Pátek, 19. dubna 2024

Mořský drak se chystá na rekord

Zní to jak ze špatné sci-fi: během testování lodi si Bethune a další členové posádky jeho lodi Earthrace nechali při liposukci odebrat asi deset litrů tuku. Na tento svérázný pohon pak urazili 15 kilometrů.
Mořský drak se chystá na rekord

Začátkem března chce na rekordní plavbu kolem světa vyrazit novozélandský inženýr Pete Bethune. Se svou bizarně vyhlížející motorovou jachtou Earthrace to míní zvládnout za 65 dní, což je bezmála o týden méně než stávající rekord.

Zní to jak ze špatné sci-fi: během testování lodi si Bethune a další členové posádky jeho lodi Earthrace nechali při liposukci odebrat asi deset litrů tuku. Na tento svérázný pohon pak urazili 15 kilometrů. V dalším hubnutí už nepokračovali a lidské sádlo nahradili bionaftou.
Loď se však s touto obětí nespokojila. Už od startu při prvním pokusu o rekord v březnu 2007 plavbu pronásledovala smůla, která po devíti dnech vyvrcholila srážkou s rybářskou lodí nedaleko pobřeží Guatemaly. Posádka Earthrace zůstala nezraněná, jeden rybář však zemřel. Mořeplavci skončili ve vězení, odkud se dostali, teprve když vyšetřovatel uvěřil, že jsou nevinní. Pete Bethune se okamžitě vrhl do přípravy nové rekordní plavby.

Ve znamení bionafty
Sen o překonání rekordu v plavbě kolem světa pronásleduje Bethuneho už dlouho. Dosavadním držitelem je britská motorová jachta Cable and Wireless Adventure, které se to v roce 1998 podařilo za 75 dní. Zdálo se, že tím jsou technické možnosti vyčerpány. Další zvýšení rychlosti by bylo možné jen za cenu dramatického růstu výkonu motorů - a tomu by svět vystrašený ekologickými problémy nejspíš moc netleskal.
Pete Bethune na to tedy šel jinak. Vymyslel loď, která vlny neprořezává, ale podplouvá a použil pro to dobře znějící "trendy" označení wavepearcing. Společně s manželkou zastavili svůj dům, prodali všechno, bez čeho se mohli obejít, a pustili se do shánění sponzorů. Bez nich by to nešlo, protože náklady nakonec vyšplhaly na půldruhého milionu britských liber. A aby si to trochu ulehčili, udělali z pokusu o rekord nevýdělečnou záležitost sledující ekologické cíle.
"Vlády musí podpořit biopaliva," prohlásil Bethune před novináři. "Politici v západní Evropě se musí postavit diktátu ropných společností a víc podpořit alternativní zdroje. Pak se stane produkce biopaliv plně konkurenceschopná."
Pikantní je, že Bethune se k propagaci biopaliv dopracoval z původního zaměstnání v olejářském průmyslu. Bethune také ve vynucené přestávce mezi dvěma pokusy o rekord objíždí evropské školy a přednáší studentům o problematice obnovitelných zdrojů a biopaliv. Vyvrací přitom mýty, podle kterých paliva z polí způsobují zdražování potravin.
"Není žádný důkaz, že současný růst cen potravin způsobila biopaliva," tvrdí Bethune. "Má to stejnou logiku jako tvrzení, že za zvýšení cen může rostoucí zájem o kávu. Kromě toho zemědělci všude na světě patří k těm chudším - a právě jim zájem o energetické plodiny prospívá."
Ukázalo se, že je to správná taktika. Mezi sponzory nelze přehlédnout dlouhou řadu jmen jako Agrifuels, AgriSources, Earth Biofuels, Bioenergy Plantations a mnoho dalších - vesměs amerických producentů biopaliv těžce bojujících s dovozními omezeními v Evropě i jinde.
Mezi sponzory nechybí samozřejmě ani loďaři a výrobci navigačního zařízení, zajímavou kuriozitu pak představuje Auckland Plastic Biosurgery jako liposukční dodavatel lidského paliva...

Piercing vln - loď jako ponorka
Popravdě řečeno Earthrace vůbec není krásná. S výjimkou přídě postrádá klasické ušlechtilé lodní linie, zato se z některých úhlů pohledu nápadně podobá šaškovské čepici. Přesto je to jeden z divů moderních technologií. Základem je již zmíněný wavepiercing - technologie, která se už začíná uplatňovat i u rychlých vojenských lodí. Předpokládá velmi štíhlý trup s minimální rezervou výtlaku, takže loď se při rychlé jízdě ve vlnách nezdvihá. Ostře tvarovaná příď vodní masu nerozhrne, ale prořízne. Díky tomu může plavidlo plout velkou rychlostí, aniž by přitom dramaticky rostla spotřeba paliva. Earthrace tak dosáhne maximální rychlosti 40 uzlů, v řeči suchozemců přibližně 75 km/h.
Na první pohled jednoduchá idea ale při realizaci naráží na řadu praktických problémů. Extrémně štíhlý trup je nestabilní, proto jsou podobná plavidla řešena jako katamaran nebo trimaran - Earthrace má jeden hlavní trup a dva postranní plováky. Spojení trupů musí odolávat mimořádnému namáhání, ke slovu proto přicházejí moderní superslitiny, kompozitní materiály a uhlíková vlákna. A především počítačové modelování, jehož výsledkem je i zdánlivě bizarní tvar plovákových nosníků lodi. Podle modelů by Earthrace mohla proplouvat vlnami až 15 metrů vysokými - ovšem při faktoru bezpečnosti 3, což je na dopravní prostředek s lidskou posádkou přece jen trochu málo. Bethune však tvrdí, že vichřice s rychlostí 120 kilometrů za hodinu zdvihající vlny vysoké 12 metrů by je neměly ohrozit. Panoramatická okna kokpitu se přitom díky wavepiercingu budou pravidelně ocitat až pět metrů pod hladinou.

Dvanáct zastávek a dva průplavy
Čtyřiadvacet metrů dlouhou Earthrace začala stavět loděnice Calibre Boats v lednu 2005 a na vodu ji spustili 22. února 2006. Loňský nezdařený pokus o rekord se měl hned v červnu opakovat, jenže důkladnější prohlídka odhalila trhlinu v trupu. Na konci května proto Bethune oznámil odložení rekordní plavby na letošní jaro.
V současnosti loď důkladně prověřují ve španělské loděnici, aby mohla počátkem března vyrazit. Trasa povede západním směrem a co nejblíž rovníku, protože jen tak je cestu možné uznat jako obeplavbu planety. Earthrace se tedy nevyhne ani Panamskému a Suezskému průplavu.
Kromě toho bude muset udělat také dvanáct zastávek pro doplnění nádrží paliva. I když jsou její dva dieselové motory "ekologické", při celkovém výkonu bezmála 800 kW rozhodně nejsou skromné. Takže i nádrže s úctyhodnou kapacitou 12 tisíc litrů stoprocentního biopaliva vystačí jen na malou část cesty.
Posádku budou při rekordní plavbě tvořit čtyři muži. Kromě Bethuneho je to navigátor a profesionální námořní kapitán Adam Carlson ze Švédska, kameraman a potápěč Rob Drewett a technik Mark Russell, oba z Velké Británie. Pátým členem posádky je Eartha - ušatý žlutý maskot neurčitého pohlaví, který údajně vystudoval kvantovou mechaniku na Cambridge. Je odborníkem na všechno, podle slov členů týmu však vyniká především nevtíravou přítomností při všem, co se na palubě Earthrace děje.

Earthrace - základní údaje
délka: 24 m
šířka: 8 m
prázdná hmotnost: 14 t
výtlak s plnými nádržemi: 26 t
motory: 2x540 HP
(Cummins Mercruiser Diesel)
maximální rychlost: 40 uzlů (75 km/h)
dojezd při rychlosti 25 uzlů: 2700 km
počet lůžek: 6
posádka při rekordní plavbě: 4 Eartha
Trasa závodu
1. Valencie, Španělsko - start
2. Azory
3. Portoriko
4. Panamský průplav
5. Manzillo, Mexiko
6. San Diego, USA
7. Havaj, USA
8. Majuro, Marshallovy ostrovy
9. Koror, Palau
10. Singapur
11. Kočin, Indie
12. Salalah, Omán
13. Suezský průplav
14. Valencie - cíl

Zdroj:HN
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů