Kladenský gympl uspěl s ekologickým projektem a dostane finanční dotaci
Kladno - Ekokurz Poznej a chraň, určený pro žáky prvních ročníků čtyřletého a pátých ročníků osmiletého studia, každoročně připravuje kladenské gymnázium. Vedení školy má nyní důvod k radosti.
V rámci rozvojového programu ministerstva školství na podporu enviromentálního vzdělávání výchovy a osvěty získalo zařízení grant ve výši bezmála 90 tisíc korun. Prostředky budou mimo jiné využity na nákup nových učebních pomůcek, zvyšování kvality výuky, ale i na lektorskou činnost.
„Už v minulých letech jsme předložili několik různých projektů, avšak nyní jsme poprvé uspěli, když jsme zúročili naše dosavadní zkušenosti s nimi,“ uvedla ředitelka školy Milena Minaříková. Gymnázium se tak zařadilo mezi přibližně úspěšných 40 škol z 887 přihlášených.
Program ekokurzu spočívá v celoroční práci studentů, kteří mapují a blíže poznávají zajímavé přírodní lokality v regionu. Výsledky zpracovávají a své práce pak obhajují v rámci závěrečného týdenního soustředění v Machově mlýně u Milíčova, v Chráněné krajinné oblasti Křivoklátsko.
„Snažíme se stále hledat nové formy enviromentální výchovy, které by biologii studentům přiblížily zajímavější a zábavnější formou. Ta kombinuje tradiční výuku ve škole s praktickým poznáváním ekosystémů, tedy luk, lesů či mokřadů přímo v terénu,“ nastínil zástupce ředitelky Jiří Mencl.
Studenti pracují týmově, napříč jednotlivými třídami. Každá skupina si vylosovala nějakou z lokalit, kterou opakovaně navštívila a zpracovala o ní údaje z pohledu ochrany přírody. Přizváni jsou různí lektoři, například pracovníci hygieny, Lesů České republiky, záchranné stanice Aves, odboru životního prostředí magistrátu, Střediska ekologické výchovy Kladno-Čabárna i dalších organizací.
„Kurz v Milíčově vyvrcholí testem a poznávačkou rostlin a živočichů. Mezi oblíbené aktivity studentů patří třeba noční soutěž na téma Smysly. Snažíme se jim vše podat zábavnou formou,“ sdělila vedoucí kurzu Lenka Smyčková. „Naším cílem je promítnout do ekokurzu i další předměty, třeba zeměpis či chemii,“ doplnila.
Názory studentů
Petr Pleticha: Projekt je dobře připravený, ale jeho provedení někdy vázlo, hlavně co se týče učitelského sboru. Měli problém zaujmout člověka, který se o ekologii moc nezajímá. Na závěrečném pobytu jsem nebyl spokojen se stravou, potraviny jsme měli na příděl, což mi přišlo ponižující.
Karin Pokorná: Zadané úkoly jsme plnili po svém, pedagogové nám s nimi ale pomáhali. Spoustu věcí jsme si dali do souvislostí. Součástí projektu byla exkurze do vybrané přírodní lokality se zajímavým výkladem.
Jakub Caithaml: Velké plus bylo, že jsem se něco o přírodě naučil, i když jsem o to ze začátku moc nestál. Bylo to rozhodně lepší než jen sedět ve škole. Přestože mě biologie moc nezajímá, nenudil jsem se, výuka byla připravená zajímavě.
Kateřina Matoušková: Přínosem rozhodně bylo, že jsme se lépe poznali se studenty z jiných tříd, i když jsme společně už byli na lyžařském výcviku. Spolupráce s nimi v týmech byla výborná.