Pátek, 29. března 2024

Změny klimatu objevili už i čeští zadavatelé

Změny klimatu objevili už i čeští zadavatelé
Koupí produktu přispějete na životní prostředí, ozývá se už i v českých reklamách. Zelená reklama je v zahraničí trendy. Jak se jí věří v Česku?

AUTOR: Hana Nováková

Nedávno zveřejněný výzkum reklam celého světa Make a Picture - MAP Report 2007 ukázal, že ekologie byla v roce 2007 v reklamě nejčastějším tématem. V zahraničí je běžné používat ekologické motivy v reklamní a marketingové komunikaci a vytvářet nové ekologické produkty a služby. Česko trend potkává přirozeně v reklamách na biovýrobky a nyní i hodně u společností, které paradoxně patří mezi největší znečišťovatele životního prostředí.

Pionýři zeleného marketingu

ČEZ propaguje společenskou odpovědnost projektem Zelená energie a vtahuje do ní další firmy. RWE v nedávné kampani doporučovala tipy, jak lze ušetřit, např. odtáhnutím sedačky od radiátoru. E.ON pro své zákazníky zajistil slevu na energeticky úsporné spotřebiče značky Whirlpool. DHL nebo IBM vytvářejí speciální ekologické služby a produkty.

Společnosti přestaly v reklamách o stále ještě sporném tématu klimatických změn mlčet. Některé začaly poskytovat přímo ekologické služby, další dávají příležitost jiným koupit si společenskou odpovědnost.

ČEZ pečuje o vaše ekosvědomí

"Zelený marketing je podle našich výzkumů na vzestupu. Každého z nás již nějakým způsobem oslovil," říká David Ejem, marketingový specialista společnosti ČEZ.

Jedním z jejích výstupů zeleného marketingu je značka Zelená energie, pod jejíž hlavičkou spoří ČEZ společně se svými zákazníky. Nashromážděnými penězi potom podporuje obnovitelné zdroje. Značku mohou firmy použít ve své komunikaci. Výrazným způsobem to udělal Vodafone nebo Skiareál Špindlerův mlýn.

"Firmy, které v rámci svých CSR aktivit v ČR podpořily Zelenou energii, se počítají na desítky," říká Ejem a dodává, že jsou s výsledky spokojeni: "Znalost značky při stávající komunikaci je 5 procent."

DHL: nadnárodně šířená ekologie

Novou ekologickou službu "Jdeme přírodní cestou" čili Go Green nabízí českým zákazníkům od května i společnost DHL. "Největší zájem o ni mají korporátní klienti, kteří již mají zkušenosti se službou v zahraničí," říká tisková mluvčí DHL Pavla Křapová. "Myslíme, že je pouze otázkou času, kdy se posuneme na stejnou úroveň zájmu, jakou zaznamenala DHL v západoevropských zemích," říká Křapová a doplňuje, že launch služby podpořilo PR a chystají i další BTL aktivity.

Tato služba je jedním z případů, jak se ekologické produkty importují ze zahraničí, kde jsou takové aktivity velmi populární, ne-li přímo povinné.

Ekologie jako povinnost

Ve Velké Británii platí environmentální předpisy, jejichž plnění je pro komunikační agentury podmínkou, chtějí-li se ucházet o státní zakázky. "I nás v Ogilvy se centrála v New Yorku ptá, co děláme pro ekologii," říká kreativní ředitel agentury Ogilvy & Mather Tomáš Belko.

Postoj značkám sluší

"Značkám prospívá nějaký společensky angažovaný postoj," říká Belko. "Jednak proto, že náhodou mohou opravdu pomáhat dobré věci, a také proto, že jsou vnímány jako odpovědné," vysvětluje Belko, který se před časem podílel na vzniku reklamy pro RWE.

Eko jako alibi konzumenta

Trend, kdy reklama nese ještě nějaké další poselství než jen prodej a spotřebu, podle Belka narůstá: "Ruku na srdce, patrně to není proto, že jsou lidé lepší, ale proto, že jsou stále bohatší, a tak si mohou a chtějí koupit čistější svědomí. Ekoluxus frčí: je to konzum a alibi v jednom," tvrdí Belko.

Zájem o ekologické produkty komerčních společností v Česku podle Belka sice roste, důvodem ale není ekologie jako taková: "Přijímáme hlavně to, z čeho máme osobní užitek, například zdraví z biovýrobků nebo peníze z šetření energií. Čistě pro planetu se zatím, obávám se, nepřetrhneme," poznamenává Belko. "Potenciál je v bohatých lidech z měst, kteří chtějí skloubit luxus a čisté svědomí," vysvětluje.

Nejsme připravení, stát zaspal

Mnohem skeptičtější vůči rozšíření ekologického trendu v komunikaci firem i víře Čechů v takovou reklamu je Petr Utěkal, výkonný ředitel reklamní agentury Ledoborec. "V ČR ještě nenastal čas, kdy by čeští konzumenti slyšeli na ekologickou reklamu," domnívá se Utěkal. "Jsem přesvědčen, že kromě recyklace odpadu lidé ekologické služby nevyužívají. Je to způsobeno i tím, jak se k těmto otázkám staví stát. Podnikatelé nedostávají daňové úlevy, když si pořídí auta na bioplyn či plyn. Jakmile se toto uzákoní, myslím, že nastane obrat," říká Utěkal.

V současné době podle něj ekologická reklama na komerční produkty nefunguje. "V tuto chvíli si nedovedu představit, pro jakého klienta z našeho portfolia bychom mohli připravit ekologickou reklamu," pochybuje o zájmu svých zákazníků Utěkal. "Nejprve je potřeba komunikovat otázku ekologie obecně, což je v tuto chvíli na státu. Je potřeba investovat více prostředků, aby si lidé téma uvědomili."

DHL zelenou importuje. V květnu nabídla ekologickou přepravu zásilek i českým zákazníkům.

Ekoluxus. "Typický příklad, že ekoluxus frčí, je reklama na Toyotu Prius," říká Tomáš Belko z Ogilvy & Mather.

T. Belko. Citlivost Čechů k podobným tématům roste.

P. Utěkal. Jsem přesvědčen, že ekologická reklama nefunguje.
Zdroj:Marketing & Media
Sdílet článek na sociálních sítích

Partneři

Asekol - zpětný odběr vysloužilého elektrozařízení
Ekolamp - zpětný odběr světelných zdrojů
ELEKTROWIN - kolektivní systém svetelné zdroje, elektronická zařízení
EKO-KOM - systém sběru a recyklace obalových odpadů
INISOFT - software pro odpady a životní prostředí
ELKOPLAST CZ, s.r.o. - česká rodinná výrobní společnost která působí především v oblasti odpadového hospodářství a hospodaření s vodou
NEVAJGLUJ a.s. - kolektivní systém pro plnění povinností pro tabákové výrobky s filtry a filtry uváděné na trh pro použití v kombinaci s tabákovými výrobky
E.ON Energy Globe oceňuje projekty a nápady, které pomáhají šetřit přírodu a energii
Ukliďme Česko - dobrovolnické úklidy
Kam s ním? - snadné a rychlé vyhledání míst ve vašem okolí, kde se můžete legálně zbavit nechtěných věcí a odpadů