Pátek, 19. dubna 2024

Pravidla úsporné jízdy

Obecně převládá názor, že úsporná jízda rovná se jízda pomalá. To ale nemusí být pravda.

Pravidla úsporné jízdy

Pokud často trénujete, můžete jezdit stejně svižně jako dříve, ale s daleko nižší spotřebou paliva. Základní premisou úsporné jízdy je plynulost, tj. vyhněte se rychlým rozjezdům a prudkému brzdění. Pamatujte, že rozjezd je zdaleka nejneúspornější část jízdy; čím více budete zastavovat a opět se rozjíždět, tím vyšší bude spotřeba. Každá křižovatka, každá kolona, to vše doslova hltá palivo z nádrže. Kromě toho spotřebu ovlivňují i činitelé, které ovlivnit většinou nelze jako je např. počasí, teplota při startování motoru, překážky na silnici, rozbitá vozovka (je nutné zpomalit) apod.

Poznámka: V článku jsou uvedeny jen nejdůležitější tipy a postřehy, existují samozřejmě i další. Pokud máte vlastní zkušenosti či nápady na snížení spotřeby, přispějte do diskuse.

Vyzrajte na křižovatky

Vzhledem k tomu, že je ve městě co chvíli křižovatka, nemá smysl se příliš rozjíždět, abyste za okamžik museli zase zbytečně prudce brzdit; rozjezdy stojí palivo. Pokud vidíte před sebou na další křižovatce červenou, rozjeďte se jen pomalu na povolenou rychlost (případně méně) a nechte k červené auto dojet na neutrál, případně dobrzděte motorem - záleží na situaci. Je téměř jisté, že za vámi budou nervózní řidiči, nicméně nenechte se vyprovokovat, na křižovatce by stejně museli zastavit; vy tam budete jen o něco později, což plynulost dopravy neovlivní.

Při pomalejší jízdě máte navíc šanci, že když dojedete ke křižovatce, rozsvítí se zelená a vy se nebudete muset tak rozjíždět. Naopak, když je na semaforu zelená a křižovatka příliš daleko, je jen malá šance, že zelenou stihnete. V takovém případě - zvláště, pokud situaci na daném místě znáte a víte, jak dlouho zelená drží, stačí dojet na neutrál nebo dobrzdit. Dejte však pozor, abyste zbytečně nedráždili řidiče za vámi. Mohou vás oblažit blikáním či různými jednoprstými gesty.

Na dlouhých stáních vypínejte motor

Pokud stojíte v koloně, která se ne a ne rozjet, je vhodné vypnout motor; obecně se tento postup doporučuje v případě, že auto stojí déle než minutu dvě. Je ale vhodné pamatovat na to, že každý start vysiluje akumulátor, což by se nemuselo vyplatit v zimním období, kdy je jeho kapacita nižší. Pokud je příliš velké horko nebo zima, není od věci při delším stání občas motor ,,nahodit" a tím zapnout topení nebo klimatizaci. Pravda, spotřeba poroste, ale nechceme přece zmrznout nebo se uvařit...

Brzděte motorem

Pokud je to jen trochu možné, využívejte při brzdění síly motoru. Pokud sundáte nohu z plynu a máte dostatek otáček (nad cca 1500), nebude řídící jednotka dodávat do motoru palivo. Máte-li palubní počítač, uvidíte v takovém případě spotřebu 0,0 l/100 km. Jakmile otáčky klesnou níže, jednotka začne palivo opět dodávat, čímž zabraňuje ,,chcípnutí" motoru - dodáváno je stejné množství paliva, jako byste jeli na neutrál.

To ale platí pro motory se vstřikováním; pokud máte karburátor, je jedno, zda vyřadíte a pojedete na neutrál, nebo zda budete brzdit motorem. V obou případech bude spotřeba zhruba stejná, v druhém se jen přidá brzdící síla motoru. Brzdění motorem je vhodné při dojezdu na křižovatku, při sjíždění z kopce apod. Když sjíždíte z kopce, je lepší zapojit motor než brzdy; samozřejmě někdy je nutné obojí. Pokud brzdíte brzdami a máte vyřazeno, motor spotřebovává palivo, což není žádoucí.

Poznámka: Pokud máte automat, jste rozhodování, zda vyřadit, brzdit motorem apod. ušetřeni; brzdit motorem budete vždy.

Využívejte setrvačnosti auta

Pokud jezdíte po okreskách, kde je plno různě dlouhých a strmých kopců, snažte se maximálně využívat setrvačnosti auta. S kopce se plynule rozjeďte tak, abyste s co nejmenší ,,námahou" vyjeli protější kopec. Čím pomalejší budete v jeho patě, tím více budete muset šlapat na plyn, abyste ho vyjeli. Daleko méně paliva spálíte v případě, že se plynule s lehkou nohou rozjedete z kopce a pak budete v kopci plynový pedál jen lechtat. To, že auto bude zpomalovat, vám nemusí vadit, za kopcem bývá další ,,skopec", který vás opět urychlí.

Rovněž zbytečně nepodřazujte, když vidíte, že to stávající rychlostní stupeň ,,utáhne" - podřazení zvýší spotřebu. Pozor ale dejte na zbytečné ,,dotahování", kdy se už motor nachází ve velmi nízkých otáčkách. Dostanete-li se pod 1500 otáček, už je vhodné podřadit, spotřeba nespotřeba. Obecně platí, že nízké otáčky snáší lépe naftové motory a benzínové motory s vyšším objemem; tam lze jít ještě níže.

Rozvážné rozjezdy

Je myslím docela jasné, že největší spotřebu má motor při zátěži, a to tím větší, čím jsou vyšší otáčky motoru. Proto je vhodné při rozjezdu co nejdříve řadit vyšší stupně, ovšem tak, aby se otáčky motoru nedostaly pod únosnou mez, běžně pod 1 500 ot. Tam už motor nebývá efektivní (bavíme se o běžných čtyřválcích) a zbytečně ho trápíte. Je sice logické, že v nižších otáčkách nemá motor tolik síly a rozjezd bude pozvolnější, nicméně můžete tak ušetřit cenné kapky paliva. Opět doplňuji, že není vhodné příliš brzdit provoz.

Poznámka: U silných motorů je možná řadit při rozjezdu stupně ob jeden, tedy např. 1 - 3 - 5. to je samozřejmě možné na rovince nebo s kopce, do kopce to už ale může být problém. Většinou se vyplatí vytočit více jedničku a pak zařadit rovnou trojku, než řadit postupně.

Dodržujte plynulost provozu

K tomu jsem se vyjádřil už výše: i při úsporné jízdě je nutné dodržovat plynulost provozu, nikoho zbytečně nebrzděte, nikomu nezavazejte. Věřte, že se dá jezdit úsporně i tehdy, pokud nejedete jako šneci. K plynulosti patří i rada o dojíždění ke křižovatkám bez zbytečného brzdění, protože pak se musíte zbytečně rozjíždět, což stojí palivo. Čím plynuleji pojedete - tj. bez brzdění a přidávání plynu, tím méně paliva spálíte; jízda ustálenou rychlostí bere nejméně. Zkuste si zajet trasu Brno-Praha stylem brzda plyn a plynulou jízdou, kdy budete brzdit a akcelerovat jen výjimečně. Při stejném rychlostním průměru může být rozdíl ve spotřebě i v litrech.

Tempomat raději vypnout

Ačkoliv se běžně uvádí, že tempomat šetří palivo, není to pravda za všech okolností. Pokud pojedete po rovné silnici bez kopců, pak skutečně tempomat dokáže lépe řídit spalování paliva tak, aby auto jelo stále stejnou rychlostí s nejnižší možnou spotřebou. Ovšem jakmile přijdou kopce, byť málo prudké, je vše jinak. Souvisí to s pravidlem o setrvačnosti: tempomat auto při jízdě s kopce brzdí tak, aby dodržovalo nastavenou rychlost; potud je to v pořádku, palivo se šetří. Ovšem když přijde ,,dokopec", bude se řídící jednotka snažit udržet rychlost za každou cenu a spotřeba paliva nehorázně stoupne.

Pokud pojedete bez tempomatu, bude vaše ,,nájezdová" rychlost vyšší (jízdou s kopce se pořádně rozjedete s minimem úsilí - paliva) a při jízdě do kopce využijete setrvačnost a pojedete s lehkou nohou. Auto bude sice zpomalovat, to ale nevadí; za kopcem pojedete opět dolů a rozjedete se - tedy pokud nebude následovat rovina. Zde je proto vhodné předvídat (viz dále) a přizpůsobit se aktuální situaci. Zkrátka ne vždy tempomat pomáhá snížit spotřebu.

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů