zpravodajství životního prostředí již od roku 1999

V Pekingu již začal platit "režim" her

23.07.2008
Ovzduší
V Pekingu již začal platit  režim  her
- Čínská metropole doufá, že dostane ze silnic 45 procent aut

- Továrny musejí snížit emise o 30 procent

Speciální dopravní režim vstoupil včera v platnost v Pekingu. Následující dva měsíce budou moci do ulic vyjíždět střídavě automobily jen se sudými, respektive lichými poznávacími značkami.

Od tohoto opatření si čínská vláda slibuje zlepšit chronicky znečištěné ovzduší nad Pekingem během konání olympijských a paralympijských her.

Včera jen sudá čísla

Peking doufá, že se mu podaří dostat ze silnic 45 procent ze 3,3 milionu aut.

S pomocí dopravních omezení a uzavření části továren chtějí úřady snížit emise škodlivých látek o 63 procent během olympijských her, které se konají od 8. do 24. srpna, a během paralympiády, která následuje 6. až 17. září.

Ve slunném, jen trochu zamlženém dni včera ulicemi Pekingu jezdily jen automobily se sudými čísly na značkách, informovala agentura Reuters. Speciální "olympijské pruhy" zůstaly prázdné, s výjimkou jednoho auta, jehož řidič zjevně špatně odbočil. Stovky "společenských dobrovolníků", kteří mají pomáhat turistům i policii v boji proti nežádoucímu chování, jako je odhazování odpadků či plivání na ulici, už obsadily hlavní třídy v červených čapkách a červeně lemovaných tričkách.

Znečištění ovzduší bylo jedním z největších strašáků pro organizátory pekingských her, kteří se nakonec uchýlili k omezení dopravy ve městě a k zastavení provozu části okolních továren, aby Pekingu zajistili modré nebe a atletům nepřivodili dýchací problémy.

Město varovalo řidiče, kteří by byli v pokušení omezující nařízení porušit, že se na ně zaměří síť více než 10 000 kamer a dalších technologicky vyspělých zařízení. Dopadení ovšem dostanou jen mírnou pokutu ve výši 100 jüanů (asi 213 korun).

Entuziasmus i skepse

Pekingští taxikáři, kteří běžně přicházejí o zisky, když uvíznou v dopravních zácpách, překypují nadšením.

"Bude to mnohem lepší pro podnikání. Podívejte, doprava už je mnohem lepší, dneska je mnohem snazší řídit," usmívá se od volantu taxikář Chan Ťien-kuo.

Běžní obyvatelé čínské metropole, kteří se budou muset vmáčknout do už tak přeplněného systému městské hromadné dopravy, ale takový entuziasmus nesdílejí. Ti movitější si prý dokonce raději pořídili druhý vůz. "Ta pravidla určitě pomůžou proti zácpám. Ale v dopravě to pro normální lidi přinese opravdové problémy," míní řidič Liou Šuo.

V ulicích Pekingu přibývá denně více než 1000 nových automobilů a čínské hlavní město se tak rychle dostává do světové špičky měst nejčastěji sužovaných dopravními zácpami.

Část viny za špatnou kvalitu ovzduší v Pekingu, připisují místní úřady i stavebním pracím v rychle se rozvíjejícím městě. Jako přívažek k omezení dopravy proto dostaly místní chemické továrny, elektrárny a slévárny příkaz počínaje včerejškem snížit emise o 30 procent.

Tato omezení se ale nevztahují jen na hlavní město. Přístav Tchien-ťin hostící olympijské fotbalové kvalifikace minulý týden nařídil čtyřiceti továrnám, aby zastavily provoz. Tchang-šan, průmyslové město severovýchodně od Pekingu, tento měsíc uzavře téměř 300 továren, aby se v hlavním městě vylepšila kvalita ovzduší.

Peking už na očistu svého životního prostředí vynaložil odhadem 120 miliard jüanů (255,8 miliardy korun).
Zdroj: HN

Komentáře k článku. Co si myslí ostatní?

Další články
Podněty ZmapujTo
Mohlo by vás také zajímat
Naši partneři
Složky životního prostředí