zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

Šest libereckých autobusů šetří přírodu

15.07.2008
Obecné
Šest libereckých autobusů šetří přírodu

Liberec - Celkem šest autobusů, které jezdí na zemní plyn, brázdí liberecké ulice. Všechny patří jedné společnosti, a to ČSAD Liberec.

„Snažíme se postupně doplňovat vozový park dalšími ekologickými autobusy. V současné době pokryje našich šest autobusů přibližně třicet procent všech najetých kilometrů na trasách městské hromadné dopravy,“ vysvětlil Martin Oumrt, vedoucí městské dopravy z firmy ČSAD.

Podle jeho slov se společnost především snaží v Liberci vytvářet ekologičtější prostředí. Že by autobusy díky levnějšímu pohonu měly zároveň i nižší náklady na provoz, Martin Oumrt nepotvrdil.

„Rozdíl mezi průměrnou cenou zemního plynu a nafty není zase tak výrazný. Cena kilogramu zemního plynu bez DPH stojí přibližně jedenadvacet korun a nafty v průměru osmadvacet,“ vysvětlil Martin Oumrt. Kromě toho pak dodal, že ekologické autobusy jsou proti těm klasickým daleko náročnější na údržbu. Jsou totiž podle jeho slov technicky nejdokonalejší, potřebují proto častější servis.

I nákupní cena jednoho autobusu na zemní plyn je vyšší, než autobusu na naftu. Podle značky a typu autobusu vyjde nákup jednoho ekologického od pěti do šesti milionů.

„Částka je asi o osm set tisíc až jeden milion vyšší, než u jiných autobusů,“ uvedl Martin Oumrt. Na druhou stranu však mohou přepravci využívat státní dotace. Na jeden autobus na alternativní pohon může kupující získat bez dvou set tisíc dva miliony.

„V současnosti tvoří ekologické autobusy necelou třetinu z celkového počtu, který máme pro městskou dopravu k dispozici. Naším cílem je postupně ty klasické nahrazovat právě těmi, které šetří přírodu. Chtěli bychom každoročně koupit jeden až dva ekologické autobusy,“ uzavřel Martin Oumrt.

Dopravní podnik města Liberce prozatím autobusy na alternativní pohon nevlastní.

„Naše garáže jsou v zastavěné části města a s autobusy na zemní plyn bychom tu parkovat nemohli,“ objasnila tisková mluvčí DPML Jana Eichlerová. Pokud však jde o nákup nových autobusů, pak DPML vybírá ty s označením Euro4. Autobusy Euro 4 jsou totiž zkonstruovány tak, aby se co nejvíce snížily emise, které z nich vycházejí.

Další z větších dopravců na Liberecku, Student Agency, o nákupu vozů šetrných k životnímu prostředí neuvažuje.

„Myslím, že takové autobusy jsou vhodnější spíše pro městskou dopravu,“ zdůvodnil rozhodnutí ředitel společnosti, která v současné době jako jediná provozuje meziměstskou linku mezi Libercem a Prahou, Radim Jančura. Také však na nové autobusy počítá s nákupem s označením Euro 4.

Denik.cz 

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Chystané akce
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Bílé Karpaty (hranice ČR/SR tábor Polana - Vrbovce/Javorník)
15
7. 2017
15-22.7.2017 - Tábor, výlet, pobytová akce
Letní tábor Polana, Vrbovce
21
7. 2017
21-22.7.2017 - Přednáška, diskuse
Praha 6, FTVS UK a Divoká Šárka
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí