Francouzští inženýři sestrojili letadlo na baterky
Konstrukce potažené plátnem, jaké známe z dob průkopníků letectví, přicházejí
zase do módy - tentokráte u elektřinou poháněných strojů. Sdružení na podporu
využití elektrické energie v letectví Apame, zaměřené na vývoj létacích strojů
poháněných elektřinou, představilo úspěšný projekt letounu poháněného pouze
elektromotorem. Pětičlennému týmu francouzských techniků se podařilo sestrojit
letadlo, nazvané Electra, s nímž koncem loňského roku podnikl inženýr Christian
Vandamme pilotovaný let v délce 48 minut. Jde jednomístný ultralehký
jednoplošník s konstrukcí ze dřeva a plátna o hmotnosti 155 kg (bez pilota) a
rozpětí 9 m, vybavený motorem o výkonu 25 koňských sil, a napájeným
lithio-polymerovými bateriemi.
Konstrukce potažené plátnem, jaké známe z dob průkopníků letectví, přicházejí zase do módy - tentokráte u elektřinou poháněných strojů. Sdružení na podporu využití elektrické energie v letectví Apame, zaměřené na vývoj létacích strojů poháněných elektřinou, představilo úspěšný projekt letounu poháněného pouze elektromotorem. Pětičlennému týmu francouzských techniků se podařilo sestrojit letadlo, nazvané Electra, s nímž koncem loňského roku podnikl inženýr Christian Vandamme pilotovaný let v délce 48 minut. Jde jednomístný ultralehký jednoplošník s konstrukcí ze dřeva a plátna o hmotnosti 155 kg (bez pilota) a rozpětí 9 m, vybavený motorem o výkonu 25 koňských sil, a napájeným lithio-polymerovými bateriemi.
Jednalo se o první skutečný let takovéhoto druhu letadla. Electra s imatrikulací F-WMDJ není sice prvním letadlem na elektrický pohon, uskutečnila však "skutečný let" i s pilotem, nikoli jen "skok ve vzduchu", zdůrazňují její tvůrci se zjevným odkazem na experiment se speciálním letounem, který se vznesl poháněn energií ze 100 běžných tužkových baterií typu AA. Pokus sponzorovala firma Panasonic, která tak netradičním způsobem testovala své baterie typu Oxyride. Letadlo se ale udrželo ve vzduchu pouze krátce - zhruba minutu.
Jinou kapitolou jsou experimentální letadla, kterým energii pro let dodávají solární články na křídlech, která jsou schopná dlouhého, i několikahodinového letu, jako např. projekt americké vesmírné agentury NASA - její bezpilotní letoun Helios se dokázal ve vzduchu udržet nepřetržitě dva dny. Jeho kariéru však ukončila havárie, při níž byl stroj těžce poškozen, a NASA práce na projektu zastavila.
Na letouny poháněné solární energií se zaměřil i známý švýcarský balonový letec Bertrand Piccard a chce s takovým strojem obletět svět. Klíčovým problémem je však zajistit, aby se solární letoun udržel ve vzduchu i v noci. K tomu by měly pomoci baterie, jež se budou dobíjet ve dne, a v noci zásobovat stroj energií. Solární články speciálu připravovaného Piccardem mají být tak výkonné, aby uživily motor vrtulí a stačily ještě ukládat dost energie do baterií, na které by stroj letěl v noci. Na letadle poháněném elektřinou z palivových článků v high-tech podobě pracují i američtí výzkumníci firmy Boeing, ve spolupráci s evropskými odborníky ve Španělsku.
Na projektu Electra F-WMDJ pracovalo pět odborníků jeden a půl roku. "Technologický pokrok umožní brzy poskytnout v sektoru rekreačního létání alternativní pohon ultralightů, které potřebují motor o výkonu 15 až 50 koňských sil, a přibližuje o další krok možnost vytvoření výkonného "elektroavionu", a éru elektrického a tedy ekologického pohonu lehkých letadel," cituje AFP z prohlášení projektantů Electry.
Jednalo se o první skutečný let takovéhoto druhu letadla. Electra s imatrikulací F-WMDJ není sice prvním letadlem na elektrický pohon, uskutečnila však "skutečný let" i s pilotem, nikoli jen "skok ve vzduchu", zdůrazňují její tvůrci se zjevným odkazem na experiment se speciálním letounem, který se vznesl poháněn energií ze 100 běžných tužkových baterií typu AA. Pokus sponzorovala firma Panasonic, která tak netradičním způsobem testovala své baterie typu Oxyride. Letadlo se ale udrželo ve vzduchu pouze krátce - zhruba minutu.
Jinou kapitolou jsou experimentální letadla, kterým energii pro let dodávají solární články na křídlech, která jsou schopná dlouhého, i několikahodinového letu, jako např. projekt americké vesmírné agentury NASA - její bezpilotní letoun Helios se dokázal ve vzduchu udržet nepřetržitě dva dny. Jeho kariéru však ukončila havárie, při níž byl stroj těžce poškozen, a NASA práce na projektu zastavila.
Na letouny poháněné solární energií se zaměřil i známý švýcarský balonový letec Bertrand Piccard a chce s takovým strojem obletět svět. Klíčovým problémem je však zajistit, aby se solární letoun udržel ve vzduchu i v noci. K tomu by měly pomoci baterie, jež se budou dobíjet ve dne, a v noci zásobovat stroj energií. Solární články speciálu připravovaného Piccardem mají být tak výkonné, aby uživily motor vrtulí a stačily ještě ukládat dost energie do baterií, na které by stroj letěl v noci. Na letadle poháněném elektřinou z palivových článků v high-tech podobě pracují i američtí výzkumníci firmy Boeing, ve spolupráci s evropskými odborníky ve Španělsku.
Na projektu Electra F-WMDJ pracovalo pět odborníků jeden a půl roku. "Technologický pokrok umožní brzy poskytnout v sektoru rekreačního létání alternativní pohon ultralightů, které potřebují motor o výkonu 15 až 50 koňských sil, a přibližuje o další krok možnost vytvoření výkonného "elektroavionu", a éru elektrického a tedy ekologického pohonu lehkých letadel," cituje AFP z prohlášení projektantů Electry.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích