zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Kde se vzalo reklamní tričko

25.05.2008
Obecné
Kde se vzalo reklamní tričko
Každý reklamní či dárkový předmět by měl v zadavateli vyvolávat otázky nejen o ceně a vzhledu, ale také o původu samotného předmětu a materiálu, z něhož je vyroben.

Nelze dát jen na to, co je na první pohled vidět.

AUTOR: Anna Škopková

Konečně je to tady. Sluneční paprsky pronikají střešními okny do otevřeného prostoru výrobní haly. Žlutošedá ramena karuselů svižně a přitom rozvážně tančí nad tiskovými paletami oblečenými do zářivě barevných triček. Pneumatický systém tlumeně vzdychá a sušicí tunel pomalu a soustředěně požírá pestré bavlněné zástupy budoucích reklamních nosičů...

Životní cyklus výrobku

Zní to jako kus příběhu? Chtěli byste vědět víc? Každý předmět (a tedy i ten reklamní) má svůj příběh. Je vyrobený ze surovin, které někdo někde nějak vyzískal a zpracoval. Kdo, kde a jak? Dá se to zjistit? Ano! Odborně se tomu říká LCA (Life Cycle Analysis - tedy analýza životního cyklu výrobku) a my všichni se musíme připravit na to, že tenhle termín uslyšíme čím dál častěji. Již nyní se ukazuje, že jak pro korporátní klientelu, tak pro drobné odběratele je důležité vědět, jakými reklamními předměty se u svých zákazníků prezentují. Spojit své jméno s určitou značkou nemůže být lehkovážným krokem. Když už klient investuje prostředky do reklamy a propagace, je pro něj jedním z rozhodujících parametrů také pozadí produktu a jistota, že "příběh" konkrétního výrobku je co nejpozitivnější - jak eticky, tak ekologicky.

Odkud pochází bavlna ve vašem tričku?

Všímáme si tohoto trendu už nějakou dobu a snažíme se mu přizpůsobit. Inspirací jsou pro nás zejména naši zahraniční klienti a partneři. Pozorujeme, jak se stále častěji opakují dotazy po původu produktů a pozadí výrobních postupů, a snažíme se mít v nabídce trička a mikiny, u nichž na tyto otázky umíme odpovědět. Každý, kdo by byl jen trochu důsledný, dal si tu práci a pokusil se zjistit například původ bavlny v tričku pro svoji letní kampaň, by brzy přišel na to, že to není žádná daleká cesta. Hned ze začátku vás totiž většina dodavatelů zarazí a upozorní na skutečnost, že bavlna (nejen) v reklamním textilu pochází z různých destinací a dohledat její původ je prakticky nemožné. Bavlna se nakupuje na různých trzích, překupuje se dál a potom se ještě dováží do míst zpracování (což je leckdy klidně na druhém konci světa). V jednom tričku tak můžete mít vlákna z indické, egyptské, ale třeba i z uzbecké bavlny (známá uzbecká kauza - totalitní režim, bavlnu často sklízí děti místo školní výuky).

Trička s čistým svědomím

Proto je pro nás důležitá spolupráce s firmami, které k této problematice přistupují odpovědně. Aby původ bavlny ve svých produktech bedlivě hlídaly a nakupovaly z transparentních zdrojů. Například produkty jednoho z našich dodavatelů se vyrábějí z egyptské bavlny, zpracovávají se v továrně v Turecku a zpracovatelský proces je pod pravidelným drobnohledem organizací garantujících férové pracovní podmínky a šetrné výrobní postupy (Oeko-tex Standard 100, audit nadace Fair Wear Foundation atd). Dnes jsou také již známá a oblíbená naše trička ze 100% organické bavlny či z bambusu. Vrcholem etické a ekologické produkce jsou však zatím klimaticky neutrální trička EarthPositive, která kromě toho, že jsou vyrobena ze 100% organické bavlny, navíc nezatěžují životní prostředí negativní "uhlíkovou stopou" (M&M 12/2008).

Happy end

Tady ale pro nás příběh reklamního trička nekončí. Než se dostane ke konečnému spotřebiteli, čeká je ještě složitý proces: vybalit, potisknout, zasušit, roztřídit, zabalit. Projde ještě mnoha páry rukou a ozdobí několik různých výrobních linek. Zkrátka píšeme ten příběh dál a snažíme se ho nezkazit. Proto se zajímáme o šetrnější výrobní postupy (vodní barvy, bezftalátový plastisol, efektivní vymývání sít, pravidelná kontrola odpadních vod, efektivní sušení atd.), o možnosti recyklace (hadry na vymývání sít, zbytky filmů, vývojky a ustalovače, třídění a správná likvidace balicích a odpadových materiálů, třídění kancelářského odpadu) a samozřejmě také o to, jak zajistit co nejlepší pracovní podmínky zaměstnancům, jejichž ruce se na našem příběhu podílejí nejbezprostředněji. Budoucnost vidíme ve spojení s odborníky na ekologické produkty a etiku práce. Příběh reklamního trička by měl každého výrobce reklamních a dárkových předmětů, ale i každého zadavatele, motivovat k tomu, aby se snažili nasměrovat životní cyklus svých produktů pokud možno ke šťastnému konci.

Autorka je marketingovou specialistkou společnosti OP Tiger.

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
INISOFT s.r.o.
27
7. 2017
27.7.2017 - Seminář, školení
Olomouc, ibis Olomouc Centre
7
8. 2017
7-11.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
14
8. 2017
14-18.8.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Zahrada lesní MŠ Šárynka, Praha 6
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí