Čtvrtek, 28. března 2024

Ekologický Prius má prý vyšší spotřebu než BMW

Ekologický Prius má prý vyšší spotřebu než BMW

Londýn - Hybridní model Prius od japonské automobilky Toyota, který se v posledních letech stal symbolem ekologických trendů v automobilismu, zřejmě není tak úsporný, jak jej jeho výrobce prezentuje.

Jeho spotřeba pohonných hmot byla na členité trase dlouhé asi 900 km vyšší než spotřeba vozu BMW vyšší střední třídy, zjistil test listu The Sunday Times.

Prius je nejúspěšnější hybridní model na světě a je oblíben zejména mezi ekologicky smýšlejícími motoristy. Hybridní automobily kombinují benzinový a elektrický pohon, což by mělo šetřit pohonné hmoty; společnost Toyota je na trhu hybridních automobilů díky Priusu jasnou jedničkou.

V USA má například Prius oficiální hodnocení "nejúspornější automobil na trhu", a díky tomu jeho majitelé užívají řady výhod - mohou například jezdit v pruzích vyhrazených pro hromadnou dopravu. V Londýně může Prius vjet do centrální zóny bez placení obvyklého mýta osmi liber denně a vlastník za něj platí nižší silniční daň, uvádí list.

Někteří komentátoři již vyjádřili podezření, zda úspěch Priusu není dán hlavně tím, že je na rozdíl od jiných hybridů snadno rozpoznatelný, a splňuje tak podmínku "okázalé spotřeby", byť ekologického ražení - podobně jako se jiní muži chlubí například Ferrari, vystavují ekologicky "uvědomělí" na odiv vlastnictví Priusu a dalších symbolů "ekologicky odpovědného konzumu".

Toyota oficiálně uvádí, že Prius ujede ve smíšeném režimu, tedy při jízdě ve městě i po dálnici, 65,7 míle na galon, což je v přepočtu spotřeba zhruba 3,6 litru na 100 km. The Sunday Times ale mají od čtenářů poznatky, že reálně se tento parametr blíží spíše 50 mílím na galon (4,7 l/100 km), a proto se list rozhodl uspořádat test.

Cílem testu bylo zjistit, zda Prius na trase Londýn-Ženeva po dálnicích, horských silničkách i ve městech bude mít nižší spotřebu než dieselové BMW 520d. Tento model se sice neholedbá ekologickým image, je však vybaven řadou méně nápadných, zato účinných technologií, které spotřebu výrazně snižují.

Řidič BMW uvedl, že se na úsporu při jízdě příliš neohlížel, takže měl zapnutou klimatizaci i stereosoupravu. BMW za celou cestu spotřebovalo 49 litrů nafty, tedy dvě třetiny 70litrové nádrže, a průměrná spotřeba byla nakonec pod 4,7 l/100km.

Řidič Priusu se snažil šetřit palivem co nejvíce, jel bez klimatizace a sterea, nedostal se však pod 4,25 l/100 km. Ve Francii na dálnici se mu přitom spotřeba kvůli protivětru výrazně zvýšila a nakonec mu bylo jasné, že auto na jednu nádrž nedojede. Prius nakonec vykázal průměrnou spotřebu 4,9 l/100km, o více než 0,2 l vyšší než BMW. "Nikdy v životě jsem nejel takhle dlouho tak pomalu a starostlivě," konstatoval po cestě řidič Priusu.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů