TGV po letech provozu konkuruje letadlům
V letech ropné krize vsadila Francie prozíravě na železniční dopravu. Z Paříže
do Lyonu (dnešní TGV Sud- Est) vyjely první oranžové soupravy roku 1981, později
změnily barvu na modro-stříbrnou a s nejmodernějšími asynchronními elektromotory
na linkách TGV - Atlantique dosahují běžně traťové rychlosti 300 až 320 km/h.
Severním směrem od roku 1993 směřují linky TGVNord s napojením na Belgii,
Británii, Nizozemsko a Německo. Délka z Paříže paprskovitě se rozbíhajících
vysokorychlostních tratí TGV na přelomu století vzrostla na 5000 km, protože
jednotky paprskovitě zajíždějí i do Švýcar, nedávno byly testovány i na nové
vysokorychlostní trati pro ICE mezi Norimberkem a Ingolstadtem. Bezpečnost je
dána společnými podvozky článků soupravy, skvělá dynamika se projevila řadou
rekordů obvykle při testování nových úseků tratí. Dne 26.února 1981 zkrácené
„oranžové“ TGV-018 dosáhlo osmnáct minut po razantním rozjezdu rychlost 380 km/
h. Modro-stříbrné TGV je od roku 1990 rychlostí 515,3 km/h držitelem absolutního
světového rychlostního rekordu na kolejích. Rychlost a skvělý komfort i
nezvýšené jízdné přitahují na koleje rok od roku více cestujících. Ekologové
jsou spokojeni protože spotřeba energie na přepravu jednoho pasažéra ve srovnání
s airbusem je čtvrtinová. Knowhow TGV nesou mezinárodní expresy Eurostar a
Thalys, v licenci a národní úpravě je zavádí Tchaj-wan, Británie, Španělsko,
Austrálie, zájem projevily i USA. Na tratích TGV se dnes ve dne v noci pohybuje
na půl tisíce osobních souprav. Jejich kapacita už leckde nestačí, a tak jsou
nasazovány 200 m dlouhé patrové soupravy TGV-Duplex, s trakčními motory o výkonu
9040 kW, přepravující v 1. a 2. třídě 516 cestujících. Kuriozitou jsou i noční
žluté poštovní jednotky „La Poste“ s kapacitou až 250 pojízdných poštovních
kontejnerů. Tisícikilometrovou vzdálenost mezi Calais a Marseille nedávno
překonala jednotka TGV-Méditerranéan za neuvěřitelných třiapůl hodiny Od
zahájení provozu před 25 lety se soupravami TGV svezlo 1,2 mld. cestujících.
Linky jsou výnosné, protože průměrná obsaditelnost vlaků je kolem 70 %.
Cestující si pochvalují pohodlí a komfort, při delších cestách si mohou vypůjčit
i filmová DVD nebo do notebooku si nainstalovat ze sběrnice počítačové hry. Při
zpoždění spoje o víc jak 30 min vrací pokladna na nádraží 30 % jízdného.
Evropské železnice tak nasazují nová měřítka!
V letech ropné krize vsadila Francie prozíravě na železniční dopravu. Z Paříže do Lyonu (dnešní TGV Sud- Est) vyjely první oranžové soupravy roku 1981, později změnily barvu na modro-stříbrnou a s nejmodernějšími asynchronními elektromotory na linkách TGV - Atlantique dosahují běžně traťové rychlosti 300 až 320 km/h. Severním směrem od roku 1993 směřují linky TGVNord s napojením na Belgii, Británii, Nizozemsko a Německo. Délka z Paříže paprskovitě se rozbíhajících vysokorychlostních tratí TGV na přelomu století vzrostla na 5000 km, protože jednotky paprskovitě zajíždějí i do Švýcar, nedávno byly testovány i na nové vysokorychlostní trati pro ICE mezi Norimberkem a Ingolstadtem. Bezpečnost je dána společnými podvozky článků soupravy, skvělá dynamika se projevila řadou rekordů obvykle při testování nových úseků tratí. Dne 26.února 1981 zkrácené „oranžové“ TGV-018 dosáhlo osmnáct minut po razantním rozjezdu rychlost 380 km/ h. Modro-stříbrné TGV je od roku 1990 rychlostí 515,3 km/h držitelem absolutního světového rychlostního rekordu na kolejích. Rychlost a skvělý komfort i nezvýšené jízdné přitahují na koleje rok od roku více cestujících. Ekologové jsou spokojeni protože spotřeba energie na přepravu jednoho pasažéra ve srovnání s airbusem je čtvrtinová. Knowhow TGV nesou mezinárodní expresy Eurostar a Thalys, v licenci a národní úpravě je zavádí Tchaj-wan, Británie, Španělsko, Austrálie, zájem projevily i USA. Na tratích TGV se dnes ve dne v noci pohybuje na půl tisíce osobních souprav. Jejich kapacita už leckde nestačí, a tak jsou nasazovány 200 m dlouhé patrové soupravy TGV-Duplex, s trakčními motory o výkonu 9040 kW, přepravující v 1. a 2. třídě 516 cestujících. Kuriozitou jsou i noční žluté poštovní jednotky „La Poste“ s kapacitou až 250 pojízdných poštovních kontejnerů. Tisícikilometrovou vzdálenost mezi Calais a Marseille nedávno překonala jednotka TGV-Méditerranéan za neuvěřitelných třiapůl hodiny Od zahájení provozu před 25 lety se soupravami TGV svezlo 1,2 mld. cestujících. Linky jsou výnosné, protože průměrná obsaditelnost vlaků je kolem 70 %. Cestující si pochvalují pohodlí a komfort, při delších cestách si mohou vypůjčit i filmová DVD nebo do notebooku si nainstalovat ze sběrnice počítačové hry. Při zpoždění spoje o víc jak 30 min vrací pokladna na nádraží 30 % jízdného. Evropské železnice tak nasazují nová měřítka!
ZDROJ: Technický týdeník
Sdílet článek na sociálních sítích