Pátek, 29. března 2024

Stavbu dráhy ohrožují petice

Stavbu dráhy ohrožují petice
Odpůrci nové rozjezdové dráhy na pražském ruzyňském letišti žádají anulování procesu posouzení vlivu na životní prostředí.

Stavba nové rozjezdové dráhy Letiště Praha se může zpozdit. Projektu, který má napomoci ruzyňskému letišti přijímat i velkokapacitní letadla, totiž hrozí, že se Ministerstvo životního prostředí (MŽP) rozhodne vrátit posouzení záměru vlivu na životní prostředí (EIA) investorovi zpět k přepracování. Ke snaze letiště postavit novou rozjezdovou dráhu totiž na ministerstvo přišlo přes 150 připomínek a několik protestních petic se stovkami podpisů občanů.
Počátkem února bylo ukončeno připomínkové řízení EIA na ministerstvu a do konce února má úřad vydat rozhodnutí. "Buď bude proces EIA dále pokračovat ve veřejném slyšení, nebo se dokumentace vrátí investorovi k dopracování," potvrdil Ekonomu ředitel sekce pro styk s veřejností MŽP Jakub Kašpar. Sám si netroufl odhadnout, pro co se ministerstvo rozhodne.
Proti zamýšlené stavbě, která by mohla zvýšit nejen leteckou dopravu v Praze, ale také hodnotu dosud státního podniku Letiště Praha v případné privatizaci, se ostře ohradili nejen mnozí občané. Pikantní je, že proti udělení EIA se postavila i dopravní sekce Strany zelených. Tedy strany, jejíž předseda Martin Bursík je šéfem Ministerstva životního prostředí. Jak Ekonomu potvrdil předseda sněmovního hospodářského výboru Oldřich Vojíř, zdržení EIA v případě nové rozjezdové dráhy může stát investora stamiliony korun.

V ČEM JSOU VÝHRADY? Chystaná dráha je situována rovnoběžně se stávající dráhou, ale o 1,5 kilometru blíže k městu. Hlavním kamenem úrazu je návrh na zřízení tzv. ochranného hlukového pásma letiště, což je úřední eufemismus pro oblast, ve které se nemusí dodržovat hygienické hlukové limity pro venkovní prostor, tvrdí zelení a také zástupci některých městských částí. Dráha by tak ohrozila hlukem zejména území s převažující rezidenční zástavbou - pražské městské části Nebušice, Suchdol, Lysolaje, Čimice, Dolní Chabry, Babu, Hanspaulku, sídliště Bohnice a Horoměřice. A dále celý pás příměstské zeleně jako Šárecké údolí, Sedlecké skály, Roztocký háj, Troja, Drahaň.
Slibované snížení hlukové zátěže v oblasti Bílé Hory, Řep a Motola z provozu na stávající dráze nová dráha nepřinese, neboť dosavadní dráhu bude letiště i nadále využívat z povětrnostních důvodů ve stejné míře jako nyní. Účelem nové dráhy není snížit hlukovou zátěž, ale naopak neomezený rozvoj leteckého provozu, tvrdí autoři protestu.
"Požadujeme přehodnocení výstavby nové vzletové a přistávací dráhy na letišti v Ruzyni. Zřízení hlukového ochranného pásma nové dráhy ohrozí více než 15 tisíc obyvatel oblasti, 19 tisíc studentů České zemědělské univerzity a další. Na území ochranného hlukového pásma bude zakázána či výrazně omezena výstavba obytných domů a jejich rekonstrukcí, naopak bude povolena výstavba skladů, výrobních hal a parkovišť. To je zcela nepřijatelné," říká starosta městské části Praha-Suchdol Petr Hejl.
Se stavbou nové dráhy nesouhlasí rovněž místostarosta městské části Praha-Nebušice Jan Holub: "Zastupitelstvo naší městské části je vázáno výsledkem místního referenda z roku 2004, podle kterého jsme povinni všemi zákonnými prostředky bránit výstavbě dráhy. Máme velmi silný mandát a uděláme opravdu vše, abychom občany Nebušic a celého severozápadu Prahy ochránili před tímto nesmyslným podnikatelským záměrem."

CHCEME KOMPLEXNÍ ŘEŠENÍ. Anulování probíhajícího procesu EIA, který řeší dopravně-urbanistickou problematiku severozápadního sektoru Prahy "nesystémově a dílčím způsobem", požaduje i urbanista Ivan Lejtar z odborné sekce Doprava Strany zelených. Navrhuje zároveň, aby nový územní plán Prahy řešil dopravní infrastrukturu komplexně a variantně, zabýval se zejména kapacitou letiště Ruzyně, vycházející ze současného dráhového systému, a stanovil maximální limit ročního obratu cestujících na 15 milionů, s možností realizace nové dráhy.
Lejtar také požaduje zařadit ruzyňské letiště do kategorie tzv. městských letišť s kratšími dráhami ve smyslu Směrnice Evropského parlamentu a Rady z roku 2002. Zelení navrhují i jinou lokalitu pro cargo, čili nákladní letecký terminál, a chtějí rovněž dostavbu kolejové veřejné dopravy na letiště před jakýmkoliv jeho rozšiřováním. "Považujeme také za nutné, aby privatizace Letiště Praha proběhla až po vyjasnění těchto koncepčních kroků," dodává Ivan Lejtar.
"Návrh na privatizaci Letiště Praha není v kompetenci MŽP, ale ministerstev dopravy a financí. Ministr Bursík ale bude při posuzování privatizačního návrhu, až bude předložen, přihlížet i k ekologickým aspektům případné privatizace," upozorňuje však Jakub Kašpar z MŽP.

AUTOR: JIŘÍ KOUDA
Zdroj:EKONOM
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů