Z původního žrouta paliva se vyvíjí ekonomický letoun
Boeing 787 byl plánován jako letadlo dosahující téměř rychlosti zvuku (0.95)mach,čímž by bylo zhruba o 209 běžné užívané modely.Podle odhadu Boeingu by stroj spálil asi o 20% více paliva než ostatní letadla,což by vykompenzovalo kratší dobu letu.Po počátečním zájmu zejména amerických aerolinií však přišli události z 11.září 2001 krize v letecké dopravě.Pro letecké společnosti začal být mnohem více důležitý ekonomický provoz spíše než vyšší rychlost mělo za následek ukončení projektu Sonic Cruiser v prosinci 2002.Místo něj přišel Boeing s projektem nazván původně 7E7 ,později definitivně přejmenovaný na 787.Pro letecké společnosti byla důležitá zejména 20% úspora paliva oproti ostatním srovnatelným letadlům.Třetina této úspory byla vytvořena díky dokonalejším motorům ,třetina z důvodu lepší aerodynamiky a poslední třetina připadá na zdokonalené systémy letadla.
Boeing vybral pro nový model dva typy motorů.Použití velkého množství syntetických materiálů učinilo Boeing 787 velice lehký letoun k porovnání k jeho výkonu.Boeing kladl také důraz na zvýšení komfortů pasažérů.Tlak u ekvivalentní hodnotě tlaku v nadmořské výšce 2000m oproti 2.500m u ostatních 787 disponuje největšími okny ze všech moderních civilních letadel (27x47cm),což umožňuje výhled až na horizont.
V současné době nabízí Boeing čtyři varianty 787.Základní verzí Boeing 787-800 v typickém provedenení s 223 sedadly s doletem až 15.000.
Další verzí je 787-300,jež je určena pro kratší,hustěji obsazené lety.Typické je provedení s 296 pasažéry s doletem 6,500km.Uvedení do provozu se předpokládá v roce 2010.
Další momentálně nabízenou verzí je 787-900,prodloužená základní verze pro 259 cestujících ve třech třídách přičemž s jejím uvedením do provozu se počítá 2010.Jakou přímou konkurenci se nabízí Airbus A350-800.Nedávno začal Boeing nabízet i verzi s označením 787-10,která by měla být přímím konkurentem Airbusu A350-900.Mělo by se jednat o prodlouženou variantu s kapacitou 300 cestujících a společnosti Qantas a Emirates Airlines již o ni projevili zájem.Boeing počítá s nasazením do linek v roce 2012-2013.