zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Nafta zdražuje. Kdo jezdí na stlačený plyn ušetří

28.05.2008
Energie
Nafta zdražuje. Kdo jezdí na stlačený plyn ušetří
Nafta již u mnohých benzinek překonala hranici 35 korun za litr. A česká vláda zároveň následuje daňovými úlevami plány Bruselu, který má ambice snížit dopady dopravy na životní prostředí a omezit závislost unie na ropě. Díky této konstelaci nikdy nebylo výhodnější pořídit si automobil poháněný na stlačený zemní plyn (CNG).

"Nyní přibývá ekonomických výhod, a to zájem zvýší. Samozřejmě, že ekologický provoz je výhodou, ale nikoho nepřesvědčí tak, jak výrazné úspory nákladů," tvrdí generální sekretář České plynárenské unie Josef Kastl.

Pump na CNG je stále málo

"Lidé stále vyčkávají na hustší síť plnicích stanic. A firmy, které je provozují, zase čekají s jejich výstavbou, až se dostatečně zvýší poptávka," říká ředitel společnosti IVECO ČR Aleš Konrád.

"V oblastech, kde už plyn je, se vyčkávat nevyplatí, protože tam už využijete nulovou spotřební i silniční daň," dodává.

Řidič opravdu může počítat bonusy. Zemní plyn k pohonu automobilů je osvobozen od spotřební daně. Metr krychlový plynu je k dostání za zhruba patnáct korun. Náklady na jeden kilometr jsou tak ve srovnání s benzinem i naftou při současných cenách poloviční. Podnikatelům před pár dny přibylo navíc i osvobození od silniční daně. Vyšší náklady na vozidlo se tak rychleji vrátí. Například u dodávkového vozidla IVECO Daily je to nyní méně než 30 tisíc kilometrů. Tento vůz ve variantě s pohonem na CNG zatím nemá v Česku srovnatelnou konkurenci.

Omezený počet plnicích stanic tak zůstává tou hlavní nevýhodou jezdění na CNG. Jejich počet sice loni vzrostl z dvanácti na 18 a letos jich má přibýt až sedm dalších.

Podle České plynárenské unie by do roku 2020 v zemi měla existovat síť stovky plnicích stanic. A k nim by měly přibývat i další od nezávislých distributorů.

Automobilky chytají trend

Na českém trhu již prodávají osobní či malé užitkové vozy na CNG v tovární úpravě automobilky Opel, Fiat (včetně Iveca), Citroen, Volkswagen a Renault.

Také domácí Škoda Auto má již připravenou Octavii CNG. "Nyní ověřujeme, zda existuje dostatek zákazníků, kteří by o tyto automobily měli zájem," potvrzuje mluvčí automobilky Radek Špicar. Podle něj se však nyní čeká s její výrobou také na vybudování odpovídající sítě čerpacích stanic. Škodovky na zemní plyn je však již možné koupit v Německu. Octavia Combi 1.6 CNG tam vyjde na přibližně 520 tisíc korun. Není ale vyráběna v Česku, jde o úpravu, kterou připravila vývojová německá firma IAV s plynaři.

Pokud někdo nemá auto na CNG přímo od výrobce, může vyhledat jednu z firem, které nabízí individuální přestavbu vozu na toto palivo. Změna vyjde na zhruba 60 tisíc korun a kvůli ztrátě záruky se vyplatí zejména u starších vozů.


Když se jezdí na CNG
výhody
Nízká cena paliva díky nulové spotřební dani. Náklady na palivo jsou zhruba poloviční proti benzinu i naftě.
Ekologičtější provoz. O čtvrtinu méně emisí CO2 a téměř nulové emise pevných částic.
Vozidla určená k podnikání jsou do hmotnosti 12 tun osvobozena od silniční daně.
nevýhody
Pouze 18 plnicích stanic v republice.
Na plyn omezený dojezd.
Vyšší náklady na vozidlo a jeho údržbu.
Snížené dynamické schopnosti vozidla. Vyšší hmotnost nepříznivě doplňuje nižší výkon.
Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí