zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Vláda natočila vlastní biják. O radaru v Brdech

26.01.2008
Obecné
Vláda natočila vlastní biják. O radaru v Brdech


Vládní "film" o radaru má všechno, co potřebuje správný kasovní trhák: v jedné z rolí Zdeňka Svěráka, dramatickou hudbu i akční prostřihy na muže v uniformě. Chybí jen citové vzplanutí. A to hlavně ze strany "diváků". Veřejnost totiž i po měsících vládní kampaně o radaru, jehož součástí je i nové "protiraketové DVD", výstavbu amerického radaru v Brdech silně odmítá.

Svižná znělka a pulzující protiraketové logo provázejí diváka do menu jednotlivých "povídek" na informačním DVD, které včera představil vládní zmocněnec pro radar Tomáš Klvaňa. Názvy jednotlivých kapitol, jako je například Vliv radaru na zdraví a životní prostředí, jsou už umírněnější.

Pak přichází sázka na jistotu, na uznávaného známého herce Ondřeje Vetchého. "Mezi zeměmi, které vlastní balistické střely, jsou bohužel i takové, které je nejen vyvíjejí a testují, ale také s nimi obchodují," říká v kulisách stromů lehce zkroušeným hlasem Vetchý. Aby ale bylo jasné, že mu je radar v brdských lesích blízký, oblékl si na to kapsáče a na záda hodil batoh. Štafetu, coby hlavní hvězda první kapitoly, pak přebírá bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý. Ten nad diagramy křivek balistických střel vysvětluje, proč má protiraketová obrana ve střední Evropě svůj význam. Svůj prostor má i premiér Mirek Topolánek. Ten "Ondrovi" a všem jeho spoluobčanům vysvětluje, že Česko chce radarem projevit vůli k obraně.

Češi ale mnoho takové vůle zatím neprojevují, poslední průzkum agentury CVVM ukázal, že s radarem nesouhlasí 70 procent lidí.

DVD je přitom už posledním "počinem" Klvaňovy informační kampaně, který vzešel ze spolupráce s profesionály v oboru, s PR agenturou AMI Communications. Za tuto část kampaně vláda zaplatila 1, 7 milionu korun. Klvaňa ale argumentuje tím, že jiné výzkumy ukazují čísla i o dvacet procent menší. "Vždy jde o to, v jaké souvislosti je otázka položená," říká Klvaňa.

Podle odborníka na marketing Daniela Köppla z časopisu Marketing & Media udělala vláda ve své kampani několik chyb. "Nepodařilo se jí vytvořit skutečného "pana Radara", chyběla třeba vojenská osobnost s autoritou," myslí si.

Kladné body od veřejnosti prý také nemohl přinést nejasný koncept kampaně - zatímco Tomáš Klvaňa tvrdí, že záměrem je pouze informovat, a ne o radaru přesvědčovat, samo DVD působí jinak.

V části "Osobnosti o radaru" zaznívají z úst lidí, jako je Zdeněk Svěrák, či válečných veteránů v zásadě jen názory, které radaru říkají více méně "ano".

I na kampani se podíleli příznivci americké základny: pro DVD dodal know-how, jak dělat dokumenty, armádní tematikou protřelý novinář Marek Vítek - prý chtěl takto radar podpořit. Podobně mluvil i tvůrce loga, designér Aleš Najbrt.

Skutečnou přesvědčovací kampaň ale vláda teprve chystá. Prý až se podaří dohodnout radarové smlouvy s Američany. "Pak vláda pravděpodobně požádá nějakým vhodným způsobem občany o podporu," řekl včera Klvaňa.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí