zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Honda už sériově vyrábí auto na vodík

06.07.2008
Obecné
Honda už sériově vyrábí auto na vodík

- První modely získají hollywoodské celebrity

- Vůz při provozu produkuje pouze neškodné vodní páry

- Měsíční pronájem stojí 600 dolarů

Japonská automobilka Honda předběhla své konkurenty, když jako první spustila sériovou výrobu auta na vodík. Továrna chce čtyřsedadlovým sedanem FCX Clarity vyjít vstříc celosvětové poptávce po ekologických vozech s minimální spotřebou paliva. Před pár dny oznámila dokončení vývoje nového automobilu s vodíkovým pohonem i japonská automobilka Toyota.

Vůz FCX Clarity pohánějí palivové články, které využívají reakce vodíku s kyslíkem k výrobě elektrické energie. Místo spáleného benzinu tak z výfuku tohoto vozu vycházejí jen neškodné vodní páry. Vůz ujede na jedno natankování 620 kilometrů a jeho maximální rychlost je 160 kilometrů v hodině. Výrobce tvrdí, že provoz vozu je třikrát efektivnější než u klasického auta na benzin a dvakrát efektivnější než u hybridního auta jezdícího na benzin a elektřinu.

Kde čerpat vodík?

Automobilky obvykle nabízí auta s palivovými články formou pronájmu, protože přímá koupě by byla pro většinu zájemců příliš drahá. Honda bude vůz pronajímat od července v americké Kalifornii, během roku pak také v Japonsku. Prvními zákazníky se podle firmy stanou americká herečka Jamie Lee Curtis a její manžel, filmař Christopher Guest, herečka Laura Harrisová, filmový producent Ron Yerxa a podnikatelé Jon Spallino a Jim Salomon.

Kalifornie byla vybrána kvůli relativní četnosti vodíkových čerpacích stanic. Celosvětový nedostatek vodíkových pump a vysoké náklady na vývoj jsou překážkami většího rozmachu technologie vodíkového pohonu.

Zákazník, který podepíše tříletou smlouvu, zaplatí měsíčně za používání vozu okolo 600 dolarů (9390 korun). V poplatku je ale i údržba a krytí škod v případě havárie. Výrobce očekává, že si letos zákazníci pronajmou několik desítek vozů, během tří let by pak mělo jít zhruba o dvě stě vozidel. "Dnešek se zapíše tučným písmem do historie technologie palivových článků. Obrovsky jsme se přiblížili době, kdy se auta na vodík stanou normální součástí našich životů," hýřil nadšením John Mendel, viceprezident americké pobočky Hondy. Model FCX Clarity je vyrobený na základě prototypu, který Honda představila v září 2006. Továrna tehdy vyrobila okolo čtyřiatřiceti vozů, deset z nich dodnes brázdí zejména americké silnice.

Závod automobilek vrcholí

Stále stoupající ceny ropy a zvyšující se touha zákazníků chránit životní prostředí nutí automobilky vyvíjet ekonomičtější vozidla s minimálními dopady na přírodu. Například japonská automobilka Toyota začne auto s vodíkovým pohonem pronajímat letos v Japonsku vládním agenturám a dalším potenciálním uživatelům.

Toyota a její domácí konkurent Honda se staly v prosinci 2002 prvními dvěma automobilkami, jejichž vozy s pohonem na palivové články vyjely na silnice. Před dvěma lety pak luxusní limuzínu spalující vodík představila například mnichovská automobilka BMW. Vůz BMW Hydrogen 7 dokázal spalovat vodík přímo ve válcích relativně běžného motoru. U klasických vodíkových vozů jsou palivové články určené k pohonu elektromotoru. Vodíkový pohon se objevil v roce 2004 i ve třech autobusech londýnské veřejné dopravy. Dalších deset začne jezdit v roce 2010.

Palivové články jsou všeobecně považovány za budoucí alternativu pro klasický automobilový pohon. Využívají totiž levnější palivo, jehož zásoby jsou na rozdíl od ropy nevyčerpatelné.

Zajímavou variantou jsou také takzvané hybridní vozy, které kombinují různé druhy pohonu, nejčastěji benzinový a elektrický. Poptávka po těchto vozech stoupá takovou měrou, že například automobilka Toyota má nyní problémy uspokojit všechny zájemce. Není totiž schopna vyrobit dostatek baterií, které jsou klíčovou součástí těchto ekologických automobilů.

AUTOR: Jan Záluský
AUTOR-WEB: www.ihned.cz

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí