zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zájem o studium technických věd a fyziky klesá

27.01.2008
Obecné
Zájem o studium technických věd a fyziky klesá
Není to problém jen České republiky, ale potýkají se s ním v současnosti na celém světě. Čí je to vina?

Tak se ptají ti, kteří si uvědomují, že právě tyto vědy mohou lidstvu pomoci udržet tempo dosavadního rozvoje, řešit nastávající problémy s energií, znečišťováním životního prostředí, nedostatkem surovin a v budoucnu mohou dokonce zachránit lidstvo před kosmickou katastrofou. Patrně je to vina učitelů fyziky na základních a středních školách, odpovídají si takoví experti. Je to ale skutečná pravda? Učitel fyziky je schopen neuvěřitelných věcí pro zvýšení zájmu o svůj předmět, jak ukázaly celoevropské akce Physics on Stage. Naučí se jezdit na jednokolce, učí se kouzla a triky šarlatánů jen proto, aby ukázal fyzikální podstatu těchto triků, složí si písně ve stylu country, které v textu komentují Maxwellovy rovnice atd.

Příčin je patrně, jak to už tak bývá, několik. Proč moje generace bojovala o přijetí na fyzikálně a technicky zaměřené obory na vysokých školách v padesátých a šedesátých letech, ve kterých počet uchazečů o taková studia mnohonásobně překračoval možnosti příslušných fakult? Byli jsme nadšeni technickým rozvojem. Každý rok přinášel významné fyzikální objevy a technické vynálezy, které poměrně brzy zasahovaly do života každého člověka. Nové objevy byly navíc pro průměrně vzdělaného člověka pochopitelné. Zkuste však položit ve svém okolí otázku: "Uveďte nějaký fyzikální objev či technický vynález po roce 1960, který výrazně zasáhl do života běžného člověka." Nové objevy a vynálezy pochopitelně existují. Odehrávají se však v takových hlubinách současné moderní fyziky, že cesta k jejich aplikaci je velmi dlouhá a vzhledem k malé názornosti jevů mikrosvěta jsou jen obtížně popularizovatelné.

Co s tím? Kromě toho, že do budoucnosti bude patrně třeba, aby se stále více učitelů učilo jezdit na jednokolce, případně se učilo jiné komediantské triky lákající znuděné studenty, bude třeba stále více zanícených popularizátorů, kteří dokážou poutavou formou přiblížit běžnému člověku krásu přírodních věd a moderních technických oborů. Existuje však i rychlejší řešení: práci fyziků a techniků společensky i finančně ohodnotit způsobem, který odpovídá potřebám. n

AUTOR: Doc. Dr. Ing. Karel Rauner, vedoucí katedry obecné fyziky

Západočeské university Plzeň
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí