Pátek, 29. března 2024

Budou ekologická auta v ČR výhodnější?

Budou ekologická auta v ČR výhodnější?
Před nedávném byla hitem bezpečnost aut, dnes je to ekologie. Automobilky musí i ve svých inzerátech uvádět, kolik emisí jejich auta produkují a jakou mají průměrnou spotřebu. V řadě měst, např. v Německu či v Londýně, zase znevýhodňují auta, produkující příliš mnoho emisí. Abychom se ale chovali k přírodě šetrněji, je třeba nějaká motivace, například peníze.

V současné době podpora ekologičtějších aut u nás stagnuje. Existuje podpora na použití zemního plynu v dopravě formou nepřímých daní. Na zemní plyn je nulová spotřební daň, na elektřinu hlavně ve veřejné dopravě stejně tak, a rovněž existuje 100% sleva na silniční dani pro elektromobily. To by se ale mělo v dohledné době změnit, neboť v současnosti parlament projednává změna zákona ve prospěch k přírodě šetrnějších aut.

Návrh zákona o silniční dani předpokládá, že všechna vozidla na alternativní pohony (biopaliva, stlačený zemní plyn, LPG nebo hybridní vozy) budou osvobozena od silniční daně. To je jedna část návrhu. Zvýhodnění by se pak měla dočkat i auta s klasickými motory na benzín nebo naftu. Logicky podle toho, kolik produkují emisí. Nejvíce tedy ušetří majitelé nejnovějších aut.

Zákon předpokládá, že auta mladší 3 let budou mít slevu na silniční dani ve výši 48 %, vozy mezi 3 a 6 lety stáří 40 %, vozy starší šesti let budou platit standardní sazbu a auta staršího roku výroby než 1990 budou naopak platit o 25 % víc. Někoho může překvapit, že jde o odstupňování podle stáří, a ne podle jednotlivých stupňů normy EURO. Ministerstvo životního prostředí se ale v tomto směru ve spolupráci s Ministerstvy dopravy a financí snažilo nadefinovat věková pásma tak, aby zhruba odpovídala emisním normám, ale zároveň aby nějak byla zohledněna přicházející emisní norma EURO 5.

Daná skutečnost se týká těch, kteří platí silniční daň. Běžný motorista by ale jistě uvítal zvýhodnění alternativního paliva, jako je tomu např. u zemního plynu, na který se dá jezdit za poloviční náklady než na benzín nebo naftu. V zahraničí se v tomto směru daří palivu E85 s 85 % biosložek. U nás však zatím jakákoliv vysokoprocentní směs biopaliv nemá žádné zvýhodnění, evropské daňové předpisy jej totiž dovolují ve chvíli, kdy Evropská komise tento program schválí. Ve chvíli, kdy EK program schválí, vláda předloží návrh novely zákona o spotřební dani, která zvýhodní biosložku v palivech. To znamená, že v případě E85 by se jednalo o zvýhodnění 85% podílu paliva.

Ale jak víme, s biopalivy to není v současné době tak jednoduché. Vše by mohla vyřešit až jejich druhá generace. Každá mince má ovšem dvě strany. Co přinese budoucnost, si tedy budeme muset počkat.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů