zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Lesy ČR zadávají podivné marketingové zakázky

07.02.2008
Les
Lesy ČR zadávají podivné marketingové zakázky

Státní podnik Lesy ČR, jedna z největších firem v zemi, zadává zakázky na reklamu a marketing za podivných okolností. Svědčí o tom výsledky vlastního interního auditu podniku, které například poukazují na porušení zákona při pětimilionové zakázce pro firmu Vade Retro.

Marketingový ředitel Lesů Vladimír Řihák, který zakázku loni podepsal, byl poté tehdejším vedením podniku z funkce odvolán. Nyní ovšem novému generálnímu řediteli Lesů Jiřímu Novákovi dělá klíčového poradce.

Některé zakázky Lesů navíc posilují několikaleté spekulace, že ze státní firmy mohou tímto způsobem získávat peníze na své aktivity i politické strany. Vade Retro je totiž personálně spojena se společností Medea Kultur. A v té má zase vliv Roman Janoušek, jenž je označován za důležitého lobbistu.

Pět milionů pro lyžaře

"Nemyslím, že zrovna z Lesů jdou peníze pro politické strany. Ale rozhodně nechám marketingové aktivity důkladně prověřit," slibuje ministr zemědělství Petr Gandalovič (ODS). Informaci o porušování zákona i vnitřních pravidel Lesů při zadávání marketingových zakázek vypracoval loni pro podnik jeho pracovník Oldřich Ťulpík.

Ťulpík ji zaslal tehdejšímu generálnímu řediteli Jiřímu Holickému. Z materiálu, který mají HN k dispozici, vyplývá, že Řihák podepsal zakázku exkluzivně jen pro zmíněnou firmu bez jakéhokoliv výběrového řízení a schválení dalšími členy vedení. Nebyla ani v marketingovém plánu na rok 2007, který firma schválila v roce 2006.

Lesy ČR se tak zavázaly pěti miliony sponzorovat lyžařské závody, pořádané Svazem lyžařů ČR. Proč ale zakázka šla právě přes agenturu Vade Retro - založenou necelý měsíc předtím, než s ní Řihák smlouvu podepsal? Proč Lesy - když už - neuzavřely smlouvu rovnou se společností CS Ski, jež jinak obvykle Svaz lyžařů marketingově zastupuje?

Ředitel "jen podepisoval"

"Ani nevím, co to bylo za firmu. Jednal jsem se Svazem lyžařů. Podepsal jsem tehdy, co mi moji lidé přinesli. Marketing šel prakticky mimo mě. Věnoval jsem se strategii pro těžbu dřeva," říká nyní Řihák, jenž byl tehdy marketingovým ředitelem státního podniku s platem přes sto tisíc korun.

Podle informací HN pobírá Vladimír Řihák zhruba stotisícový plat nyní opět, tentokrát ve funkci jednoho z hlavních poradců generálního ředitele Nováka. "Do mého platu vám nic není. Marketingem se teď v Lesích nezabývám," dodává k tomu Řihák.

Peníze pro ODS? Nesmysl!

Luboš Pašek z představenstva společnosti Vade Retro říká, že na smlouvě se státním podnikem nic divného nevidí. "Nemyslím si, že by Lesy nějak pochybily. A jestli, tak mě to vlastně nezajímá, byl by to pouze jejich problém," prohlašuje.

"Většinou takové věci dělá naše společnost CS Ski, postup přes jinou firmu není obvyklý. Ale nevylučuji takový postup," vyhnul se přímé odpovědi Dan Volopich ze Svazu lyžařů.

Spekulace o "penězovodu" z Lesů pro politické strany prostřednictvím třeba nadsazených zakázek Pašek rezolutně odmítá: "Takové hlouposti už ani nechci komentovat."

V době podpisu smlouvy Vade Retro s Lesy však byl Pašek zároveň i marketingovým ředitelem Medea Kultur.

Billboardy a golf

Zmíněné spekulace ovšem v neformálních rozhovorech někteří lobbisté potvrzují. Pověstem nahrává i to, že řadu zakázek Lesů dostává společnost S.M.A. Vlastní ji Lucie Češpivová, šéfka reklamní agentury Dorland. Ta se podílela například na přípravě volebních billboardů ve prospěch ODS. Češpivová je také předsedkyní dozorčí rady firmy Opportunitas. Ta vydává časopis 51 pro, hájící barvy ODS.

Samy Lesy přitom už čelily kritice, že se "angažují" ve prospěch politických stran. Loni totiž sponzorovaly například golfový turnaj, pořádaný pod záštitou předsedy Senátu za ODS Přemyslem Sobotkou v Liberci.

Peníze přitom poslal golfistům opět marketingový šéf Řihák.

"Porušil tím naše směrnice," pokáral ho tehdejší generální ředitel Lesů Jiří Holický. "Měl jsem na to jako statutární zástupce Lesů právo," oponoval mu Řihák, někdejší starosta Prahy 9 za ODS.

Lesní "bobřík mlčení"

Současný šéf státních Lesů Jiří Novák měl od roku 2003 už čtyři předchůdce. Každý z nich při poukazu na možný "politický sponzoring" tvrdil, že by to mohla být případně jen záležitost bývalého vedení. Každý z nich se také dušoval, že prověří alespoň všechny dobíhající marketingové smlouvy. A samozřejmě v nových zakázkách případným excesům zabrání.

V rozhovoru pro HN se k tomu přihlásil i Novák, jenž obří firmě, spravující přes polovinu všech lesů v zemi, vládne od prosince. Navíc dodal, že přitom bude vstřícný v poskytování informací.

Tuto vstřícnost promítá firma do praxe následovně:

Podle mluvčího Radka Drahného vedení Lesů svoji vlastní zprávu o zadávání zakázek za Řiháka nezná. Nezná dokonce ani autora zprávy Oldřicha Ťulpíka (HN s ním hovořily). K dotazům na smlouvu s Vade Retro a obecně "politickému sponzoringu" se Lesy nevyjádřily vůbec.

A na žádost o zveřejnění nejvýznamnějších marketingových a reklamních zakázek, v nichž se točí za poslední léta už stamiliony korun, Drahný odpovídá: "Museli bychom je zjišťovat nad rámec povinností našich zaměstnanců - a pak bychom vám to museli zpoplatnit. Běžným způsobem nejsme schopni požadované informace rozklíčovat."  

Autor/ři: Martin Mařík, Lucie Tvarůžková
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
24
8. 2017
24-26.8.2017 - Veletrh, výstava
Japonsko
Ekologický institut Veronica
28
8. 2017
28.8-3.9.2017 - Ostatní akce
Centrum Veronica Hostětín, Hostětín 86
ASIO, spol.s r.o.
22
9. 2017
22.9.2017 - Ostatní akce
od 09:30 do cca 11:00, na YouTube
22
9. 2017
22-24.9.2017 - Seminář, školení
Ekodomov, V Podbabě 29B, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí