Magistrála se změní. Kvůli hluku
Praha - Praha vyráží do boje se všudypřítomným hlukem. Konečně. Magistrát v těchto dnech dokončuje akční plán na snížení hlukové zátěže ve městě. Představen bude příští týden. A Deník už ví, co bude obsahovat.
Podle Josefa Nováka ze společnosti Akustika Praha, která se na přípravě plánu podílí, se bude finální návrh týkat zhruba padesáti míst.
„Materiál se zabývá především lokalitami v husté městské zástavbě. Zde jsou možnosti velmi omezené, protihlukové stěny nepřipadají v úvahu. Bude tedy nutné přistoupit k jiným opatřením, mezi která patří zejména snižování rychlosti a úprava vozovek, kde bude opravován jejich současný povrch a nahrazován za nízkohlučný,“ vysvětluje.
Stěny nebo tubus?
Tam, kde to bude možné, ale protihlukové stěny vyrostou. O jejich stavbě se uvažuje v Kolbenově nebo Spořilovské, ve hře jsou i další místa, například ulice K Barrandovu. Osmimetrové clony by dle názoru odborníků pomohly zklidnit i okolí ulice 5. května na Pankráci, tamní občané jsou ovšem proti. Namísto stěn si přejí umístění magistrály do speciálního tubusu.
„Toto řešení by bylo příliš radikální a nákladné, akční plán vychází z reálných možností. Z magistrály sice nikdy nebude tiché místo, clony by ale hodnoty hluku snížily,“ říká Novák.
Množí se žaloby
Okolí magistrály není jediným kritickým místem v metropoli. Z analýzy hlukových map vyplývá, že hlukem trpí více než 106 000 Pražanů, v noci dokonce téměř 120 000. Ti už s městem ztrácejí trpělivost a chystají žaloby.
O tom, že se obrátí k soudu, uvažují lidé žijící v okolí ulic Legerova, V Holešovičkách, Patočkova nebo Černokostelecká.
Obyvatelé domů v blízkosti ulice 5. května už u městského soudu dokonce uspěli Soud průlomovým rozsudkem v březnu rozhodl, že město musí do roka snížit hladinu zvuku v ulici 5. května na 60 dB ve dne a 50 dB v noci.
Radní pro životní prostředí Petr Štěpánek (SZ) už před časem Deníku nastínil možná řešení: „Jedno z uvažovaných opatření je snížení rychlosti na exponovaných místech. Značku silnice pro motorová vozidla posuneme ve směru od Brna ke křížení Jižní spojky a silnice D1. Rychlost se pak sníží na padesát kilometrů za hodinu,“ informoval Štěpánek.
Zdržení nic nezmění
Původně měl být plán představen 18. července, k jeho úplné prezentaci ale dojde o několik týdnů později. Důvodem zdržení je pozdní odevzdání strategické hlukové mapy ministerstvem zdravotnictví. Právě na jejím základě je plán připravován. Magistrát nepovažuje zdržení za dramatické a tvrdí, že na realizaci protihlukových opatřeních se nijak nepromítne.
„Sestavení strategických hlukových map je nesmírně složitá a náročná záležitost. Tato problematika byla pro Českou republiku naprosto nová, metodicky dosud nezpracovaná a bylo nutné ji nejprve implementovat do našeho právního řádu. To vše se logicky odrazilo v přípravě i délce výběrového řízení na zhotovitele těchto map,“ vysvětluje důvody zpoždění mluvčí ministerstva zdravotnictví Tomáš Cikrt.
Klid po roce 2013
Všechna protihluková opatření by potom měla být zrealizována do roku 2013. Městu to nařizuje směrnice Evropské unie. To, že město bylo donuceno situaci řešit, vítají především ekologové. Michal Bernard z Ekologického právního servisu ale upozorňuje, že ne všechna protihluková opatření musejí být vhodná.
„Existují v zásadě tři typy opatření. Zaprvé jsou to opatření dopravně-organizační, mezi která patří zejména snižování rychlosti a počtu jízdních pruhů na silnicích. Dále jsou to opatření na dráze šíření hluku, která jsou nákladnější a spočívají například ve výstavbě protihlukových stěn. Třetí možností jsou pak úpravy na postižených nemovitostech. My jednoznačně doporučujeme opatření prvního typu, která jsou poměrně levná a velmi efektivní. Stavba silničních obchvatů a přeložek s doplněním protihlukových stěn by nebyla řešením,“ sdělil Deníku.
„Návrh konkrétních opatření na snižování hlukové zátěže v kritických lokalitách zpřístupníme po dobu pětačtyřiceti dnů na internetových stránkách magistrátu a také v listinné podobě, takže se k jeho konečné podobě bude moci vyjádřit veřejnost,“ prohlásil pražský primátor Pavel Bém (ODS).
Nejhlučnější místa v Praze
Veletržní, Praha 7
Koněvova, Praha 3
Husitská, Praha 3
I. P. Pavlova, Praha 2
Legerova, Praha 2
5. května, Praha 4
Plzeňská, Praha 5
Radlická, Praha 5
Bubenská, Praha 7
Jižní spojka