Na 200 soutěžních týmů se snažilo, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva.
Shell Eco-marathon Europe 2008 - technologie a inovace
Od 22. do 24. května 2008 si studenti na automobilovém okruhu ve francouzském Nogaru v rámci akce Shell Eco-marathon, zaměřené na snižování emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv, testovali své nápady, jak jeden z nejnaléhavějších energetických problémů současnosti řešit.
Na 200 soutěžních týmů se snažilo, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva.
Již 24. rokem vyzývá společnost Shell studenty k navržení a sestavení motorového vozidla, které během Shell Eco-marathonu urazí co nejdelší vzdálenost s co nejnižší spotřebou a produkcí emisí. Letošního ročníku závodu se zúčastnilo na 200 studentských týmů z celé Evropy. Jejich američtí kolegové si letošní ročník své části soutěže Shell Eco-marathon Americas odbyli o měsíc dříve od 10. do 13. dubna v California Speedway ve Fontaně. K vítězství mají přispět nejrůznější technologické inovace, jež studenti při vývoji vozidel využívají. Kombinací aerodynamického designu vozů s průkopnickými motorovými systémy studenti hledají řešení, které mohou být významným přínosem pro budoucí způsoby dopravy.
NÁPADY PRO MĚSTSKÁ AUTA
Zatímco v minulých ročnících závodu byly inovativní technologie představovány především v kategorii prototypů, letos používají nové technologie a systémy také soutěžní vozidla pro městský provoz (UrbanConcept). Značný nárůst zaznamenala účast systémů hybridní energie. "Hybridní technologie již používá řada automobilových výrobců v kombinaci s benzínovým motorem. Některé naše týmy přicházejí s motory dieselovými, což představuje velmi slibnou budoucnost," řekl Vincent Tertois, technický manažer evropského Shell Eco-marathonu.
V rámci palivových kategorií zůstává nejoblíbenější volbou benzín. Následují alternativní zdroje energie jako GTL (Gas-To-Liquids), biopaliva a vodík, který je v této kategorii nejpoužívanější.
STUDENTSKÁ INSPIRACE
Zde jsou příklady některých technologických inovací studentů, jejichž vozy se účastnily letošního ročníku evropského Shell Eco-marathonu:
Jedním z mála týmů, které mají své městské vozidlo vybaveno dieselovým motorem s technologií GTL, je tým Faenza ITI Racing z italské technické školy ITIP "L. Bucci" v Faenza. Jejich vůz je vybaven také hybridním systémem pohonu.
Vozidlo týmu Baldus z Technické univerzity ve švédském městě Lulea (č. 337) kombinuje hybridní systém na ethanol s technologií recirkulace výfukových plynů.
Německý tým Fortis Saxiona z Technické univerzity Chemnitz (č. 203) používá systém řídicí páky srovnatelný s technologiemi užívanými v letectví.
Tým Spiros ze švédského Královského institutu technologie KTH (č. 336) zase vybavil svůj vůz poháněný ethanolem tzv. HCCI motorem (Homogenous Charge Compression Ignition), jakož i hybridním systémem pro lepší využití energie.
JEN TECHNOLOGIE NESTAČÍ
Samotná technologie však k tomu, aby soutěžní vozidla ujela vzdálenost z Lisabonu do Moskvy na pouhý litr paliva, nestačí. "Jde o kombinaci různých prvků: motor, celková váha vozidla, jeho design a také řidič. To jsou klíčové faktory pro dosažení dobrého výsledku na Shell Eco-marathonu," vysvětluje Vincent Tertois. Efektivitu paliva a produkci emisí vozů ovlivňují hlavně následující faktory:
Váha: Čím nižší váha vozidla, tím efektivnější využití paliva.
Motor: Zmenšení objemu motoru umožňuje jeho seřízení podle specifických jízdních podmínek, snižuje celkovou váhu vozu, a přispívá tak k maximální efektivitě.
Design: Aerodynamika je v závodě Shell Eco-marathon důležitější než komfort. Vozy (zejména prototypy) jsou navrženy tak, aby se snížil odpor vzduchu, a tím bylo efektivněji využito palivo.
Řidič: Řidiči se musí vyvarovat náhlých zrychlení, zpomalení nebo neočekávaných řídicích manévrů, které zvyšují spotřebu paliva.
Na 200 soutěžních týmů se snažilo, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva.
Již 24. rokem vyzývá společnost Shell studenty k navržení a sestavení motorového vozidla, které během Shell Eco-marathonu urazí co nejdelší vzdálenost s co nejnižší spotřebou a produkcí emisí. Letošního ročníku závodu se zúčastnilo na 200 studentských týmů z celé Evropy. Jejich američtí kolegové si letošní ročník své části soutěže Shell Eco-marathon Americas odbyli o měsíc dříve od 10. do 13. dubna v California Speedway ve Fontaně. K vítězství mají přispět nejrůznější technologické inovace, jež studenti při vývoji vozidel využívají. Kombinací aerodynamického designu vozů s průkopnickými motorovými systémy studenti hledají řešení, které mohou být významným přínosem pro budoucí způsoby dopravy.
NÁPADY PRO MĚSTSKÁ AUTA
Zatímco v minulých ročnících závodu byly inovativní technologie představovány především v kategorii prototypů, letos používají nové technologie a systémy také soutěžní vozidla pro městský provoz (UrbanConcept). Značný nárůst zaznamenala účast systémů hybridní energie. "Hybridní technologie již používá řada automobilových výrobců v kombinaci s benzínovým motorem. Některé naše týmy přicházejí s motory dieselovými, což představuje velmi slibnou budoucnost," řekl Vincent Tertois, technický manažer evropského Shell Eco-marathonu.
V rámci palivových kategorií zůstává nejoblíbenější volbou benzín. Následují alternativní zdroje energie jako GTL (Gas-To-Liquids), biopaliva a vodík, který je v této kategorii nejpoužívanější.
STUDENTSKÁ INSPIRACE
Zde jsou příklady některých technologických inovací studentů, jejichž vozy se účastnily letošního ročníku evropského Shell Eco-marathonu:
Jedním z mála týmů, které mají své městské vozidlo vybaveno dieselovým motorem s technologií GTL, je tým Faenza ITI Racing z italské technické školy ITIP "L. Bucci" v Faenza. Jejich vůz je vybaven také hybridním systémem pohonu.
Vozidlo týmu Baldus z Technické univerzity ve švédském městě Lulea (č. 337) kombinuje hybridní systém na ethanol s technologií recirkulace výfukových plynů.
Německý tým Fortis Saxiona z Technické univerzity Chemnitz (č. 203) používá systém řídicí páky srovnatelný s technologiemi užívanými v letectví.
Tým Spiros ze švédského Královského institutu technologie KTH (č. 336) zase vybavil svůj vůz poháněný ethanolem tzv. HCCI motorem (Homogenous Charge Compression Ignition), jakož i hybridním systémem pro lepší využití energie.
JEN TECHNOLOGIE NESTAČÍ
Samotná technologie však k tomu, aby soutěžní vozidla ujela vzdálenost z Lisabonu do Moskvy na pouhý litr paliva, nestačí. "Jde o kombinaci různých prvků: motor, celková váha vozidla, jeho design a také řidič. To jsou klíčové faktory pro dosažení dobrého výsledku na Shell Eco-marathonu," vysvětluje Vincent Tertois. Efektivitu paliva a produkci emisí vozů ovlivňují hlavně následující faktory:
Váha: Čím nižší váha vozidla, tím efektivnější využití paliva.
Motor: Zmenšení objemu motoru umožňuje jeho seřízení podle specifických jízdních podmínek, snižuje celkovou váhu vozu, a přispívá tak k maximální efektivitě.
Design: Aerodynamika je v závodě Shell Eco-marathon důležitější než komfort. Vozy (zejména prototypy) jsou navrženy tak, aby se snížil odpor vzduchu, a tím bylo efektivněji využito palivo.
Řidič: Řidiči se musí vyvarovat náhlých zrychlení, zpomalení nebo neočekávaných řídicích manévrů, které zvyšují spotřebu paliva.
Zdroj:Technik
Sdílet článek na sociálních sítích