Pátek, 19. dubna 2024

Autobus na vodík v Česku?

Autobus na vodík v Česku?

Česká republika je první zemí ve střední a východní Evropě, která začala vyvíjet autobus s pohonem na vodík. První cestující by se novým typem autobusu mohli svézt počátkem příštího roku.

Autobus bude nasazen do provozu ve středočeských Neratovicích, jak potvrdil Ivan Marinov, šéf firmy Nerabus, která bude autobusy používat. 
Původně se počítalo s tím, že palivo bude dodávat neratovická Spolana, jenže tento návrh později padl. Vodík bude nakonec zajišťovat firma Linde Gas a.s., která zvítězila ve výběrovém řízení a vybuduje rovněž nezbytnou čerpací stanici, kde budou autobusy plyn tankovat do nádrží umístěných na střeše.
Zdaleka nejdražší položkou na celém autobuse, stejně jako na jakémkoli jiném vozidle s takovým typem pohonu (a to je také důvod, proč se zatím nevyužívají ve velkém), není samotný vodík, nýbrž palivové články. A to i přesto, že jejich cena postupně klesá. Dnes stojí, podle slov odborníků, desetkrát méně než před pěti lety. „V těchto palivových článcích dochází stručně řečeno k přeměně vodíku na elektřinu, takže by se dalo říci, že stejně jako v případě osobního či nákladního automobilu jezdícího na stejný pohon, jde o pokročilý typ elektrického automobilu,“ vysvětlil Janík. Na projektu v současnosti pracuje v řežském ústavu spolu se třemi dalšími kolegy.

„Jedinými vedlejšími produkty těchto palivových článků jsou voda a teplo. Toto vozidlo je tedy mimo jiné velice šetrné k životnímu prostředí.


Palivové články pro české autobusy bude vyrábět německá firma Proton Motor Fuel Cell, která je dodala i do podobného autobusu, který jezdí od roku 2006 ve spolkové zemi Meklenbursko-Přední Pomořany. Články pro neratovické autobusy však už budou podle zástupce firmy Joachima Kroemera patřit k nové generaci. Celý systém bude fungovat na bázi trojitého hybridního pohonu, který kombinuje palivové články s bateriemi a tzv. superkondenzátorem, kdy články zpracují vodík a následné dvě části fungují jen elektricky.

Český motor

Dalším členem mezinárodního konsorcia, které bylo pro vývoj autobusu třeba založit, je plzeňská Škoda Electric, a to díky bohatým zkušenostem s výrobou trolejbusů. Společnost bude mít na starosti výrobu elektromotoru. „Autobus na vodíkové články a běžný trolejbus mají společný motor, který je schopen přeměnit elektrickou energii na mechanickou práci,“ uvedl Vladimír Říha z divize Pohony a Trolejbusy firmy Škoda Electric.

„Autobus na vodík musí mít zásobárnu energie, sestávající z baterií a superkondenzátorů, umístěných mezi palivovými články, které jsou zdroje elektrického prou-du, a pak samotný pohon,“ vysvětlil ředitel divize Karel Majer. „Ve chvíli, kdy vozidlo zpomalí a jede z kopce nebo setrvačností, shromažďuje se v zásobárně zbytková elektřina z palivových článků, aby našla využití ve chvíli, kdy naopak spotřeba energie stoupne, jako například při odjezdu autobusu ze zastávky.“ 

Nákladný prototyp

Vývoj a zprovoznění autobusu poháněného vodíkem včetně vybudování vodíkové stanice přijde přibližně na 83 milionů korun, polovinu uhradí Evropská unie. Samotné vozidlo bude mít hodnotu 30 milionů korun. „Podle mě to není částka, která by nás měla odradit. Vývoj takové Škody Superb přišel na mnohem více,“ uvedl Janík.

Janík je o něco optimističtější. „V ostatních zemích už motorová vozidla na vodík najela celkem přes milion kilometrů. Evropská unie dokonce předpokládá, že v roce 2020 budou tato vozidla tvořit 5 procent všech dopravních prostředků a v té době budeme na cestách potkávat miliony takových automobilů i autobusů,“ upřesnil.
V ústavu v Řeži momentálně nepomýšlejí na vývoj osobního automobilu na vodík, avšak spolupracují v Hamburku na celoevropském projektu vodíkem poháněné lodi.

Německo, zvláště automobilka Daimler, a Itálie jsou podle Janíka země, které se ve výzkumu autobusů s vodíkovým pohonem dostaly zatím nejdále. V různých koutech Evropy, ale i v čínském Pekingu a australském Perthu najdeme dnes již celkem 47 typů takových vozidel. „Druhou zemí ve střední a východní Evropy, která se pustí do podobného projektu, by mohlo být Polsko, protože disponuje rozsáhlými zásobami uhlí, z něhož hodlá vyrábět vodík.

ZDROJ:www.cbw.cz,kráceno


Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů