Zelená hra s čísly
Passat BlueMotion se ohání udržitelným rozvojem - ale nepokládá víc otázek, než
jich dokáže zodpovědět?
Passat BlueMotion se ohání udržitelným rozvojem - ale nepokládá víc otázek, než jich dokáže zodpovědět?
Volkswagen Passat má u českých manažerů tak trochu výsadní postavení. Prestiž srovnatelná s trojkovým BMW a zároveň suverénní první příčka v prodejních statistikách mezi dováženými vozy střední třídy, to jsou v evropských poměrech docela anomálie.
Svůj podíl na tom mají naftové motory TDI, které na konci 90. let přinesly do té doby nevídanou kombinaci mohutné síly a nízké spotřeby. Doba mezitím pokročila: konkurence nabízí mnohdy výkonnější, téměř vždy kultivovanější a přinejmenším stejně hospodárné turbodiesely.
Passat chce ale být znovu na špici - nové provedení BlueMotion slibuje nejnižší spotřebu a emise CO2 mezi sobě rovnými. To stojí za bližší prozkoumání.
Stejný jen na pohled
Zvenku je BlueMotion sotva k rozeznání od svých běžných soukmenovců: bez chromovaných ozdob, velkých litých kol a sportovních detailů z "lepších" verzí vypadá jako kterýkoli levnější Passat. Jediným vodítkem jsou nápisy BlueMotion na masce chladiče a víku kufru.
Výkonem (77 kW) a točivým momentem (250 Nm) se tahle verze do puntíku shoduje s Passatem 1.9 TDI, na kterém je založena. Na stokilometrovou rychlost dokáže akcelerovat stejně svižně (12,1 s) a na německé dálnici je dokonce o něco rychlejší (193 vs. 188 km/h). Přitom si ale vystačí se skrovnějším přídělem nafty (5,1 vs. 5,6 l/100 km) a představuje menší hrozbu pro arktické ledovce (136 vs. 148 gramů CO2 na kilometr jízdy). Jak je to možné?
Pokud na tomto místě očekáváte předlouhý seznam superchytrých technických vynálezů, budete zklamaní: Passat BlueMotion dosahuje své šetrnosti překvapivě prostými cestami. Má snížený podvozek, což zlepšuje obtékání vzduchu. K dalším aerodynamickým změnám patří zaslepení některých otvorů v přední části karoserie nebo nevzhledné kryty kol. Žádná hybridní technika, žádné automatické zhasínání motoru při zastavení nebo supermoderní vstřikování nafty. Dobrá, jsou tu ještě snahy o úsporu hmotnosti, ale chybějící rohože na podlaze nebo výsuvné schránky na palubní desce působí trochu úsměvně - na 1422 kilogramů vážícím autě se těch pár dekagramů sotva projeví.
Tohle nemůže fungovat...
Překvapivě může. Ze sedadla řidiče působí BlueMotion stejně jako kterýkoli Passat 1.9 TDI. Má týž strohý interiér, ale s vynikající nabídkou prostoru na všech čtyřech sedadlech. Nezměnilo se ani řízení - zůstává stejně precizní, avšak nekomunikativní jako vždy.
A nelibozvučně rachtající motor je nadále tím jediným, co narušuje jinak příkladné ticho na palubě. Jen pozorní řidiči postřehnou línější odezvu na sešlápnutí plynového pedálu.
Zato čísel na palubním počítači si všimne každý. Za plynulou jízdu s dodržováním rychlostních limitů se Passat BlueMotion odvděčí spotřebou i pod pět litrů nafty na sto kilometrů.
Cena za šetrnost
Ekologická fasáda Passatu BlueMotion bohužel začne dostávat trhliny, jakmile se oprostíte od fascinace nízkou spotřebou a začnete ji vnímat v kontextu. Nakonec vám zůstane víc otázek než odpovědí: Například, proč nemají takto snížený podvozek a "delší" převodovku všechny Passaty? Proč BMW dokáže nabídnout ještě efektivnější motor? A, více než cokoli jiného, proč by zákazníci toužící zmenšit svoji "uhlíkovou stopu" měli být finančně škodní?
Při pohledu do ceníku zjistíte, že toto "hospodárné" provedení stojí o třicet tisíc víc než standardní Passat 1.9 TDI. Na první pohled nijak vysoká částka. Jenže i při dnešních astronomických cenách nafty musíte ujet přes 170 000 km, než se vám rozdíl vůbec zaplatí.
Z hlediska platícího zákazníka tedy BlueMotion příliš smyslu nedává. A přesto by bylo cynické odsoudit ho jako vějičku pro ekologicky smýšlející jedince s nevalnými matematickými schopnostmi. Zaprvé ukazuje, čeho lze dosáhnout kombinací několika zdánlivě primitivních opatření - poznatky nasbírané při vývoji Passatu BlueMotion se nepochybně odrazí v budoucích modelech Volkswagenu. Zadruhé finanční nevýhodnost této verze je vlastně jen připomínkou faktu, že standardní Passat 1.9 TDI patří k nejhospodárnějším velkým sedanům široko daleko. A dokonce má i koberečky.
AUTOR: Jiří Červenka
spolupracovník redakce
Volkswagen Passat 1.9 TDI BlueMotion
Cena: 690 300 Kč
Motor: čtyřválec 1,9 l, turbodiesel
Výkon: 77 kW
0-100 km/h: 12,1 s
Max. rychlost: 193 km/h
Spotřeba: 5,1 l/100 km
Emise CO2: 136 g/km
Hmotnost: 1422 kg
30 tisíc korun
O tolik je dražší "hospodárné" provedení než standardní Passat.
Tři další manažerské sedany s "eko" ambicemi
BMW 318d Škoda Superb Greenline Ford Mondeo ECOnetic
Cena 855 930 Kč zatím nestanovena*) zatím nestanovena*)
Spotřeba
(kombin.) 4,7 l/100 km 5,1 l/100 km (odhad) 5,1 l/100 km**)
Emise CO2 123 g/km 136 g/km pod 140 g/km**)
*) Ford a Škoda budou na českém trhu k dostání až ve druhé polovině roku, **) Předběžné údaje
Volkswagen Passat má u českých manažerů tak trochu výsadní postavení. Prestiž srovnatelná s trojkovým BMW a zároveň suverénní první příčka v prodejních statistikách mezi dováženými vozy střední třídy, to jsou v evropských poměrech docela anomálie.
Svůj podíl na tom mají naftové motory TDI, které na konci 90. let přinesly do té doby nevídanou kombinaci mohutné síly a nízké spotřeby. Doba mezitím pokročila: konkurence nabízí mnohdy výkonnější, téměř vždy kultivovanější a přinejmenším stejně hospodárné turbodiesely.
Passat chce ale být znovu na špici - nové provedení BlueMotion slibuje nejnižší spotřebu a emise CO2 mezi sobě rovnými. To stojí za bližší prozkoumání.
Stejný jen na pohled
Zvenku je BlueMotion sotva k rozeznání od svých běžných soukmenovců: bez chromovaných ozdob, velkých litých kol a sportovních detailů z "lepších" verzí vypadá jako kterýkoli levnější Passat. Jediným vodítkem jsou nápisy BlueMotion na masce chladiče a víku kufru.
Výkonem (77 kW) a točivým momentem (250 Nm) se tahle verze do puntíku shoduje s Passatem 1.9 TDI, na kterém je založena. Na stokilometrovou rychlost dokáže akcelerovat stejně svižně (12,1 s) a na německé dálnici je dokonce o něco rychlejší (193 vs. 188 km/h). Přitom si ale vystačí se skrovnějším přídělem nafty (5,1 vs. 5,6 l/100 km) a představuje menší hrozbu pro arktické ledovce (136 vs. 148 gramů CO2 na kilometr jízdy). Jak je to možné?
Pokud na tomto místě očekáváte předlouhý seznam superchytrých technických vynálezů, budete zklamaní: Passat BlueMotion dosahuje své šetrnosti překvapivě prostými cestami. Má snížený podvozek, což zlepšuje obtékání vzduchu. K dalším aerodynamickým změnám patří zaslepení některých otvorů v přední části karoserie nebo nevzhledné kryty kol. Žádná hybridní technika, žádné automatické zhasínání motoru při zastavení nebo supermoderní vstřikování nafty. Dobrá, jsou tu ještě snahy o úsporu hmotnosti, ale chybějící rohože na podlaze nebo výsuvné schránky na palubní desce působí trochu úsměvně - na 1422 kilogramů vážícím autě se těch pár dekagramů sotva projeví.
Tohle nemůže fungovat...
Překvapivě může. Ze sedadla řidiče působí BlueMotion stejně jako kterýkoli Passat 1.9 TDI. Má týž strohý interiér, ale s vynikající nabídkou prostoru na všech čtyřech sedadlech. Nezměnilo se ani řízení - zůstává stejně precizní, avšak nekomunikativní jako vždy.
A nelibozvučně rachtající motor je nadále tím jediným, co narušuje jinak příkladné ticho na palubě. Jen pozorní řidiči postřehnou línější odezvu na sešlápnutí plynového pedálu.
Zato čísel na palubním počítači si všimne každý. Za plynulou jízdu s dodržováním rychlostních limitů se Passat BlueMotion odvděčí spotřebou i pod pět litrů nafty na sto kilometrů.
Cena za šetrnost
Ekologická fasáda Passatu BlueMotion bohužel začne dostávat trhliny, jakmile se oprostíte od fascinace nízkou spotřebou a začnete ji vnímat v kontextu. Nakonec vám zůstane víc otázek než odpovědí: Například, proč nemají takto snížený podvozek a "delší" převodovku všechny Passaty? Proč BMW dokáže nabídnout ještě efektivnější motor? A, více než cokoli jiného, proč by zákazníci toužící zmenšit svoji "uhlíkovou stopu" měli být finančně škodní?
Při pohledu do ceníku zjistíte, že toto "hospodárné" provedení stojí o třicet tisíc víc než standardní Passat 1.9 TDI. Na první pohled nijak vysoká částka. Jenže i při dnešních astronomických cenách nafty musíte ujet přes 170 000 km, než se vám rozdíl vůbec zaplatí.
Z hlediska platícího zákazníka tedy BlueMotion příliš smyslu nedává. A přesto by bylo cynické odsoudit ho jako vějičku pro ekologicky smýšlející jedince s nevalnými matematickými schopnostmi. Zaprvé ukazuje, čeho lze dosáhnout kombinací několika zdánlivě primitivních opatření - poznatky nasbírané při vývoji Passatu BlueMotion se nepochybně odrazí v budoucích modelech Volkswagenu. Zadruhé finanční nevýhodnost této verze je vlastně jen připomínkou faktu, že standardní Passat 1.9 TDI patří k nejhospodárnějším velkým sedanům široko daleko. A dokonce má i koberečky.
AUTOR: Jiří Červenka
spolupracovník redakce
Volkswagen Passat 1.9 TDI BlueMotion
Cena: 690 300 Kč
Motor: čtyřválec 1,9 l, turbodiesel
Výkon: 77 kW
0-100 km/h: 12,1 s
Max. rychlost: 193 km/h
Spotřeba: 5,1 l/100 km
Emise CO2: 136 g/km
Hmotnost: 1422 kg
30 tisíc korun
O tolik je dražší "hospodárné" provedení než standardní Passat.
Tři další manažerské sedany s "eko" ambicemi
BMW 318d Škoda Superb Greenline Ford Mondeo ECOnetic
Cena 855 930 Kč zatím nestanovena*) zatím nestanovena*)
Spotřeba
(kombin.) 4,7 l/100 km 5,1 l/100 km (odhad) 5,1 l/100 km**)
Emise CO2 123 g/km 136 g/km pod 140 g/km**)
*) Ford a Škoda budou na českém trhu k dostání až ve druhé polovině roku, **) Předběžné údaje
Sdílet článek na sociálních sítích