zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Čeští výrobci kosmetiky mohou získat nálepku humánnosti

06.07.2008
Obecné
Čeští výrobci kosmetiky mohou získat nálepku humánnosti
Králík má zanícené oko, kápli mu do něj trochu šamponu. Reakce organismu bílého chlupáče rozhodne, zda šampon za čas skončí na poličkách koupelen.

Draizerův test oční dráždivosti je jedním z mnoha, které kosmetické firmy používají pro testování svých výrobků před tím, než je pustí na trh.

Češi, kteří nechtějí kupovat výrobky testované na králičích očkách a myších mláďatech, nakupují výrobky označené certifikátem HCS (Human Cosmetic Standard) či HHPS (Human Household Product Standard). Ten mohou od minulého týdne získat i tuzemské firmy.

Lokálně a lidsky

Zákaznická odpovědnost je termín, který se používá stále častěji. Nejvíc v souvislosti s potravinami.

U jídla ekologicky uvědomělí zákazníci kontrolují, zda je z tuzemských farem a zda bylo vypěstováno za humánních podmínek: jestli vejce pocházejí z neklecových chovů a zda steak uřízli z kravky pasoucí se na loukách pod širým nebem.

"Zodpovědných" zákazníků nově přibývá i drogeriím. Pídí se obvykle po zboží s logem šťastně poskakujícího králíčka, které signalizuje, že výrobek ani výchozí suroviny nebyly testovány na zvířatech.

V Česku králíčkovské logo HCS nebo HHPS nesou zatím jenom dovážené výrobky: například značky Freeman, Body Shop, Marks & Spencer, Montagne Jeunesse nebo Mary Kay.

České a přírodní

Humánně smýšlející příznivci tuzemské drogerie zatím mohou sáhnout alespoň po zboží s označením Certifikovaná přírodní kosmetika (CPK): to je na pultech od podzimu loňského roku.

Firmy Salus, Biovitality, Nobilis Tilia, Syncare, Divoká kosmetika a Botanicus, které certifikát zatím získaly, na zvířatech netestují a zároveň zaručují, že jejich produkty obsahují jenom přírodní suroviny rostlinného původu, včelí vosk a lanolin.

Do této kosmetiky nepřidávají umělé konzervační, vonné nebo barvicí látky. Část surovin navíc pochází z polí zemědělců hospodařících podle bio-standardů.

Třezalka bez testů

Češi si možná u domácích výrobků budou muset s označením CPK vystačit i nadále: držitelé tohoto standardu se do získávání dalších nálepek na svoje zboží zrovna neženou.

"Byl by to další certifikát, který říká něco podobného jako CPK," myslí si Otomar Černý, výrobce Divoké kosmetiky.

Svoje přípravky chystá z kostivalu, třezalky nebo vlaštovičníku, které na zvířatech rozhodně netestuje.

Podobně se na "králíčkovský" certifikát dívá i Petr Svoboda z brněnské firmy Syncare. "Přírodní přípravky není třeba testovat, zahraniční certifikáty navíc někdy bývají natolik přísné, že zavrhují i látky, které byly testovány na zvířatech třeba před čtyřiceti lety," říká.

"Zákazníkovi o složení výrobku stejně víc řekne certifikát přírodní kosmetiky," dodává Svoboda.
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
28
11. 2017
28.11.2017 - Seminář, školení
Praha
9
12. 2017
9-10.12.2017 - Seminář, školení
Brno
ABF
8
2. 2018
8-10.2.2018 - Veletrh, výstava
Praha
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí