zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Zelené trendy ovládly i segment reklamního textilu

29.04.2008
Obecné
Zelené trendy ovládly i segment reklamního textilu
Trička - co na nich může být nového? Jde opravdu jen o obyčejný reklamní nosič, který si člověk přetáhne přes hlavu, a aniž by otevřel pusu, křičí do světa "Jsem nejlepší!"?

AUTOR: Anna Škopková

Je doba, kdy zdejší scéně vládne strašák v podobě nekvalitního, neforemného trika v sepírajících se, mdlých barvách, vyrobeného navíc s největší pravděpodobností za nehorázně nízkou mzdu hladovým, ušmudlaným dítětem v jedné z rozvojových zemí. Na tuto situaci jsme zareagovali značkou Continental, tedy tričky s výjimečným a moderním střihem, která mají odvážné barvy. Původ produktů je tady jasný - žádné hrůzostrašné temné a nevětrané dílny v zemích třetího světa, ale moderní továrna s uznávanými evropskými certifikáty.

Reklamní textil pod spotřebitelskou lupou

Stejným směrem se brzy vydaly i ostatní značky, a tam někde se otevřel průhled do budoucnosti kvalitního a udržitelného reklamního textilu. S novou generací klientů, nezatížených nutkavým syndromem hromadění zápaďáckých igelitových tašek a sbírání plechovek od Coca-Coly, musela éra levných dárků na jedno použití začít pomalu předávat otěže do rukou modernějšího přístupu.

S tím nastupuje celá řada nových otázek. Na jedné straně: Odkud produkt pochází? Kdo ho vyrobil? Za jakých podmínek? Z jakého materiálu? Má pro mne kromě reklamního sdělení ještě nějakou jinou hodnotu?

A na druhé straně barikády: Jaké je pozadí výrobku, kterým propagujeme své zboží? Podtrhuje a zdůrazňuje naše propagační sdělení, anebo mu, když se nahlédne pod pokličku, může naopak uškodit? Za co přesně naše společnost utrácí marketingové peníze? A nedala by se hodnota těch prostředků využít ještě nějak lépe?

Svět je zralý na zelenou změnu

Celá společnost se v posledních letech začíná pokradmu ohlížet přes rameno a všímat si důsledků - pozitivních i negativních - svého pobývání na Zemi. Už nám není jedno, jakou stopu za sebou nechávají výrobky, kterými se prezentujeme. Mezinárodní organizace bijí na poplach kvůli zneužívání dětské pracovní síly, míře zátěže, jakou celá textilní branže uvaluje na životní prostředí (co byste třeba řekli tomu, že na výrobu 1 kg bavlny se spotřebuje 20 tisíc litrů vody), či kvůli otázce, jaké politické režimy se nákupem některé bavlny podporují (aktuálně třeba kauza vedoucí některé firmy k bojkotu uzbecké bavlny). Výsledkem je stále širší nabídka produktů přijatelnějších ze sociálního i ekologického hlediska.

A tak třeba značka Continental přichází dnes jako jedna z prvních s tričky z bambusového vlákna a z organické bavlny a své výrobní i distribuční procesy nechává přezkoušet mezinárodně uznávanými prověrkami.

Jednou nohou v budoucnosti - klimaticky neutrální trička a mikiny

Organická bavlna a bambus jsou rozhodně zajímavými novinkami, v rámci aktivního přístupu k výše zmiňovaným otázkám lze ale jít ještě o krok dál. A proto letos našim klientům nabízíme možnost rozhodnout se pro oprav-dovou změnu. Na český trh jsme jako oficiální distributor značky EarthPositiveTM uvedli novou kolekci klimaticky neutrálního textilu. Při výrobě těchto triček a mikin jsou škodlivé emise skleníkových plynů o celých 89 % nižší než u srovnatelných produktů běžné výroby. Jejich životní cyklus se bere v úvahu od samého počátku. Celá výroba probíhá v jedné lokalitě (Indie), zvolené tak, aby docházelo k rozumnému a udržitelnému využívání přírodních zdrojů. Jde o oblast monzunových dešťů, což znamená, že voda na pěstování bavlny se nemusí přivádět z daleka a nedochází ke zneužívání vodních toků. Bavlna se pěstuje v podmínkách ekologického zemědělství a je certifikována jako 100% organická. V oblasti je hustý systém větrných elektráren, takže továrna jede na čistou elektrickou energii. V barvicím procesu se navíc využívá energie získaná ze solárních panelů. Textil se do Evropy dováží prostřednictvím lodní dopravy, čímž se eliminují negativní externality. Výsledné množství vyprodukovaných emisí tak odpovídá preindustriální úrovni. A protože za každým jednotlivým tričkem stojí konkrétní člověk, dbá se také na férové pracovní podmínky (audit nadace Fair Wear). Důležitým parametrem je i fakt, že se ceny triček a mikin snažíme držet co nejníže, aby se klientům rozhodovací proces nekomplikoval finanční nedostupností.

Autorka pracuje ve společnosti OP Tiger.

Od potravin k tričkům. Trend bio a odpovědnosti k přírodě se posouvá od jídla již i k oblečení.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí