Čtvrtek, 28. března 2024

Vodíkový autobus vyjede už za rok

Vodíkový autobus vyjede už za rok
Pilotní projekt prvního vodíkového autobusu v nových členských zemích EU vstoupil do druhého poločasu. Už začátkem příštího roku vyjede do ulic vůz, který vyvíjí od roku 2006 Ústav jaderného výzkumu v Řeži u Prahy. Ekologickým vozidlem budou jezdit cestující městské dopravy v Neratovicích.

Čeští vědci a výzkumníci tak přispívají ke prosazení vodíkového hospodářství v dopravě, které podle všeho vystřídá v polovině století éru uhlovodíkových, především ropných paliv. Jak uvedl vedoucí oddělení vodíkových technologií řežského ústavu Luděk Janík, základním zdrojem energie pro elektromotor o výkonu kolem 50 kW (67 koní) budou palivové články, akumulátory pro rekuperaci energie při brždění a ultrakapacitory k pokrytí proudových špiček při rozjezdu autobusu. Na zhruba 20 kg tekutého vodíku, který si poveze na střeše v tlakových lahvích v plynném stavu (tlak 35 Mpa), dojede téměř 300 km. Úprava vozu na vodíkový pohon vyjde na 30 miliónů Kč.

"V současné době řešíme hlavně podobu jednotlivých komponentů a jejich umístění ve vozidle a problematiku čerpací vodíkové stanice," řekl Luděk Janík. Přímo v ústavu se těmito pracemi zabývají čtyři odborníci, na projektu dále spolupracují plzeňská Škoda Electric, která zhotoví elektrický pohon, řídící systém a všechny komponenty nakonec nainstaluje do vozu, a Proton Motor v Puchheimu u německého Mnichova, jenž má na starosti palivový článek, nádrže a další vodíkovou infrastrukturu. Kromě nich se projektu účastní norská IFE Halden, nizozemská JRC Petten, pražská Vysoká škola chemicko-technologická, a neratovická dopravní společnost Nerabus.

Vodík pro nový autobus bude dodávat společnost Linde Gas, která postaví i čerpací stanici. (Původně jej měla dodávat neratovická Spolana - tam vodík vzniká jako vedlejší produkt při parním reformingu zemního plynu). V budoucnosti se jako nejvhodnější technologie výroby vodíku jeví elektrolýza nebo vysokoteplotní rozklad vody. Potřebné obrovské množství energie v obou případech nejvýhodněji zajistí právě vyvíjené jaderné reaktory čtvrté generace, které budou s to "spalovat" i odpad ze současných jaderných elektráren, jež se tak nebude muset ukládat pod zem. Ve velkém se začnou nasazovat kolem roku 2040, soudí ředitel řežského ústavu František Pazdera. Náhradu ropných paliv spotřebovaných dnes v tuzemské dopravě odhaduje na 14 nových temelínských reaktorů, pokud by se ale vodík vyráběl elektrolyticky, stačila by pouhých sedm vysokoteplotních 1000 MW zdrojů. "Potřebu větší produkce vodíku odhadujeme na rok 2030, kdy má v EU na tento pohon jezdit už více než třetina nových automobilů," dodává.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů