Pátek, 19. dubna 2024

Snížení spotřeby vstřikováním vodíku

Snížení spotřeby vstřikováním vodíku
Mnozí odborníci vidí velkou budoucnost v automobilech na vodíkový pohon. Problémem ale je především výroba, skladování a manipulace s tímto plynem. Jistou alternativní cestou by tak mohlo být částečné využití vodíku ve spalovacím procesu.

Japonští vývojáři ze společností Hrein Energy, Futaba Industrial, ITO Racing Service a emeritní profesor Masaru Ichikawa z Hokkaido University vyvíjí již něco přes rok nový systém využití vodíku ve spalovacím procesu.

Jeho základem není spalování vodíku samotného, nebo jeho reakce v palivových článcích, ale pouze přidávání vodíku do spalovacího prostoru. Skupina nedávno úspěšně otestovala upravený sériový automobil Nissan March (u nás Micra) s motorem o objemu 1,2 litru, který byl dodatečně vybaven systémem přidávání vodíku.

Při testovacích jízdách se prokázala výrazná úspora paliva a tím i snížení produkce emisí. Přidání několika procent vodíku do nasávaného vzduchu totiž podpoří hoření výrazně chudých směsí, které by za normálních podmínek nebylo možné zažehnout. Tím se snížila spotřeba testovaného automobilu o 30%, o stejnou hodnotu klesly i emise CO2. Emise oxidů dusíku a oxidu uhelnatého se také snížily.

Než samotná úspora je ale v praxi daleko zajímavější systém, jakým je vodík pro tyto směsné účely v automobilu skladován a dodáván do sání. Místo klasických nádrží na zkapalněný vodík je zde totiž použita prakticky obyčejná nádrž, která se plní kapalným organickým hydridem.

Organický hydrid je látka, která je za normálního atmosférického tlaku a teploty kapalná a má relativně vysoký obsah vodíku – 6 – 8 hmotnostních procent. Díky tomu, že je látka kapalná, je s ní možno snadno manipulovat a v praxi by se pro její distribuci dala relativně snadno využít současná infrastruktura. 

K získání vodíku z hydridu se pak přímo v automobilu používá speciální reaktor, ve kterém vzniká vodík za přítomnosti katalyzátoru. 

Jelikož byly testovací jízdy úspěšné, bude se nyní skupina snažit zabudovat obdobný systém do vozů s větším objemem motoru.

ZDROJ:iDnes.cz, kráceno, upraveno

Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů