zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Lyžemi proti oteplování

27.01.2008
Ovzduší
Lyžemi proti oteplování
Brit se švédskými kořeny Johan Eliasch (46), spolumajitel výrobce sportovního vybavení Head, spojil podnikání s ekologií a osobně jde příkladem. Značce, jejíž zakladatel dal podobu dnešním lyžím, pomohl opět na výsluní.

Mírné zimy děsí šéfa Headu, rakouského výrobce lyžařského a tenisového vybavení, Johana Eliasche. Přičítá je oteplování planety, jehož příčinou je mimo jiné úbytek deštných pralesů, které z atmosféry odvádějí kysličník uhličitý, původce oteplování. Za 8 milionů liber proto Eliasch nakoupil stovky tisíc hektarů tropických lesů v Jižní Americe, které tak brání před vykácením.

Do této iniciativy zapojil i Head. Firma ve spolupráci s hnutím pojmenovaným Cool Earth plánuje každoročně zachránit 28 tisíc hektarů amazonského pralesa - tím, že jej koupí a nedovolí v něm kácet. Toto množství stromů podle Eliasche zadrží desetkrát víc oxidu uhličitého než továrny Head vyprodukují. Zákazníky značky tak vedle radosti z koupě nového vybavení může hřát i pocit, že se podílejí na chvályhodném záměru.

Umanutý sportovec

Zakladatelem značky Head byl Američan Howard Head. Ač vždy toužil být scenáristou, nedostatek talentu v tomto směru jej přiměl vystudovat inženýrský obor na Harvardově univerzitě. Na svůj osud narazil na zasněžených svazích ve Vermontu, kdy s přáteli poprvé vyrazil na lyže.

Své chabé výsledky na sjezdovce připisoval, podobně jako mnozí začátečníci, nedokonalostem lyžařské výbavy. A protože měl šikovné ruce a vynalézavé myšlení, pokusil se ji vylepšit.

Do té doby známé lyže z ořechového dřeva byly nemotorné a těžké a ztrácely tvar. Head vyrobil první sjezdovky z kovu, který později nahradil sendvičovou konstrukcí z překližky a hliníku. V roce 1948 založil společnost Head Ski Company a metodou pokusů a omylů zkonstruoval lyže s překližkovým jádrem, potažené vrstvou plastu a s ostrými kovovými hranami. Nazval je Standard a začal je prodávat za 85 dolarů, což v té době bylo víc než trojnásobek ceny běžných lyží. Trvalo ještě několik let, než tento, na své poměry luxusní produkt, za vydatné autorovy propagace prorazil.

V polovině 50. let se stal Head nejprodávanější značkou lyží v USA a v Evropě. Řada olympijských vítězství na prkýnkách této značky pak v 60. letech zpečetila osud lyží z ořechového dřeva.

Podnikatel se pustil rovněž do šití sportovního oblečení a vývoje tenisových raket. Firma přišla s první kovovou raketou. Hnacím motorem zde byla opět Headova touha zlepšit svůj osobní sportovní výkon. V důsledku nepřátelského nájezdu konkurence byl zakladatel nucen společnost prodat a ta poté ještě několikrát změnila majitele. Koncem 80. let se výroba přesunula z coloradského Boulderu do Rakouska. V roce 1995 ji koupil britský multimilionář švédského původu Johan Eliasch.

Nedotknutelné dědictví

Na rozdíl od Heada se Eliasch pro sport a zejména pro lyžování narodil. Jako dítě se těšil na zimu, aby mohl do školy jezdit na lyžích. Ač vnuk bohatého švédského průmyslníka, svou cestu k bohatství si musel prorazit sám. Na dědictví má totiž podle závěti nárok až po dosažení 50. roku života.

Podnikavý Eliasch už od základní školy nakupoval akcie. V dospělosti založil fond soukromého kapitálu a živil se nákupem společností v problémech, jejich ozdravováním a ziskovým odprodejem.

Značku Head dobře znal a od konce 80. let se nad firmou v nesnázích pokoušel získat kontrolu. Podařilo se mu to v roce 1995. Zrušil veškeré vedlejší činnosti firmy, propustil asi tisícovku lidí a ukončil ztrátové výroby golfových holí a sportovního oblečení.

S financováním pomohly banky a Eliasch sám firmě půjčil peníze na výzkum a vývoj, aby prostřednictvím inovací popohnal prodeje. Firma přišla s první raketou z titania a grafitu, ta se záhy stala velice populární. Vyvinula rovněž raketu, která ztlumí vibrace při úderu a eliminuje tak vznik onemocnění zvaného tenisový loket. Rakety Head dodnes používá Andre Agassi.

Nejen Head, ale i další rakouské výrobce lyží Atomic a Fischer dostala po letech krize znovu do sedla odvážná sázka na úplnou novinku: carvingové lyže se zúženým středem.

Sázka na Herminatora

Když se před třemi lety Head potácel na hranici ziskovosti, rozhodl se Eliasch najít výraznou reklamní tvář, která posílí image značky a vyžene obrat nahoru. Stal se jí Hermann Maier, legenda ve sjezdovém lyžování a dvojnásobný olympijský vítěz s přezdívkou Herminator. Atomic, bývalý Maierův sponzor, zuřil. Přitom jen stačilo populárnímu sjezdaři nabídnout zajímavou práci po skončení sportovní kariéry. Head vybavuje lyžařskými potřebami i českou mistryni světa ve slalomu Šárku Záhrobskou.

Společnost postupně expandovala do dalších sportovních oborů: převzala výrobce potápěčského vybavení dacor, výrobce tenisových míčků Penn a snowbordové společnosti Blax a Generics. Kromě toho vyrábí v licenci sportovní oblečení a doplňky. Zřejmě pod hrozbou globálního oteplování zvažuje management rovněž proniknutí do sektorů fitness, cyklistiky, golfu a rybaření.

Během pěti let by se měl obrat firmy, který podle posledních údajů činí půl miliardy dolarů, zdvojnásobit. Od roku 2000 je firma na burze a Eliasch a jeho rodina vlastní 48 % akcií. Podnikatel, dříve člen britské konzervativní strany, se loni stal poradcem vládních labouristů ve věcech obnovitelných zdrojů a při boji proti odlesňování planety.

Jitka Vlková, časopis Týden
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí