zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Krátce - různé

29.04.2008
Obecné
Krátce - různé

Program péče o urbanizované prostředí nebude ministerstvem životního prostředí v roce 2008 vyhlášen.

Po Itálii čelí skandálu se zamořenými potravinami i sousední Slovinsko. Farma na jihovýchodě země, která se zaměřovala na produkci biopotravin, přiznala, že používala k postřiku hrušní toxický pesticid, který je v řadě států EU zakázaný. Od konce března se prý do prodeje dostalo nejméně 5,5 tuny hrušek, na něž byl aplikován. Podle slovinského deníku Delo mohlo být ale kontaminováno až 430 tun ovoce, které závod dodával i do škol a školek.

Automobilka Mercedes-Benz připravuje žalobu na konkurenční Audi, které prý neoprávněně využívá technologii Bluetec.
Jde o systém čištění spalin, založený na principu vstřikování močoviny do horkého proudu výfukových plynů. Takto vybavené vznětové motory vykazují řádově nižší emise oxidů dusíku a na trhu by se měly objevit ještě v průběhu letošního roku.
Očekává se, že nejdříve s nimi vyrukuje Audi, nicméně Mercedes tvrdí, že držitelem patentu je on.
(Iniciativa Bluetec vznikla jako společný projekt Volkswagenu, Audi a Mercedesu, ale obě značkyskupiny VW od spolupráce později upustily.)

Podle dnešní informace z průmyslového sdružení čínské výstavby vodní dopravy už do roku 2007 vzdálenost vodní dopravy v Číně dosáhla 133 tisíc kilometrů a je na první místě na světě.
Příslušný odborník uvedl, že je sice v Číně bohatý zdroj vodní dopravy a vzdálenost vodní dopravy je nejdelší na světě, ale distribuce dopravní schopnosti není příliš rovnoměrná. Stupeň absorbce vodních kanálů je poměrná nízký, délka vysokostupních kanálů představuje jen 11 procent celé trasy. V posledních letech čínská vláda věnuje velkou pozornost zvýšení stupně přepravy současných vodních kanálů.

Stát by měl investovat do vědy a podpory nových technologií pro výrobu biopaliv takzvané druhé generace (ta se nevyrábějí z potravinářských surovin). Prohlásil to ministr životního prostředí Martin Bursík (SZ). Ministr předpověděl, že by se v ČR měla rozjet výroba biopaliv druhé generace zhruba do čtyř let. ,,Debata o biopalivech, která se v Česku vede v souvislosti se zvedáním cen potravin, postrádá výhled do budoucnosti, kdy se nebudou vyrábět z pšenice a řepky, nýbrž bioodpadu a dřevní štěpky," řekl Bursík. EU při vyjednávání o biopalivech počítá se zavedením kritérií udržitelnosti. Jedním z kritérií bude nejspíš certifikát původu, který zaručí, že palivo nepochází ze surovin, které vyrostly na místě někdejšího pralesa. Druhé kritérium bude vyžadovat, aby použití daného biopaliva znamenalo nejméně 35procentní redukci skleníkových plynů oproti své ropné alternativě.

Částkou 150 tisíc korun přispěje Karlovarský kraj městu Kraslice na zpracování odborné akustické studie. Ta má říci, jak velkým hlukem by auta obtěžovala občany, kdyby na konci letošního roku došlo k otevření hraničního přechodu Kraslice-Klingenthal i pro kamiony. Petici proti tomuto záměru podepsaly téměř tři tisíce lidí. „Sto padesát tisíc městu chybělo. Slíbili jsme akci dofinancovat a slib dodržíme,“ řekl krajský radní pro životní prostředí Luboš Orálek.

Vlivy aut na naši společnost, například zvýšený hluk, zničené životní prostředí nebo poškozené zdraví lidí, by mohly být v budoucnosti ve členských státech EU zpoplatněny.
Server EurActiv přišel s touto zprávou, když citoval první návrhy na úpravy současných unijních norem, na kterých v současné době pracuje Evropská komise. Zavedení poplatků by mohlo zajistit efektivnější využívání infrastruktury a poplatky by mohli pomoci i s řešením některých negativních vlivů dopravy.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
8
2. 2018
8-10.2.2018 - Veletrh, výstava
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí