Šetrnější a bezpečnější doprava v roce 2008
Praktické příklady šetrných dopravních řešení a možnosti financování dopravních projektů ve městech, obcích a regionech byly hlavními tématy celostátního setkání v rámci Stálé sekce na téma dopravy, kterou pořádala Národní síť Zdravých měst ČR a Ministerstvo dopravy. Seminář rovněž nabídl více jak padesáti účastníkům příležitost seznámit se s aktuálními ukázkovými projekty a programy, které v oblasti dopravy chystají města a odborné instituce v České republice.
Stálá sekce byla vůbec první oficiální akcí letošního roku v rámci tzv. Společného tématu „udržitelná a bezpečná doprava“, kterou v roce 2007 vyhlásila Rada vlády pro udržitelný rozvoj. Tato kampaň určená pro obce, města a regiony má za cíl dosáhnout konkrétních změn na místní a regionální úrovni směrem k šetrnější a bezpečnější dopravě. Prostřednictvím konkrétních osvětových akcí, vzdělávacích programů i systémových řešení má poukázat na možnosti, které se samosprávám nabízí k řešení palčivých problémů v oblasti dopravy. „Bylo přirozené, že resort dopravy jako jeden z členů mikrotýmu a oficiální odborný garant Společného tématu hostil obě významné akce, jak odborný seminář, tak jednání týmu odborníků, který toto mezirezortní téma řídí, říká Ing. Ivana Jirásková, ředitelka odboru dopravní politiky a životního prostředí Ministerstva dopravy. Zástupci MD na semináři mimo jiné prezentovali aktivity oddělení BESIPu, který i v letošním roce chystá řadu osvětových aktivit na podporu bezpečnosti dopravy. „V tomto roce se chceme zaměřit zejména na mladé řidiče a motorkáře, kteří způsobují nejvíce závažných nehod. Pokračujeme v úspěšné kampani „Domluvme se“ nebo roadshow „The Action“, kde vystupují skuteční aktéři nehod a vyprávějí své příběhy“, říká vedoucí oddělení BESIP Zuzana Ambrožová. V roce 2007 zavinili mladí řidiči 18 % z celkového počtu dopravních nehod a měli vinu čtvrtině z celkového počtu usmrcených osob při dopravních nehodách.
Ministerstvo dopravy rovněž prezentovalo možnosti finanční podpory např. nemotorové dopravy či autobusů na zemní plyn, které šetří životní prostředí i zdraví. Významnou částku mohou města získat také např. na snižování spotřeba energie v dopravě či opatření vedoucí ke snížení dopravních kongescí.
V rámci programu představili své aktivity také zástupci Centra dopravního výzkumu v.v.i., Centra pro otázky životního prostředí UK či Nadace Partnerství, jejíž dotační tituly Na zelenou či speciální dopravní program mohou využít také města a obce. Příklady dobrých řešení a chystaných dopravních projektů představila Zdravá města Ústí nad Labem a Vsetín a město České Budějovice. Všechna tři města ukázala rozdílné inspirativní přístupy k systémovému řešení dopravy, jejichž cílem je zkvalitnění hromadné dopravy, eliminace škodlivých vlivů na zdraví a životní prostředí a rovněž omezení těžké tranzitní dopravy v centru.
Stálá sekce Národní sítě Zdravých měst by se měla stát pravidelnou platformou pro setkávání odborníků z vědeckých institucí, neziskových organizací a zástupců samospráv, kde si budou vyměňovat informace, zkušenosti a především hledat společný postup, jak dále efektivně propagovat a prosazovat šetrnou a bezpečnou dopravu v našich městech a regionech.
Stálou sekci finančně podpořil Státní fond životního prostředí.
Program akce, fotodokumentaci a prezentace naleznete na www.nszm.cz/sekce_doprava.