně, že ne! Ale zní to tak nějak chvályhodně, automobilka blablabla vyvinula nový sofistikovaný hybridní pohon s téměř nulovými emisemi...  


Ale jak sami víte, ona to za nás časem příroda vyřeší sama. Ropa dojde, jak slibují vědci, a nic jiného než vodík a elektrika nám nezbude. Bohužel v té době už bude naše příroda mávat větví, jak zní klasikova básnička...    
 

Autor: Miroslav Hlaváč
http://automix.centrum.cz
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů