Kdo má platit škodlivé následky
Členské země EU by mohly mít v budoucnu možnost uvalit na nákladní automobily
další poplatky, které by souvisely s vlivem aut na společnost. Jde například o
dopady na hlučnost či životní prostředí a zdraví lidí. Silniční doprava má řadu
negativních efektů - ničení infrastruktury, zácpy, hlučnost, znečišťování
ovzduší či dopravní nehody, píše se v návrhu na úpravy současných unijních
norem, na němž pracuje Evropská komise. Přenesení části nákladů na motoristy
uvalením podobných poplatků by prý mohlo zajistit efektivnější využívání
infrastruktury a pomoci s řešením některých dopadů. Tuzemští dopravci s dalším
zatěžováním silniční dopravy poplatky nesouhlasí a poukazují na to, že se zvýší
náklady celé ekonomiky, které se ve svém důsledku přenesou na konečného
spotřebitele.
Členské země EU by mohly mít v budoucnu možnost uvalit na nákladní automobily další poplatky, které by souvisely s vlivem aut na společnost. Jde například o dopady na hlučnost či životní prostředí a zdraví lidí. Silniční doprava má řadu negativních efektů - ničení infrastruktury, zácpy, hlučnost, znečišťování ovzduší či dopravní nehody, píše se v návrhu na úpravy současných unijních norem, na němž pracuje Evropská komise. Přenesení části nákladů na motoristy uvalením podobných poplatků by prý mohlo zajistit efektivnější využívání infrastruktury a pomoci s řešením některých dopadů. Tuzemští dopravci s dalším zatěžováním silniční dopravy poplatky nesouhlasí a poukazují na to, že se zvýší náklady celé ekonomiky, které se ve svém důsledku přenesou na konečného spotřebitele.
Směrnice, která se zpoplatněním za využívání silnic zabývá, pochází z roku 1993 a před dvěma roky prošla dalšími úpravami. Nyní komise pracuje na dalších změnách, které by měla prezentovat zhruba do poloviny června. Návrh prý počítá s tím, že by se mohly zvýšit ceny mýtného tak, aby zahrnuly také například náklady na lékařskou péči spjatou se znečištěním vzduchu. Zdanění by mohly podléhat i třeba ztráty na zemědělské produkci či škody na ekosystémech, za nimiž stojí znečištění. Naopak by se vyňaly náklady spjaté s dopravními nehodami. Poplatky by se vztahovaly spíše na vozidla těžší 3,5 t, než na osobní automobily. Výjimkou by byly poplatky spjaté s dopady kongescí. Česko, vzhledem k tomu, že jde o tranzitní zemi v nákladní dopravě s velkým množstvím kamionů projíždějících přes jeho území, bude asi návrh podporovat. O návrhu budou nakonec spolurozhodovat členské státy spolu s Evropským parlamentem.
Směrnice, která se zpoplatněním za využívání silnic zabývá, pochází z roku 1993 a před dvěma roky prošla dalšími úpravami. Nyní komise pracuje na dalších změnách, které by měla prezentovat zhruba do poloviny června. Návrh prý počítá s tím, že by se mohly zvýšit ceny mýtného tak, aby zahrnuly také například náklady na lékařskou péči spjatou se znečištěním vzduchu. Zdanění by mohly podléhat i třeba ztráty na zemědělské produkci či škody na ekosystémech, za nimiž stojí znečištění. Naopak by se vyňaly náklady spjaté s dopravními nehodami. Poplatky by se vztahovaly spíše na vozidla těžší 3,5 t, než na osobní automobily. Výjimkou by byly poplatky spjaté s dopady kongescí. Česko, vzhledem k tomu, že jde o tranzitní zemi v nákladní dopravě s velkým množstvím kamionů projíždějících přes jeho území, bude asi návrh podporovat. O návrhu budou nakonec spolurozhodovat členské státy spolu s Evropským parlamentem.
Zdroj:Logistika
Sdílet článek na sociálních sítích